اخبار   
 

 معماری و شهرسازی ، تبلور فرهنگ بشریت

وقتی می گوئیم فلان اثر معماری خوب است و در صورتی که این خوب بودن دارای استدلال منطقی باشد، باید اذعان داشت که آن معمار در طراحی اثر خود به آن جواب رسیده است. جامعه شهر و خانه را به شهرساز و معمار سپرده است باشد که امانت دارهای خوبی برای آینده گان باشیم...

معماری و شهرسازی ، تبلور فرهنگ بشریت

وقتی می گوئیم فلان اثر معماری خوب است و در صورتی که این خوب بودن دارای استدلال منطقی باشد، باید اذعان داشت که آن معمار در طراحی اثر خود به آن جواب رسیده است. جامعه شهر و خانه را به شهرساز و معمار سپرده است باشد که امانت دارهای خوبی برای آینده گان باشیم.

معماری و شهرسازی ، تبلور فرهنگ بشریت

معماری نیوز ا معماری و شهرسازی هر کشوری تبلور فرهنگ بشریت و آئینه درونی انسان امروز می باشد. امروزه حرفه گران این موضوع خود را مدعی این امر می دانند و با ارائه اثرهای خود سعی در به تصویر کشیدن تبلور فرهنگی و اجتماعی یک جامعه دارند. آیا واقعا اینچنین است؟ آیا یک شهرسازی و یا یک معماری قادر به تصویر کشیدن احساسات درونی مردم و محیط اطراف خود می باشد؟ و یا اینکه سعی در انتقال احساسات درونی خویش بنام دیگران می نماید؟!

در واقع بدلیل تنوع بیش از حد سبک و سیاق در معماری و شهرسازی، و در برخی از مواقع افراط و تفریط در ارائه طرحهای معماری، مخاطبین ما (مردم) در هاله ای از ابهامات در صحیح و یا غلط بودن تصمیمات ما قرار می گیرند.

اینکه در معماری و شهرسازی می توان به پاسخ های مختلفی رسید کاملا اشتباه است چرا که معماری و شهرسازی دارای یک جواب بیشتر نیستند ولی برای رسیدن به آن جواب راه های زیادی وجود دارد.

به قول ژان نوول، معمار فرانسوی:

"هر معماری فقط یک جواب دارد و تلاش یک معماری برای رسیدن به آن جواب می باشد".


در واقع به نظر او وقتی می گوئیم فلان اثر معماری خوب است و در صورتی که این خوب بودن دارای استدلال منطقی باشد، باید اذعان داشت که آن معمار در طراحی اثر خود به آن جواب رسیده است.

جامعه شهر و خانه را به شهرساز و معمار سپرده است باشد که امانت دارهای خوبی برای آینده گان باشیم.

موفق باشید

رحیم هاشم پور *

معمار و شهرساز

عضو هیات علمی و مدیر گروه شهرسازی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)


*دکترای آمایش سرزمین و شهرسازی

*فوق لیسانس معماری

*فوق لیسانس جغرافیا و آمایش شهری

  منبع : معماری نیوز
  12:49   سه شنبه 28 مهر 1394  
 نظرات