اخبار   
 

 گرد و خاکِ لودرهای کمیته‌ی امداد در عمارت تاریخی «نورمهال»

عمارت تاریخی «نورمهال» پس از کش ‌وقوس‌های فراوان و بلاتکلیفی در چند سال اخیر، اکنون در حصار گرد و خاکِ ساخت‌وسازِ کمیته‌ی امداد امام خمینی همدان قرار گرفته است. سریال «عمارت نورمهال» دیگر از حالت تاریخی خارج شده و اکنون به اذعان دوستداران تاریخ و هنر و فعالان میراث فرهنگی، به تراژدی تبدیل شده است. حتی اظهارنظرها پیرامون جلوگیری از ساخت‌وساز در جوار این عمارت هم اثرگذار نبود و در روزهای اخیر عملیات عمرانی از سوی کمیته‌ی امداد در حاشیه‌ی این مکان آغاز شده است ...

لودرها به جان «نورمهال» همدان افتادند
■ گرد و خاکِ کمیته‌ی امداد در عمارت تاریخی «نورمهال»
■ گودبرداری متوقف شد
■ «نورمهال» معجزه می‌خواهد


عمارت تاریخی «نورمهال» پس از کش ‌وقوس‌های فراوان و بلاتکلیفی در چند سال اخیر، اکنون در حصار گرد و خاکِ ساخت‌وسازِ کمیته‌ی امداد امام خمینی همدان قرار گرفته است. سریال «عمارت نورمهال» دیگر از حالت تاریخی خارج شده و اکنون به اذعان دوستداران تاریخ و هنر و فعالان میراث فرهنگی، به تراژدی تبدیل شده است. حتی اظهارنظرها پیرامون جلوگیری از ساخت‌وساز در جوار این عمارت هم اثرگذار نبود و در روزهای اخیر عملیات عمرانی از سوی کمیته‌ی امداد در حاشیه‌ی این مکان آغاز شده است.

ساخته‌ای از جنگ جهانی دوم

عمارت نورمهال یا همان خانه آمریکایی‌ها در تاریخ ۲۷ آبان ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
بر اساس این ثبت، خانه آمریکایی‌ها در زمان جنگ جهانی دوم محل استقرار سربازهای آمریکایی بوده و به دست آنها بنا شده است. این بنا که در اوایل دوره پهلوی ساخته شده است، در ۲ طبقه و با سقفی شیروانی و دارای ستون‌هایی در چهار طرف، نمای هر طبقه است و یکی از خانه باغ‌های زیبای همدان محسوب می‌شود. سر در ورودی آن با سنگ‌های گرانیت و آجرهایی با رنگ قرمز پوشیده شده، تزئین شده است و پوشش آن تیرچوبی و در داخل قسمت ساختمان لمبه کوبی است.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
ساخت‌وساز، قانونی یا غیرقانونی؟

اوایل دهه ۹۰ بود که مجوزها و پروانه لازم توسط شهرداری برای ساخت و ساز به کمیته امداد در کنار عمارت نورمهال داده شد و خیلی‌ها معتقدند که اقدام کمیته امداد قانونی است. بهنام نادری، فعال رسانه‌ای در امور میراث فرهنگی در این باره می‌گوید: اقدام کمیته امداد بر اساس قانون است اما افرادی که در آن زمان این اجازه ساخت و پروانه را داده‌اند در واقع به فرهنگ و تاریخ شهرمان خیانت کرده‌اند. اما بر اساس اظهارنظرهای متفاوت گویا مدت اعتبار پروانه ساخت نیز به اتمام رسیده و اکنون هرگونه اقدام ساخت و ساز در این مکان قانونی نیست. به گفته فعالان میراث فرهنگی در شبکه‌های اجتماعی، تاریخ اعتبار پروانه ساخت کمیته امداد گذشته و اقدام آنها وجاهت قانونی ندارد و شهرداری باید ممانعت کند.

نورمهال در آستانه‌ی نابودی

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان با هشدار نسبت به کم توجهی‌ها به این بنای تاریخی گفت: نورمهال در آستانه نابودی است و مسئولان برای جلوگیری از ساخت و ساز در عرصه عمارت نورمهال باید هرچه سریع‌تر چاره اندیشی کنند. رضوان سلماسی با اشاره به ساخت و ساز در جوار عمارت نورمحال، بیان کرد: این عمارت یکی از بناهای واجد ارزش و معرف هویت و تاریخ شهر همدان است و مدیران شهری و مسئولان استانی باید توجه بیشتری به این بنا و حاشیه‌های ایجاد شده در اطراف آن کنند. وی اظهار داشت: مخالف ساخت و ساز در این عرصه با ارزش هستیم و سال گذشته نیز در صحن شورا جلسه‌ای در این زمینه برگزار و با توجه به اهمیت تاریخی بودن عمارت نورمهال، از برج سازی و ساخت و ساز در این عرصه تا تعیین تکلیف نهایی جلوگیری شد و کمیته امداد امام خمینی نیز از پیشنهادات ارائه شده استقبال کرد. سلماسی اضافه کرد: هم اکنون نیز با وجود اعلام آمادگی کمیته امداد مبنی بر استقبال از پیشنهادهای شورا برای حل مشکل این عمارت، از طرف مدیران شهری و استانی اراده‌ای برای حل آن دیده نمی‌شود.

مسئولان چاره‌اندیشی کنند

وی با تاکید بر اینکه در کوتاه‌ترین زمان ممکن نشستی با رویکرد چاره اندیشی برای به دست آوردن راهکار مناسب برای حفظ بنا برگزار شود، گفت: اگر اقدامی انجام نشود، ظرف چند روز آینده شاهد از سرگیری ساخت و سازها برای احداث مجتمع اقتصادی کمیته امداد امام خمینی در مجاورت عمارت نورمهال خواهیم بود. رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر با اشاره به ارزش بنای نورمهال یادآور شد: حریم ساخت و ساز ساختمان مجتمع کمیته امداد در جوار نورمهال بسیار کم است در صورتی است که یک بنا وقتی واجد ارزش باشد حریم مشخصی برای آن تعریف می‌شود و این در حالی است که برای ساختمان نورمهال حریم مناسبی تعریف نشده است. رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر خاطرنشان کرد: امروز در پیگیری‌های صورت گرفته از سوی عباس صوفی شهردار و تماس وی با پیمانکار طرح، مقرر شد تا زمان حضور شهردار در همدان، خاکبرداری متوقف شود.

توقف عملیات عمرانی در نورمهال

رضوان سلماسی افزود: پیمانکار نیز از صبح دیروز عملیات خاکبرداری را متوقف ساخته است و امیدواریم در بازگشت شهردار به همدان، در نشستی راهکارهای لازم برای خروج از این بحث تاریخی پیدا شود. وی با بیان اینکه ساخت و ساز در زمین مجاور بنای نورمهال منجر به آسیب رساندن به این عمارت می‌شود، گفت: هر چند از نظر قانونی ساخت بنا در جوار عمارت نورمهال حق قانونی کمیته امداد است و ما نیز تابع قانون هستیم اما انتظار می‌رود با همت و همکاری، راهکار مناسب برای جلوگیری از ساخت و ساز در این محوطه اتخاد شود.

استاندار همدان نیز در اظهارنظری عنوان داشته است که این بحث مربوط به شهرستان همدان است و فرماندار این شهرستان باید رسیدگی و تصمیم گیری لازم را داشته باشد. حالا باید دید چه تصمیمی در روزهای آینده برای نجات عمارت نورمهال از دست خودروهای فولادین اتخاذ می‌شود.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

منابع تکمیلی :
ـ ایسنا : لودرها به جان «نورمهال» افتادند
ـ ایسنا : گودبرداری متوقف شد / «نورمهال» معجزه می‌خواهد
  منبع : خبرگزاری ایرنا
  14:52   یکشنبه 23 تیر 1398  
 نظرات