اخبار   
 

 «نظام مهندسی پول گرفت، اما شناسنامه‌ی فنی صادر نکرد»

رییس کمیسیون شهرسازیِ شورای شهر تهران می‌گوید: در طی این سال‌ها شهرداری تهران هزینه‌‌ی صدور شناسنامه‌ی فنی و ملکی ساختمان را به حساب سازمان نظام مهندسی واریز کرده، اما هنوز اقدامی از سوی آن سازمان انجام نگرفته است و به همین دلیل، شهرداری اعلام کرد که این فرآیند را قطع می‌کند ...

«نظام مهندسی پول گرفت، اما شناسنامه‌ی فنی صادر نکرد»
■ «ظرفیت سازمان نظام مهندسی معطوف به حقوق سوداگران است»
■ «برندفروشی در نمای ساختمان، باعث چندبرابر شدنِ بهای مسکن شد»


رییس کمیسیون شهرسازیِ شورای شهر تهران می‌گوید: در طی این سال‌ها شهرداری تهران هزینه‌‌ی صدور شناسنامه‌ی فنی و ملکی ساختمان را به حساب سازمان نظام مهندسی واریز کرده، اما هنوز اقدامی از سوی آن سازمان انجام نگرفته است و به همین دلیل، شهرداری اعلام کرد که این فرآیند را قطع می‌کند. به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد سالاری در نشست خبری هم‌اندیشی پیرامون موضوع شناسنامه فنی و ملکی ساختمان با بیان اینکه از سال ۹۵ نسبت به صدور شناسنامه فنی و ملکی اقدام شده اما بابت هزینه‌هایی که از مردم گرفته شده است، خدماتی به آنها ارائه نکردند، گفت: بعد از تفاهم‌نامه‌های منعقد شده در این باره، درباره صدور شناسنامه فنی و ملکی از مالکان هزینه آن گرفته شده ولی سازمان نظام مهندسی هیچ خدماتی را به آنها ارائه نکرده و حالا این سازمان باید پاسخگو باشد که در این مدت زمان چه مقدار پول از مردم گرفته و صرف چه کارهایی انجام داده است.

وی ادامه داد: در طی این سال‌ها شهرداری تهران هزینه‌ صدور شناسنامه فنی و ملکی را به سازمان نظام مهندسی واریز کرده اما هنوز اقدامی از سوی این سازمان صورت نگرفته است. به همین دلیل شهرداری اعلام کرد که این فرایند را قطع می‌کند. رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه هر پولی که از مردم دریافت می‌کنیم باید خدمات آن ارائه شود، گفت: حالا امروز سازمان نظام مهندسی به فکر ایجاد سامانه‌ای افتاده است که فکر می‌کنم رونمایی از آن بسیار زود است چرا که هنوز برخی از زیرساخت‌های آن کامل نیست.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: اگر صدور شناسنامه فنی و ملکی باز هم صوری باشد، در تاریخ به جایگاه مهندسی کشور لطمه بزرگی زده‌ایم. وی گفت: ما باید پاسخگوی مردم باشیم و صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان باید در رسانه‌ها به یک مطالبه تبدیل شود تا مردم در خرید املاک از افراد سوال کنند که این ملک دارای شناسنامه فنی و ملکی است یا نه؟ وی گفت: در حال حاضر صندور شناسنامه فنی و ملکی تاثیری در ارتقای کیفیت ساخت و ساز ندارد و این جای اشکال است.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

سالاری با اشاره به گران‌فروشی‌های مسکن بابت برندسازی‌ها در ساخت نمای واحدها گفت: در حال حاضر با پدیده برندفروشی در نمای ساختمان‌ها مواجه هستیم به این معنا که اگر ساختمانی توسط طراح و بند خاص ساخته شود به چند برابر قیمت به فروش می‌رسد. این جایگاه مناسبی برای نظام مهندسی و مهندسان نیست. رییس کمیسیون معماری و شهرداری استان تهران با بیان اینکه نمی‌توان حقوق خصوصی و شهروندی را زیر سوال برد، گفت: متاسفانه واقعیت این است که ظرفیت مهندسی کشور معطوف به حقوق سوداگران شده است و نهاد شورا و سازمان نظام مهندسی هم هر سال اقداماتی را انجام می‌دهند که فقط رأی بیاورند و هدف از این اقدامات تنها رأی آوردن است.

وی تاکید کرد: بعد از گذشته چهار دهه از پیروزی انقلال اسلامی با بحران مواجه هستیم و در شهر تهران متاسفانه مطالبات همه به این سمت رفته است که در شهر، کارگاه عمرانی ایجاد شود و شهردار کسی است که تهران را به کارگاه عمرانی تبدیل کند. سالاری افزود: از این رو کیفیت زندگی هر روز با مشکل مواجه است و علیرغم اینکه، شهری دارای ظرفیت‌های ملکی فراوان است، همه املاک آن را به کارگاه عمرانی تبدیل کرده است و همین است که امروز شهر تهران با ۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی مواجه شده است. وی ادامه داد: همکاران ما در سازمان نظام مهندسی باید بر حفظ صیانت و ارزش مهندسان اقدام کنند. وی ادامه داد: نهاد مطالعاتی را که در دولت احمدی‌نژاد به صورت یکطرفه کنار گذاشته شده بود را سعی می‌کنم احیا کنم، سایر دستگاه‌ها هم در این موضوع باید به ما یاری برسانند.

عضو شورای شهر تهران اظهار داشت: در حالی که سازمان نظام مهندسی استان تهران دارای ۱۲۰ هزار عضو است اما نتوانسته‌ایم آنچنان از عملکرد این سازمان دفاع کنیم که نماینده‌ای در شورای نهاد داشته باشد چون رویکردها توجه به منافع سوداگری است. وی با بیان اینکه بابت پولی که مردم داده‌اند خدمات ارائه نشده است، گفت: باید سعی کنیم اعتماد از دست رفته را احیا کنیم. وی تاکید کرد: در حال حاضر شرایط مناسب راه‌اندازی سامانه شناسنامه فنی و ملکی نیست چرا که بدون ضمانت کیفیت این سامانه و صدور شناسنامه فنی و ملکی معنایی ندارد و باید بیمه‌ها هم وارد این موضوع شوند.

  منبع : خبرگزاری ایلنا
  18:30   دوشنبه 24 تیر 1398  
 نظرات