اخبار   
 

 «تعیین حق‌‌‌الزحمه‌ی مهندسان همواره با چالش مواجه می‌شود»

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان با نقد «فرمول قدیمی ملاک عمل دولت برای افزایش سالانه‌ی دستمزد و حق‌‌‌الزحمه‌ی مهندسان ناظر»، می‌گوید برای تعیین رقم حق‌‌‌الزحمه‌ی مهندسان ناظر در سال ۱۴۰۳، اگر مبنای محاسبه «رشد هزینه‌‌‌های ساخت‌وساز» باشد، این رقم ۱۰۰‌درصد باید افزایش یابد، اما تعرفه‌‌‌ای که سالانه برای این منظور ملاک عمل قرار می‌گیرد، ارقامی بسیار کم‌تر را لحاظ می‌‌‌کند، که برای مهندسان چالش‌‌‌برانگیز است ... ادامه»

  منبع : روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد»
  11:07   شنبه 8 اردیبهشت 1403  

 هشدار وضعیت قرمز برای میراث اصفهان

تَرَک‌‌‌های اصفهان دیگر محدود به خانه‌‌‌ها و جاده‌‌‌های این شهر نیست و فرونشست تا میراث بزرگ اصفهان هم رسیده است و اکنون ترک‌‌‌ها از سقف‌‌‌ها و دیواره‌‌‌های میراث چندصدساله و برخی سازه‌های چندهزارساله‌ی اصفهان بالا می‌روند و تک‌‌‌تک این میراث را در خطر فروپاشی قرار داده‌اند. رسیدن خطر تا میراث اصفهان یعنی روشن شدن آژیر قرمز برای شهری که همه‌ی هویتش را از میراث ملموس و ناملموس خود دارد ... ادامه»

  منبع : روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد»
  10:54   شنبه 8 اردیبهشت 1403  

 کار و کُنش «تلسکوپ فضایی هابل» متوقف شد

ناسا روز آدینه فاش کرد که تلسکوپ فضایی هابل به دلیل پدیدار شدن مشکلی مکانیکی، کار و کنش و فعالیت «تلسکوپ فضایی هابل» را فعلاً متوقف کرده است و به نظر می‌رسد که تلسکوپ ۱۶میلیارد دلاری ناسا قرار است مدتی بی‌کار باشد. مشکل پیش‌آمده به خاطر یکی از ژیروسکوپ‌هایی است که به هابل در چرخش و تمرکز روی اهداف تازه کمک می‌کند. هابل روز سه‌شنبه به‌طور خودکار به حالت ایمن وارد شد، زیرا یکی از سه ژیروسکوپ آن آغاز به فرستادن خوانش‌های معیوب کرده بود ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  10:17   شنبه 8 اردیبهشت 1403  

 بزرگ‌ترین چاپگر سه‌بعدی جهان یک خانه را در ۸۰ ساعت می‌سازد

در حالی که ساخت یک خانه‌ی تک‌طبقه به روش سنتی ممکن است چند ماه طول بکشد، بزرگ‌ترین چاپگر سه‌بعدی جهان که آن را مهندسان دانشگاه مین (Maine) ساخته‌اند، می‌تواند این پروژه را در کم‌تر از چهار روز به پایان برساند. به گزارش ایسنا، دانشگاه مین با ساخت بزرگ‌ترین چاپگر سه‌بعدی پلیمری، رکورد جهانی را که در اختیار خودش بود، شکست و راه را برای آینده‌ی تولید پایدار هموار کرد ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  08:55   شنبه 8 اردیبهشت 1403  

 «میزان افزایش حق‌الزحمه‌ی مهندسان هفته‌ی آینده اعلام می‌شود»

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: انتظار داریم حق‌الزحمه‌ی مهندسان به میزان افزایش ۴۰درصدی نظام پزشکی یا ۳۵درصدی کارگران باشد، که روزهای شنبه یا یک‌شنبه‌ی هفته‌ی آینده این موضوع نهایی و ابلاغ خواهد شد. حمزه شکیب در نخستین رویداد ملی جایزه‌ی معماری شیخ‌بهایی، در رابطه با تعیین تعرفه‌ی نظام مهندسی ساختمان گفت: همواره طی سال‌های اخیر در رابطه با تعیین حق‌الزحمه‌ی مهندسان با چالش مواجه بوده‌ایم که این موضوع پاره‌ای پیامدهای اجتماعی نیز در پی داشته است ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  20:36   پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403  

 صفر شدن تدریجی گاز طبیعی مایع (LNG) در قاره‌ی سبز

حرکت اتحادیه‌ی اروپا به سوی انرژی‌های تجدیدپذیر نشان‌دهنده‌ی پیشرفت در امنیت انرژی و کاهش اندک‌اندک تقاضا برای سوخت‌های فسیلی است. با این که گاز طبیعی مایع (LNG) نقشی انکارناپذیر در طول بحران انرژی دو سال اخیر داشته، آژانس همکاری تنظیم‌کننده‌های انرژی اروپا (ACER) پیش‌بینی می‌کند که امسال تقاضای LNG کشور‌های عضو اتحادیه‌ی اروپا به اوج خود برسد و سپس روند کاهشی در پیش بگیرد. این تغییر نشان‌دهنده‌ی دور‌شدن آهسته ولی پیوسته‌ی قاره‌ی سبز از نفت و گاز است ... ادامه»

  منبع : روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد»
  11:25   چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403  

 اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند

شرکت «اپل» اعلام کرده است که یک رویداد مجازی را در تاریخ ۷ ماه می (۱۸ اردیبهشت) و پیش از برگزاری کنفرانس جهانی توسعه‌‌دهندگان اپل (WWDC) میزبانی خواهد کرد، که احتمالاً تمرکز آن بر روی آیپدها خواهد بود. با این که تنها چند هفته‌ی دیگر تا برگزاری کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل مانده، گویی این شرکت نمی‌تواند تا آن زمان برای اعلام خبرهایی بیش‌تر درباره‌ی کارهای خود صبر کند و در همین راستا، رویداد مجازی پیشگفته را برای هژدهم اردیبهشت ۱۴۰۳ برنامه‌ریزی کرده است ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  11:01   چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403  

 ژاپن به تاکتیک‌های تجاری گوگل اعتراض کرد

رگولاتور ضد انحصارطلبی ژاپنی با اعلام این که گوگل تاکتیک‌هایی را به کار می‌برد که توانایی شرکت «یاهو ژاپن» برای رقابت در تبلیغات جست‌وجوی هدفمند را محدود کرده است، وعده داد که به نظارت بر این شرکت آمریکایی ادامه می‌دهد. کمیسیون بازرگانی منصفانه‌ی ژاپن اعلام کرد که از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲، آلفابت (شرکت مادر گوگل) مانع دسترسی شرکت «یاهو ژاپن» به فناوری مورد نیاز برای دریافت درآمد تبلیغات هدفمند از جست‌وجو در دستگاه‌های تلفن همراه شده است ... ادامه»

  منبع : روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد»
  08:19   چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403  

 موشک‌های آینده شاید بی سوخت کار ‌کنند

مهندس پیشین ناسا گونه‌ای موتور برای موشک ابداع کرده است که به سوخت ‌نیاز ندارد و می‌تواند به جست‌وجوهای فضایی انسان کمک کند. به گزارش «فیوچریسم»، استارتاپ فضایی («Exodus Propulsion Technologies») ادعا می‌کند به‌گونه‌ای اتفاقی، به پیشرفتی دست یافته و به طور تصادفی که با یک نیروی یکسره نوین از طبیعت مرتبط است و این نیرو می‌تواند در موتور موشک‌ها به کار گرفته شود، تا برای کار کردن نیازی به سوخت نداشته باشند ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  08:01   چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403  

 قزاقستان در دریای کاسپین خط لوله می‌سازد

قزاقستان در نظر دارد ساخت یک خط لوله‌ی انتقال نفت در دریای کاسپین را بررسی کند. به گزارش «اینترفکس» روسیه، وزارت انرژی قزاقستان اعلام کرد: گزینه‌‌‌‌های ساخت خط لوله‌ی انتقال نفت را در بستر دریای کاسپین و از شهر آتیرائو به بندر کوریک بررسی می‌کند. به‌‌‌ گفته‌ی آن وزارتخانه، قزاقستان همچنین ممکن است بر پایه‌ی ظرفیت بندر آکتائو، حمل‌ونقل نفت از خط لوله‌ی ترانس‌خزر را به ۷‌میلیون ‌تن در سال افزایش دهد ... ادامه»

  منبع : روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد»
  07:47   چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403  
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10