اخبار   
 

 پیشنهاد چند مطلب برگزیده، از میان آنچه در هفته‌های سوم و چهارم تیرماه منتشر کرده‌ایم

با آرزوی پایان هفته‌ای خوش برای شما همراهان و مخاطبانِ ارجمندمان، به رسم دیرینه‌ی رسانه‌ها، امروز چند مطلبِ برگزیده را از میان آنچه در طول هفته‌های سوم و چهارم تیرماه ۹۸ در این وبگاه منتشر کرده‌ایم، به شما معرفی می‌کنیم؛ تا عزیزانی هم که فرصت مرور همه‌ی مطالب و عناوینِ وبگاه را ندارند، گزیده‌ای از اهمِ مطالب دو هفته‌ی گذشته را پیش رو و در اختیار داشته باشند. همچون همیشه آگاهی از دیدگاه‌های ارزنده‌ی شما گرامیان و نظراتِ پیشنهادی و انتقادی‌تان، برای ما مغتنم و راه‌گشا خواهد بود ...

پیشنهاد چند مطلب برگزیده،
از میان آنچه در هفته‌های سوم و چهارم تیرماه منتشر کرده‌ایم ...


با آرزوی پایان هفته‌ای خوش، نیکو و دلپذیر برای همه‌ی شما همراهان و مخاطبانِ ارجمندمان، به رسم دیرینه‌ی رسانه‌های معتبر، امروز و در این بسته‌ی رسانه‌ای، چند مطلبِ برگزیده را از میان آنچه در طول هفته‌ی سوم و چهارم تیرماه ۹۸ در این وبگاه منتشر و بازنشر کرده‌ایم، به شما معرفی می‌کنیم؛ تا عزیزانی هم که فرصت مرور همه‌ی مطالب و عناوینِ وبگاه را ندارند، گزیده‌ای از اهمِ مطالب دو هفته‌ی گذشته را پیش رو و در اختیار داشته باشند. همچون همیشه آگاهی از دیدگاه‌های ارزنده‌ی شما گرامیان و نظراتِ پیشنهادی و انتقادی‌تان، برای ما مغتنم و راه‌گشا خواهد بود.

تعهد به جهان برای حفاظتِ بهتر از جنگل‌های هیرکانی

سرانجام پس از فراز و نشیب‌های بسیار، پرونده‌ی «جنگل‌های هیرکانی» ایران با تأیید کارشناسانِ اتحادیه‌ی جهانی حفاظت از طبیعت، در چهل‌وسومین نشست یونسکو، به‌عنوان دومین میراث طبیعی ایران، به ثبت جهانی رسید. متخصصان می‌گویند ثبت جنگل‌های هیرکانی در یونسکو، افزون بر این که بخش‌های بزرگی از جنگل‌های هیرکانی را زیر پوشش حفاظت بُرده است، جذب اعتبار مالی از این سازمان جهانی را نیز به دنبال خواهد داشت و باعث حفظ مطلوب‌تر این اندوخته‌های بزرگ طبیعی جهانی خواهد شد ... برای دیدن و خواندنِ این مطلب، روی تصویر زیر کلیک کنید:

میراث یک «ستاره»

خواستم بنویسم «دو سال از خاموشی یک ستاره می‌گذرد»؛ بعد فکر کردم مگر می‌شود یک نابغه، آن هم کسی شبیه «مریم میرزاخانی» که بر روی پیچیده‌ترین مسائل ریاضی کار کرد و فعالیت‌هایش الهام‌بخش کسان بسیاری شد، خاموش شده باشد؟ مگر می‌شود درخشش نخستین بانوی برنده‌ی مهم‌ترین جایزه‌ی ریاضی جهان از یادها برود؟ دو سال از مرگ پروفسور میرزاخانی می‌گذرد و او شاید بیش از پیش الهام‌بخش و تاثیرگذار در پهنه‌های گوناگونِ علمی، سیاسی و اجتماعی است ... برای دیدن و خواندنِ این مطلب، روی تصویر زیر کلیک کنید:

وقتی یکی از زیرشاخه‌های رشته‌ی ساختمان (یعنی نقشه‌برداری)
به یاریِ زیرشاخه‌ی دیگر (سازه) می‌آید


پژوهشگران دانشگاه «بث» (University of Bath) انگلستان با همکاری پژوهشگران «آزمایشگاه پیش‌رانش جت» (JPL) ناسا یک «سامانه‌ی هشداردهنده‌ی اولیه‌ی مبتنی بر ماهواره» (satellite-based early warning system) طراحی کرده‌اند که می‌تواند ریزجنبش‌های کوچکی را که در پل‌ها رخ می‌دهد و می‌تواند زمینه‌ساز سقوط آن‌ها شود، شناسایی کند ... برای دیدن و خواندنِ این خبر، روی تصویر زیر کلیک کنید:

نگاهی به طراحی کلبه‌ی کوهستانی HAUS P

خانه‌ی تفریحی Haus P، محصول طراحی شرکت Stuttgart firm Yunder است. این خانه شبیه به کلبه‌های قدیمی کوه‌های آلپ به نظر می‌رسد، اما حیاطی بزرگ در بخش میانی آن حفر شده است. این خانه‌ی سه‌طبقه در منطقه‌ی کوهستانی Allgau جنوب آلمان قرار دارد. اندازه ساختمان به تیم معماری بومی پروژه اجازه داد که بنایی شبیه به کلبه‌های معمولی با بامی سطحی طراحی کند. این ایده، نقطه شروع پروژه بود ... برای دیدن و خواندنِ این روزنوشت، روی تصویر زیر کلیک کنید:

بدهی ۵۰هزار میلیاردی شهرداری تهران؛ از اصرار حناچی تا انکار قالیباف

سخن از بدهی ۵۰هزار میلیاردی شهرداری تهران به بانک‌ها و پیمانکاران در حالی به میان آمده است که تیم مدیریت شهریِ قالیباف و شورای شهر چهارم، این میزان بدهی را انکار می‌کنند ... برای دیدن و خواندنِ این خبر، روی تصویر زیر کلیک کنید:

افشاگری عباس آخوندی درباره‌ی برخی رخدادهای دهه‌ی ۷۰ خورشیدی

عباس آخوندی، وزیر سابق راه، مسکن و شهرسازی که باجناق ناطق‌نوری هم هست، در گفت‌وگویی با «خبرآنلاین» درباره‌ی رابطه‌اش با ناطق نوری و خلقیات او و همچنین مقایسه‌ی میان دولت روحانی و هاشمی‌رفسنجانی سخن گفته و درباره‌ی اختلافاتش با هاشمی بر سر محسن رفیق‌دوست و غلامحسین کرباسچی سخن گفته است ... برای دیدن و خواندنِ این خبر، روی تصویر زیر کلیک کنید:

لودرها در ارگ بم و مدیران در خواب

ارگِ به ثبت جهانی رسیده‌ی بم در حالی شاهد حضور خیل تخلیه‌ی آوار از این محوطه‌ی جهانی است که کارشناسان از مبلغ چند میلیارد تومانی سخن می‌گویند که نیکزادی، نماینده‌ی بم در مجلس آن را از ستاد بحران برای مرمت ارگ بم درخواست کرده و اینک این مبلغ در اداره‌ی کل میراث فرهنگی استان کرمان باقی مانده است؛ و این در حالی است که چهار روز است در نیمه‌ی شرقی و غربی ارگ بم پیمانکارانی حضور یافته‌اند که دیواره‌ها را به بهانه‌ی مرمت تخریب می‌کنند تا دوباره بسازند ... برای دیدن و خواندنِ این گزارش، روی تصویر زیر کلیک کنید:

عملیات تخریب چهارباغ، با اسم رمز «توسعه‌ی گردشگری»

پس از گذراندن مترو از زیر خیابان جهارباغ اصفهان، اجرای طرح احیای بدنه‌ی شرقی و پیاده‌راه کردنِ آن که هرکدام با نام توسعه و رونق گردشگری در چهارباغ در دو دهه‌ی گذشته سبب شده تا بخشی از این خیابان تاریخی برای همیشه تخریب و نابود شود، این بار به اسم «توسعه‌ی گردشگری»، قرار است هتل‌سازی آخرین بخش‌های به‌جامانده از هویتِ تاریخی و اجتماعیِ این فضای شهری قدیمی را هدف قرار دهد ... برای دیدن و خواندنِ این گزارش خبری، روی تصویر زیر کلیک کنید:

گرد و خاکِ کمیته‌ی امداد در عمارت تاریخی «نورمهال»

عمارت تاریخی «نورمهال» پس از کش ‌وقوس‌های فراوان و بلاتکلیفی در چند سال اخیر، اکنون در حصار گرد و خاکِ ساخت‌وسازِ کمیته‌ی امداد امام خمینی همدان قرار گرفته است. سریال «عمارت نورمهال» دیگر از حالت تاریخی خارج شده و اکنون به اذعان دوستداران تاریخ و هنر و فعالان میراث فرهنگی، به تراژدی تبدیل شده است. حتی اظهارنظرها پیرامون جلوگیری از ساخت‌وساز در جوار این عمارت هم اثرگذار نبود و در روزهای اخیر عملیات عمرانی از سوی کمیته‌ی امداد در حاشیه‌ی این مکان آغاز شده است ... برای دیدن و خواندنِ این خبر، روی تصویر زیر کلیک کنید:

کوه‌تراشی در لواسان، جلوی چشم مسئولان محلی!

رییس کارگروه راه و شهرسازی گفت: متأسفانه ویلاسازی، ساخت‌وساز غیرمجاز، تراشیدن کوه‌ها و دست‌اندازی به منابع طبیعی و محیط زیست در لواسان شدت گرفته و مقام‌های محلی و دستگاه‌های اجرایی، گامی جدی برای جلوگیری از این اقدامات برنمی‌دارند ... برای دیدن و خواندنِ این خبر، روی تصویر زیر کلیک کنید:

هفت واقعیتِ خواندنی درباره‌ی زندگی معمار هلندی
■ «رم کولهاس» چگونه به کامیابی‌هایش دست یافت؟


«رم کولهاس» (Rem Koolhaas) بی‌شک یکی از پیشگامانِ جهان معماری است. این معمار هلندی، از بنیادگذارانِ یکی از پُرآوازه‌ترین شرکت‌های معماری جهان، OMA و برنامه‌ریز و طراح شهریِ فوق‌العاده‌ای است. او فیلسوفی است که نظریه‌هایش ستایش‌ها و انتقادهای بسیاری را برانگیخته است. در این گزارش، نگاهی می‌اندازیم به هفت واقعیتِ جالب درباره‌ی سرگذشتِ این معمار موفق و این شخصیتِ جنجالی ... برای دیدن و خواندنِ این گزارش، روی تصویر زیر کلیک کنید:

چگونه خلاقانه معماری کنیم؟

خلاقانه معماری کردن آن‌قدرها هم آسان نیست. برخی می‌گویند خلاقیت امری ذاتی است، ولی اگر از من بپرسید می‌گویم این جمله را شماری کلاش ساخته‌اند! پرسش‌برانگیز است که وقتی در پهنه‌ی سیاسی ـ اقتصادی شنیدنِ عبارتِ «ژن خوب» آن‌قدر خشم‌برانگیز بود، پس چرا با شنیدن «خلاقیت ذاتی است» کسی از معماران منزجر نمی‌شود؟ گیرم قدری هم به ژنوم انسان ربط دارد، ولی اصلِ خلاقیت آموختنی است؛ همان‌گونه که اندیشیدنِ نقادانه، همانطور که کار گروهی، همان‌گونه که دموکراسی ... برای دیدن و خواندنِ این روزنوشت، روی تصویر زیر کلیک کنید:

«نظام مهندسی پول گرفت، اما شناسنامه‌ی فنی صادر نکرد»

رییس کمیسیون شهرسازیِ شورای شهر تهران می‌گوید: در طی این سال‌ها شهرداری تهران هزینه‌‌ی صدور شناسنامه‌ی فنی و ملکی ساختمان را به حساب سازمان نظام مهندسی واریز کرده، اما هنوز اقدامی از سوی آن سازمان انجام نگرفته است و به همین دلیل، شهرداری اعلام کرد که این فرآیند را قطع می‌کند ... برای دیدن و خواندنِ این مطلب، روی تصویر زیر کلیک کنید:

ساخت آسمان‌خراش، بی آهن و بتن (+ویدئو)

سازه‌های ساخته‌شده با الوارهای چوبی می‌توانند در آینده کارآیی و فراگیری بیش‌تری پیدا کنند. پژوهشگران بریتانیایی می‌گویند آسمان‌خراش‌های چوبی از حیث سازگاری با محیط زیست، بسیار مناسب‌تر از سازه‌های بتنی و فولادی هستند؛ زیرا تولید مصالح مورد نیاز برای ساخت‌وساز از این مواد باعث آزادسازی مقادیر عظیمی از گازهای گلخانه‌ای می‌شود ... برای دیدنِ این ویدئو، روی تصویر زیر کلیک کنید:

پیامدهای حقوقی انتخاب ۳۲ کاندیدای شورای مرکزی نظام مهندسی از سوی هیأت‌عمومی

برابر بند الف ماده‌ی ۱۹ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، ‌انتخاب افراد واجد شرایط عضویت در شورای مرکزی به میزان دست‌کم دو برابر تعداد مورد نیاز در هر رشته (‌با قید اصلی و علی‌البدل) برای ‌معرفی به وزیر مسکن و شهرسازی برای انتخاب اعضای اصلی و علی‌البدل شورای یادشده از میان آن‌ها از وظایف و اختیارات هیأت عمومی است ... برای دیدن و خواندنِ این مطلب، روی تصویر زیر کلیک کنید:

تهیه‌ی نقشه‌های آتشفشان دماوند از سوی سازمان زمین‌شناسی

پژوهشگرانِ سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، نقشه‌های بیست‌وپنج‌هزارم آتشفشان دماوند را به عنوان یک آتشفشان خفته تهیه کرده‌اند و به گفته‌ی آن‌ها، این نقشه‌ها با رویکرد بررسی مخاطرات تهیه شده است؛ چرا که در صورت فوران دماوند، ۴ استان که یک‌چهارم جمعیت کشور را در خود جای داده‌اند، تحت تأثیر قرار می‌گیرند ... برای دیدن و خواندنِ این خبر، روی تصویر زیر کلیک کنید:

«معماریِ ایران، فلسفه‌ی اکولوژیک دارد»

فیروز فیروز زاده‌ی ۱۳۳۳ و هنرآموخته‌ی رشته‌ی معماری از دانشگاه «پرات» نیویورک است. او در سال ۱۳۶۴ «دفتر اهری و فیروز» را در نیویورک پتیه گذاشت. برخی کارهای انجام‌گرفته در این دفتر در بازه‌ی سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۷، در دو نوبت در نشریه‌ی «نیویورک‌تایمز» به چاپ رسیدند. فیروز معتقد است که معماریِ گذشته‌ی ایران پیوندی تنگاتنگ با طبیعت داشته و به نوعی فلسفه‌ای اکولوژیک دارد ... برای دیدن و خواندنِ این گزارش، روی تصویر زیر کلیک کنید:

گزینه‌های شغلی که می‌توانید در کنار معماری ادامه دهید ...

امروزه تغییر وضعیت حرفه‌ای در زمینه‌ی معماری غیرمعمول نیست. پس از مدتی ممکن است از کارهای یکنواخت در زمینه‌ی معماری خسته شوید یا به انتخاب خود با کار نیمه‌وقت زمان بیش‌تری برای خود ایجاد کنید یا طبق عادت معمارانه، کار در ساعات پایانیِ شب برایتان فرصتی برای فعالیت‌های دیگر ایجاد کند. حتی می توانید کار تمام وقت خود را داشته باشید اما همراستا تصمیم به ادامه تخصص دیگری بگیرید و محدودیت مالی و زمانی هرگز شور و شوق شما را برای شروع از بین نبرد اما همیشه پیدا کردن مهارت از دل کاری که در آن تخصص دارید بهتر از شروع از مرحله صفر است ... برای دیدن و خواندنِ این روزنوشت، روی تصویر زیر کلیک کنید:

توصیه‌های بازاریابی به شرکت‌های کوچک معماری

این روزها می‌بینیم که دفاتر و شرکت‌های کوچک معمار اندک‌اندک کنار می‌روند و از رقابت با شرکت‌های رسمی بزرگ تر بازمی‌مانند. این موضوع، اهمیت و ضرورتِ داشتنِ طرح بازاریابی کارآمد و روش اجرایی موثر را در موفقیت شرکت‌های کوچک کنونی روشن می‌کند. بعضی از این شرکت ها مسیر ویژه ای برگزیده اند تا در آن تخصص یابند. سایر شرکت ها به موسسات دیگری پیوسته اند تا بتوانند به کار خود ادامه دهند. این در حالی است که با داشتن یک طرح بازاریابی کارآمد آن ها می توانند بسیار راحت تر به اهداف اصلی خود دست یابند ... برای دیدن و خواندنِ این مطلب، روی تصویر زیر کلیک کنید:

«جوکوویچ» با شکست دادن «فدرر» قهرمان رقابت‌های تنیس ویمبلدون ۲۰۱۹ شد

مرد شماره‌ی یکِ تنیس جهان با شکست تنیس‌باز نامدار سوییسی توانست برای پنجمین بار پیروز رقابت‌های ویمبلدون شود. به گزارش ایسنا، «نواک جوکوویچ» و «راجر فدرر» پیکار پایانیِ تنیس ویمبلدون ۲۰۱۹ در بخش مردان را برگزار کردند. این دیدار پس از پنج ساعت با پیروزی ۳ بر ۲ «جوکوویچ» پایان یافت و این تنیس‌باز صربستانی توانست برای پنجمین بار قهرمانِ این رقابت‌ها شود ... برای دیدن و خواندنِ این خبر، روی تصویر زیر کلیک کنید:

بازار مسکنِ سال ۹۷ در کدام شهرها با «رونق» به پایان رسید؟
■ گزارشی از آمار نهایی بازار ملک در ۳۰ استان کشور


بازار معاملات مسکن در شهرها طی سال گذشته، شرایطی متفاوت از پایتخت را تجربه کرد. رصد بازار کشوریِ ملک با فیلتر «پایتخت» نشان می‌دهد که ۳۰ استان کشور در سال ۹۷ با «رونق» معاملاتِ خرید و درعین‌حال «افزایش محسوس اما بدون صعود تند» قیمت روبه‌رو بودند. این در حالی است که معاملات مسکن در تهران از تابستان پارسال وارد فاز «پیش‌رکود» توام با «جهش قیمت» شد ... برای دیدن و خواندنِ این گزارش، روی تصویر زیر کلیک کنید:

عملکرد شورای مرکزی نظام مهندسی کشور زیر ذره‌بین نگاه انتقادی

محمدرضا محمدیان، مدرس و پژوهشگر حقوق مهندسی، در یادداشتی که به‌تازگی نوشته، به واکاوی و نقدِ وضعیت، عملکرد و کارنامه‌ی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی پرداخته و نوشته: «سازمان نظام مهندسی ساختمان متاسفانه از نظر محتوایی کاملاً دولتی شده و در اشرافیتِ سیاستمدارانی قرار گرفته که میلی به رفع معضلات آن ندارند». متن کاملِ این یادداشت در ادامه پیش روی دوستدارانِ موضوع است ... برای دیدن و خواندنِ این یادداشت، روی تصویر زیر کلیک کنید:

۵ عادت روزانه برای خوشحال بودن

جهان امروز پر از استرس و اضطراب است، پس در چنین دنیایی باید بیاموزیم که چگونه خوشحال شویم و چه چیزهایی می‌تواند زندگی ما را شاد و آرام کند. این که در زندگی چگونه به آرامش برسیم، بسیار مهم است ... برای دیدن و خواندنِ این روزنوشت، روی تصویر زیر کلیک کنید:

تصاویر برتر فضایی برتر در هفته‌ای که گذشت

پایگاه خبری "اسپیس" (Space) گزیده‌ای از تصاویر برتر فضاییِ روزهای اخیر را منتشر کرده است که در این روزنوشت به آن‌ها نگاهی انداخته‌ایم ... برای دیدنِ این تصاویر چشم‌نواز علمی، روی تصویر زیر کلیک کنید:

ـ پیشنهادی دیگر :
چند مطلب برگزیده، از میان آنچه در هفته‌ی دوم تیرماه منتشر کرده‌ایم

  منبع : واحد تأمین و تولید محتوا
  09:45   پنجشنبه 27 تیر 1398  
 نظرات