اخبار   
 

 عملیات تخریب چهارباغ، با اسم رمز «توسعه‌ی گردشگری»

پس از گذراندن مترو از زیر خیابان جهارباغ اصفهان، اجرای طرح احیای بدنه‌ی شرقی و پیاده‌راه کردنِ آن که هرکدام با نام توسعه و رونق گردشگری در چهارباغ در دو دهه‌ی گذشته سبب شده تا بخشی از این خیابان تاریخی برای همیشه تخریب و نابود شود، این بار به اسم «توسعه‌ی گردشگری»، قرار است هتل‌سازی آخرین بخش‌های به‌جامانده از هویتِ تاریخی و اجتماعیِ این فضای شهری قدیمی را هدف قرار دهد ...

عملیات تخریب چهارباغ، با اسم رمز «توسعه‌ی گردشگری»
■ سایه‌ی هتل‌سازی بر خیابان چهارباغ اصفهان سنگینی می‌کند


پس از گذراندن مترو از زیر خیابان جهارباغ اصفهان، اجرای طرح احیای بدنه‌ی شرقی و پیاده‌راه کردنِ آن که هرکدام با نام توسعه و رونق گردشگری در چهارباغ در دو دهه‌ی گذشته سبب شده تا بخشی از این خیابان تاریخی برای همیشه تخریب و نابود شود، این بار به اسم «توسعه‌ی گردشگری»، قرار است هتل‌سازی آخرین بخش‌های به‌جامانده از هویتِ تاریخی و اجتماعیِ این فضای شهری قدیمی را هدف قرار دهد. کمیسیون ماده پنج ‌در جلسه ۹۸/۳/۱۳ با تغییر کاربری حدود ۲۸۰۰ مترمربع شامل پنج پلاک در خیابان شیخ بهایی با استناد به طرح ویژه چهارباغ به گردشگری-پذیرایی با احداث هتل به ارتفاع حداکثر چهار طبقـه روی پیلـوت (مطـابق مفـاد نامـه میراث فرهنگی) موافقت کرد.

هرچند مالک قبل از صدور مصوبه کمیسیون ماده پنج و انجام کاوش باستان شناسی، طبق روال مرسوم در اصفهان کار گودبرداری را آغاز کرده بود. چراکه به سبب ضعف دستگاه‌های نظارتی، سال‌هاست در اصفهان شروع فعالیت‌های ساختمانی و پروژه‌های عمرانی قبل از کسب مجوز به یک عرف بدل شده است. مصوبه‌ای که با وجود قرار گرفتن خیابان چهارباغ در محور فرهنگی تاریخی شهر اصفهان برای صدور آن دقت کافی انجام‌نشده. باوجود حساسیت‌های فراوان برای اجرا قوانین مربوط به حوزه میراث فرهنگی در عرصه و حرائم بناها و محوطه‌های تاریخی، میراث فرهنگی از اعلام دقیق ارتفاع مجاز برای ساخت هتل در حریم خیابان چهارباغ امتناع کرده و تنها به این گفته که ارتفاع ساختمان مطابق با ضوابط و مقررات طرح تفضیلی حداکثر سه‌طبقه و صرفاً جهت احداث هتل ۴ طبقه روی پیلوت تا روی جان‌پناه...) بسنده کرده و مجوز صادرشده است.

ارتفاعی که در آینده نزدیک با توجه به‌قرار گرفتن هتل در محدوده و حریم محور فرهنگی و تاریخی اصفهان به محل مناقشه بدل خواهد شد. به استناد ضوابط حریم دولت‌خانه صفوی (ضوابط حریم مجموعه تاریخی فرهنگی شهر اصفهان) مقررشده است تا «در محوطه مشخص‌شده مطابق نقشه مصوب میراث فرهنگی، احداث هرگونه ساختمان تا عمقی که در نقشه فوق‌الذکر مشخص‌شده است با توجه به کاربری تعیین‌شده در طرح بازنگری مصوب در دوطبقه با حداکثر ارتفاع ۸ (هفت و نیم متر) با معماری مناسب پس از تائید طرح و نقشه توسط میراث فرهنگی مجاز خواهد بود.»

با کلیک بر روی هر یک از تصویرها، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

حال این پرسش مطرح است که اگر خیابان چهارباغ عباسی بخشی از محور فرهنگی تاریخی شهر اصفهان است و ضوابط حریم دولتخانه صفوی باید در مورد آن اجرایی شود؛ چگونه اجازه ساخت چهار طبقه روی پیلوت صادرشده؛ بدون آن‌که ارتفاع به‌طور مشخص عنوان شود. پانزدهم دی‌ماه سال ۱۳۱۰ خیابان چهارباغ (حدفاصل میدان شهدا تا میدان آزادی) به طول ۵/۵ کیلومتر با شماره ثبت ۱۰۹ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. دی‌ماه سال ۹۰ محور تاریخی فرهنگی اصفهان به طول ۶ کیلومتر با ۳۹۹ اثر تاریخی و فرهنگی که خیابان چهارباغ هم بخشی از آن است در فهرست آثار ملی ثبت شد تا نخستین گام برای ثبت یکی از منحصربه‌فردترین محورهای تاریخی فرهنگی و طبیعی جهان فراهم شود. اقدامی که در همان گام نخست باقی ماند و این روزها با دست‌اندازی به بناها و حرانم محدوده‌های تاریخی آن ازجمله حریم مسجد جامع عتیق، حریم میدان نقش‌جهان و حریم چهارباغ عباسی و تخریب آن به بهانه‌های گوناگون راه را برای ثبت جهانی این محور سخت‌تر می‌کند.

بی‌شک تعیین نکردن حریم محوطه‌های تاریخی چون خیابان چهارباغ باگذشت ۸۸ سال از ثبت آن می‌تواند عاملی باشد برای دست‌اندازی و تخریب این میراث ملی نظری که ناصر طاهری، معاون میراث فرهنگی استان اصفهان در گفت‌وگو با اسکان نیوز با رد آن می‌گوید: برای فعالیت در محور فرهنگی تاریخی اصفهان ضوابطی وجود دارد که این ضوابط برای اجرا در طرح تفضیلی شهر گنجانده‌ شده است. البته ضوابط طرح تفضیلی ملاک صددرصد برای تصمیم‌گیری میراث فرهنگی نیست و تا جایی آن را قبول داریم که ضوابط میراث در آن لحاظ شده باشد ازاین‌رو هر بار در بازنگری طرح تفضیلی آخرین ضوابط میراث فرهنگی برای گنجاندن در طرح ارائه می‌شود.

طاهری در ادامه با اشاره به تبدیل‌شدن چهارباغ عباسی به محور پیاده گردشگری می‌گوید: بهترین کاربری برای بدنه چهارباغ کاربری مرتبط با گردشگری است و هتل سرآمد همه این کاربری‌ها است. ازاین‌رو تلاش می‌کنیم مثل همه جا دنیا به سمت توسعه فضا با کاربری خدمات گردشگری در چهارباغ حرکت کنیم البته با توزیع مناسب. مجوز هتل هم معمولا نه در بدنه بلکه در عمق چهارباغ داده می‌شود ازاین‌رو نگرانی برای حفظ بدنه چهارباغ نداریم.

معاون میراث فرهنگی استان اصفهان ملاک تصمیم‌گیری برای ساخت‌وساز در محور فرهنگی تاریخی اصفهان (به دلیل نداشتن حریم مصوب) را ضوابط و مقررات گنجانده‌شده در طرح بازنگری طرح تفصیلی شهر اصفهان عنوان می‌کند، ضوابطی که میراث فرهنگی در صدور مجوز برای ساخت هتل در محدوده چهارباغ عباسی به‌عنوان بخشی از محور فرهنگی تاریخی اصفهان از آن تخطی کرده است. چرا طبق ضوابط حریم دولتخانه صفوی (ضوابط حریم مجموعه تاریخی فرهنگی شهر اصفهان) «در محوطه مشخص‌شده مطابق با نقشه مصوب میراث فرهنگی احداث هرگونه ساختمان تا عمقی که در نقشه فوق‌الذکر مشخص‌شده است با توجه به کاربری تعیین‌شده در طرح بازنگری مصوب در دوطبقه با حداکثر ارتفاع ۸ (هفت‌ونیم متر) با معماری مناسب پی از تائید طرح و نقشه توسط میراث فرهنگی مجار خواهد بود.»

فروردین ماه سال گذشته بود که حجت‌اله غلامی، مدیرکل سابق اداره راه و شهرسازی اصفهان در گفت‌وگو با اسکان نیوز در مخالفت با ساخت هتلی در فاصله ۱۰۰ متری در سی‌وسه‌پل، گفت:هیچ‌کس نباید انتظار داشته باشد به این دلیل که در اصفهان کمبود هتل داریم، برخلاف ضوابط موجود در کمیسیون‌های مربوطه مصوبه‌ای خلاف قانون تصویب و ابلاغ کنیم. بر اساس طرح بازنگری تا شعاع ۱۵۰ متری از محور پل‌های تاریخی ارتفاع مجاز ۹ متر است و از فاصله ۱۵۰ متری به بعد ارتفاع مجاز ۱۴ متر تصویب‌شده است. این در حالی است که گروهی طرح ساخت هتل در فاصله ۱۰۰ متری سی‌وسه‌پل با ارتفاع بیش از ۱۴ متر را مطرح می‌کنند. طرح‌های غیرقانونی و خلاف ضوابط که میراث فرهنگی و تاریخی اصفهان را به‌شدت با تهدید مواجه می‌کند. تهدیدی که این بار شاید در عمق چهارباغ عباسی قراراست شاهد آن باشیم.

با کلیک بر روی هر یک از تصویرها، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

  منبع : وبگاه اسکان‌نیوز
  16:05   دوشنبه 24 تیر 1398  
 نظرات