اخبار   
 

 مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟

در چند سال گذشته، طرح‌ها و مصوبه‌های گوناگونی به‌عنوان نجات‌دهنده‌ی خانه‌ها و بافت‌های تاریخی کشور مطرح شده‌اند؛ طرح‌هایی که هر از گاهی بر سر زبان‌ها می‌افتادند و نصفه‌ونیمه اجرایی می‌شدند، اما به‌واسطه‌ی قدرت مافیا در بافت‌های تاریخی، زمین می‌خوردند؛ درست مانند طرح مرمت مشارکتی سازمان میراث فرهنگی و مالکان بناهای تاریخی که نزدیک به ۱۰ سال پیش به‌عنوان یکی از نخستین طرح‌های کمکی سازمان میراث فرهنگی برای مالکان آثار تاریخی مطرح شد، اما ... ادامه»

  منبع : روزنامه‌ی «هم‌میهن»
  14:07   یکشنبه 9 اردیبهشت 1403  

 دانش چگونه راز «مثلث برمودا» را گشود؟

منطقه‌ای دریایی در اقیانوس اطلس شمالی، میان فلوریدا، پورتوریکو و برمودا، در میانه‌های سده‌ی گذشته، پس از انتشار خبرهایی از ناپدید شدنِ رازآلودِ قایق‌ها و هواپیماها در آن‌جا، جایگاهی افسانه‌ای یافت و پس از آن، برای دهه‌ها علت غرق شدن هر کشتی و سرنگون شدن هر هواپیمایی در این منطقه، نیروهای ویرانگر مثلث برمودا دانسته می‌شدند. تا این که در سال ۱۹۷۵ میلادی نویسنده‌ای به نام «لری کوشه» کتابی منتشر کرد و در آن توضیح داد که گزارش‌های مربوط به مثلث برمودا، نادرست و اغراق‌آمیز یا تأییدنشده‌اند ... ادامه»

  منبع : یورونیوز فارسی
  08:55   یکشنبه 9 اردیبهشت 1403  

 هشدار درباره‌ی کاهش باران و افزایش دما در ایران

دکتر مهدی زارع، استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله گفت: «در دهه‌ی ۱۴۰۰-۱۳۹۰ بارندگی ایران به‌طور میانگین نزدیک به ۱۱درصد، آب‌های سطحی نزدیک به ۴۴درصد و آب‌های تجدیدپذیر نزدیک به ۳۲درصد کاهش یافته است». او افزود: «در دهه‌های اخیر میانگین دمای شهرهای اصلی ایران نزدیک به ۰/۶ درجه‌ی سانتی‌گراد افزایش یافته است. پیش‌بینی‌ها تا سال ۱۴۱۵ بین ۰/۷ (در سناریوی متوسط) تا یک‌درجه (در بدترین حالت) افزایش دما را نشان می‌دهد» ... ادامه»

  منبع : روزنامه‌ی «هم‌میهن»
  08:19   یکشنبه 9 اردیبهشت 1403  

 «خودکشی پزشکان به مرز هشدار رسیده است»

خبر تکان‌دهنده بود: پزشک جوان دیگری خود را کُشت و بار دیگر نگاه‌ها را به سوی جامعه‌ی پزشکی ایران گرداند. این مرگ تنها یک ماه پس از خودکشی «پرستو بخشی»، متخصص قلب و عروق، رخ داد. «سمیرا آل‌سعیدی» فوق‌تخصص روماتولوژی داشت و معاون امور بین‌الملل بیمارستان امیراعلم بود. «سمیرا» سال‌های بسیاری را به درس خواندن گذرانده بود، تا به جایگاه کنونی‌اش برسد؛ اما اردیبهشت امسال دیگر تاب نیاورد و با این که یک فرزند داشت، خود را از زندگی ساقط کرد ... ادامه»

  منبع : روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد»
  07:47   یکشنبه 9 اردیبهشت 1403  

 «تعیین حق‌‌‌الزحمه‌ی مهندسان همواره با چالش مواجه می‌شود»

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان با نقد «فرمول قدیمی ملاک عمل دولت برای افزایش سالانه‌ی دستمزد و حق‌‌‌الزحمه‌ی مهندسان ناظر»، می‌گوید برای تعیین رقم حق‌‌‌الزحمه‌ی مهندسان ناظر در سال ۱۴۰۳، اگر مبنای محاسبه «رشد هزینه‌‌‌های ساخت‌وساز» باشد، این رقم ۱۰۰‌درصد باید افزایش یابد، اما تعرفه‌‌‌ای که سالانه برای این منظور ملاک عمل قرار می‌گیرد، ارقامی بسیار کم‌تر را لحاظ می‌‌‌کند، که برای مهندسان چالش‌‌‌برانگیز است ... ادامه»

  منبع : روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد»
  11:07   شنبه 8 اردیبهشت 1403  

 هشدار وضعیت قرمز برای میراث اصفهان

تَرَک‌‌‌های اصفهان دیگر محدود به خانه‌‌‌ها و جاده‌‌‌های این شهر نیست و فرونشست تا میراث بزرگ اصفهان هم رسیده است و اکنون ترک‌‌‌ها از سقف‌‌‌ها و دیواره‌‌‌های میراث چندصدساله و برخی سازه‌های چندهزارساله‌ی اصفهان بالا می‌روند و تک‌‌‌تک این میراث را در خطر فروپاشی قرار داده‌اند. رسیدن خطر تا میراث اصفهان یعنی روشن شدن آژیر قرمز برای شهری که همه‌ی هویتش را از میراث ملموس و ناملموس خود دارد ... ادامه»

  منبع : روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد»
  10:54   شنبه 8 اردیبهشت 1403  

 کار و کُنش «تلسکوپ فضایی هابل» متوقف شد

ناسا روز آدینه فاش کرد که تلسکوپ فضایی هابل به دلیل پدیدار شدن مشکلی مکانیکی، کار و کنش و فعالیت «تلسکوپ فضایی هابل» را فعلاً متوقف کرده است و به نظر می‌رسد که تلسکوپ ۱۶میلیارد دلاری ناسا قرار است مدتی بی‌کار باشد. مشکل پیش‌آمده به خاطر یکی از ژیروسکوپ‌هایی است که به هابل در چرخش و تمرکز روی اهداف تازه کمک می‌کند. هابل روز سه‌شنبه به‌طور خودکار به حالت ایمن وارد شد، زیرا یکی از سه ژیروسکوپ آن آغاز به فرستادن خوانش‌های معیوب کرده بود ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  10:17   شنبه 8 اردیبهشت 1403  

 بزرگ‌ترین چاپگر سه‌بعدی جهان یک خانه را در ۸۰ ساعت می‌سازد

در حالی که ساخت یک خانه‌ی تک‌طبقه به روش سنتی ممکن است چند ماه طول بکشد، بزرگ‌ترین چاپگر سه‌بعدی جهان که آن را مهندسان دانشگاه مین (Maine) ساخته‌اند، می‌تواند این پروژه را در کم‌تر از چهار روز به پایان برساند. به گزارش ایسنا، دانشگاه مین با ساخت بزرگ‌ترین چاپگر سه‌بعدی پلیمری، رکورد جهانی را که در اختیار خودش بود، شکست و راه را برای آینده‌ی تولید پایدار هموار کرد ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  08:55   شنبه 8 اردیبهشت 1403  

 بهره‌گیری از بتن گرافن‌دار در آمریکا

شرکت «پریمیر گرافن» بتن گرافن‌دار خود را در چند پروژه به گونه‌ای آزمایشی به کار بُرده و دستاوردهایی مثبت از این کار گزارش شده است. به گفته‌ی دست‌اندرکاران این شرکت، بررسی‌های اخیر، کیفیت بالای بتن هیدرولیک با گرافن را ثابت کرده است و یافته‌ها نشان‌دهنده‌ی بهبود بی‌نظیر در کارکرد سیمان است. این سیمان گرافن‌دار، مقاومت و استواریِ بیش‌تری را همراه با زمان‌های خشک شدن سریع‌تر نشان می‌دهد، که در مجموع، به صرفه‌جویی در هزینه‌ها در پروژه‌های ساختمانی در مقیاس بزرگ کمک می‌کند ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  08:10   شنبه 8 اردیبهشت 1403  

 «میزان افزایش حق‌الزحمه‌ی مهندسان هفته‌ی آینده اعلام می‌شود»

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: انتظار داریم حق‌الزحمه‌ی مهندسان به میزان افزایش ۴۰درصدی نظام پزشکی یا ۳۵درصدی کارگران باشد، که روزهای شنبه یا یک‌شنبه‌ی هفته‌ی آینده این موضوع نهایی و ابلاغ خواهد شد. حمزه شکیب در نخستین رویداد ملی جایزه‌ی معماری شیخ‌بهایی، در رابطه با تعیین تعرفه‌ی نظام مهندسی ساختمان گفت: همواره طی سال‌های اخیر در رابطه با تعیین حق‌الزحمه‌ی مهندسان با چالش مواجه بوده‌ایم که این موضوع پاره‌ای پیامدهای اجتماعی نیز در پی داشته است ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  20:36   پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403  
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10