اخبار   
 

 مشارکت دانش‌بنیان‌ها در کاربردی شدن فناوری «بیم»در صنعت ساختمان

مدیر برنامه‌ی ملی صنعتی‌سازی ساختمانِ ستاد توسعه‌ی اقتصاد دانش‌بنیانِ عمران و ساختمانِ معاونت علمی،‌ فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، کاهش هزینه‌های صنعتی‌سازی ساخت سازه‌ها و بهینه‌سازی آن‌ها را از مزایای کاربرد فناوری نوظهور BIM در صنعت عمران خواند و گفت: ما با ایجاد کنسرسیومی از پیمانکاران، زمینه‌ای را فراهم کرده‌ایم که شرکت‌های پیمانکار از این فناوریِ نوظهور در اجرای پروژه‌های خود بهره بگیرند ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  09:59   یکشنبه 27 خرداد 1403  

 افزایش ثبات سازه‌های فلزی در برابر آتش با فوم‌های کُندکننده‌ی آتش‌سوزی

گروهی از پژوهشگران یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان به فرمولاسیون کاورهای کندکننده‌ی آتش دست یافته‌اند که قادر به جلوگیری از گسترش آتش‌سوزی تا رسیدن آتش‌نشانان است. مدیرعامل این شرکت به ایسنا گفت: مصالح به‌کاررفته در ساختمان‌ها و صنایع، در گرمای ۲۵۰ تا ۳۰۰ درجه‌ی سانتی‌گراد، مقاومت خود را از دست می‌دهند؛ به گونه‌ای که با آن که نقطه‌ی ذوب پولاد ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ درجه‌ی سانتی‌گراد است، در برابر گرمای ۴۰۰ درجه‌ی سانتی‌گراد تاب نیاورده و در صورت باربر بودن، دچار خمش می‌شوند ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  08:28   یکشنبه 27 خرداد 1403  

 طراحی سازه‌ای برای لوله‌های انتقال انرژی

«توسعه‌ی طراحی سازه‌ایِ بهینه‌ی لوله‌ی کامپوزیت برای مصارف انتقال آب، فاضلاب، نفت و گاز» عنوان طرح پژوهشی رهام رفیعی، استادتمام دانشگاه تهران است که با حمایت بنیاد ملی علم ایران انجام داده است. به گزارش ایسنا، روش انتقال انرژی از موارد مهمی است که می‌تواند از هدررفت انرژی جلوگیری کند. به همین دلیل، پژوهشگران درباره‌ی ابزار و روش‌های انتقال پژوهش می‌کنند و بنیاد ملی علم ایران هم از این پژوهش‌ها حمایت می‌کند ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  12:15   دوشنبه 21 خرداد 1403  

 سیمان زیر پتک قیمت‌های دستوری

صنعت سیمان این روزها از یک سو با افزایش هزینه‌های تولید و از سوی دیگر با تعلل دولت در تعیین قیمت پایه‌ی امسالِ سیمان روبه‌روست؛ هر سال هم با آغاز فصل تابستان مساله‌ی محدودیت‌های برق تبدیل به چالشی همیشگی می‌شود و انجمن کارفرمایی صنعت سیمان به روال معمول برای هماهنگی با وزارت نیرو نشستی را با مسئولان برگزار می‌کند؛ نکته‌ی امیدوارکننده این است که وزارت نیرو برخلاف شرکت ملی پخش، با برنامه‌ریزی درست و هماهنگی با شرکت‌ها، به گونه‌ای عمل کرده که چرخ این صنعت بچرخد ... ادامه»

  منبع : روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد»
  10:26   چهارشنبه 9 خرداد 1403  

 نخستین پیاده‌راه با به‌کارگیری «بتن تفاله‌ی قهوه» ساخته شد

برای نخستین بار در جهان، پژوهشگرانی که از تفاله‌های قهوه برای ساخت بتن ۳۰درصد قوی‌تر از بتن معمولی استفاده کردند، مواد خلاقانه‌ی خود را با ساخت پیاده‌روها مورد آزمایش قرار دادند، تا ببینند وقتی در معرض پیاده‌روی قرار می‌گیرد، چگونه کار می‌کند. پارسال پژوهشگران دانشگاه بنیاد فناوری رویال ملبورن (RMIT) در استرالیا دریافتند که جایگزین کردن ۱۵درصد از شن و ماسه‌ای که معمولاً در تهیه‌ی بتن به کار می‌رود، با ضایعات قهوه، آن را ۳۰درصد نیرومندتر می‌کند ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  09:00   سه شنبه 8 خرداد 1403  

 ساخت گونه‌ای نوین از بتن سبز با عمر طولانی

تیمی از پژوهشگران استرالیایی توانسته‌اند بتن سبز نوینی با عمر طولانی بسازند که ۸۰درصد سیمان آن با خاکستر زغال‌سنگ جایگزین شده است. به گزارش خبرگزاری ایمنا، این پژوهشگران گونه‌ای نوین از بتن سبز را توسعه داده‌اند که دو برابر بیش‌تر از بتن‌های کم‌کربن موجود، خاکستر زغال‌سنگ بازیافتی را در خود جای داده است و میزان سیمان مورد نیاز را به نصف کاهش می‌دهد؛ و حتی بیش‌تر از بتن سیمانی پرتلند معمولی دوام می‌آورد ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایمنا
  09:06   شنبه 5 خرداد 1403  

 فروریزش زمین در خیابان پروین اعتصامی اصفهان

مدیر منطقه‌ی ۱۰ شهرداری اصفهان گفت: حادثه‌ی فروریزش زمین در خیابان پروین اعتصامی امروز (شنبه، ۵ خرداد) به دلیل فرسودگی لوله‌های فاضلاب و نشت آن رخ داده است. محمد صیرفی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا افزود: حادثه‌ی فروریزش زمین در محور جنوب به شمالِ خیابان پروین اعتصامی (حد فاصل چهارراه شیخ طوسی تا میدان لاله) حدود ساعت ۰۶:۰۰ امروز _شنبه، پنجم خرداد_ اتفاق افتاد ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایمنا
  08:28   شنبه 5 خرداد 1403  

 پیش از افزایش قیمت‌ها طلایی شوید! ـ جشنواره‌ی بدون تمدید

فرصتی که پیش‌تر برای هزاران تن از کاربرانِ محصولات «گروه نرم‌افزاری سازه» ایجاد شده بود، دوباره امکان‌پذیر شده است: پیش از افزایش قیمت‌ها، از ۰۳ تا ۱۳ خردادماه در بزرگ‌ترین جشنواره‌ی تاریخ «گروه نرم‌افزاری سازه» شرکت کنید، تخفیف‌های باورنکردنی بگیرید، توان تکنیکال خود را افزایش دهید، در بیزینس‌مدل گروه نرم‌افزاری سازه سرمایه‌گذاری کنید، درآمد خود را افزایش دهید، و از مزایای متعدد دیگر بهره‌مند شوید. این فرصت استثنایی را از دست ندهید! ... ادامه»

  منبع : گروه نرم‌افزاری سازه
  14:54   سه شنبه 1 خرداد 1403  

 پل‌های کابلی در دانشکده‌ی فنی ـ مهندسی دانشگاه تهران ساده‌سازی شدند

پژوهشگران دانشکده‌ی فنی ـ مهندسی عمران دانشگاه تهران توانستند در قالب یک پایان‌نامه‌ی دانشجویی، با ساده‌سازی مدل سازه و مطالعه‌ی موردی پل لالی به بهینه‌سازی نیروی پیش‌کشیدگی کابل‌ها در پل‌های کابلی ایستا دست یابند. میثم رون، دانشجوی کارشناسی ارشد با راهنمایی امیررضا قیامی‌آزاد، عضو هیأت علمی دانشکده‌ی مهندسی عمران دانشگاه تهران، در یک پژوهش با تغییر نحوه‌ی مدل‌سازی، به روشی دست یافتند که سازه به مدل‌سازیِ دیگربار در هر تکرار نیاز ندارد ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  13:54   شنبه 22 اردیبهشت 1403  

 «هیچ‌گونه نگرانی درباره‌ی ایمنی پایه‌ی پل بزرگراه شهید مدرس ـ بلوار میرداماد وجود ندارد»

روابط عمومی معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره‌ی پایه‌ی پل بزرگراه شهید مدرس ـ بلوار میرداماد در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: بررسی میدانی و ارزیابی‌های تخصصی از ساعات اولیه انجام و نتایج به معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران و شهرداری منطقه‌ی ۳ تهران گزارش شد. بررسی‌ها حاکی از آسیب‌دیدگی پوشش الحاقی یکی از پایه‌های پل یادشده می‌باشد، که طی دوره‌های گذشته اجرا شده و با هدف ایجاد جلوه‌ی دیدری و زیباسازی محیطی، پایه‌ی پل را در برگرفته بوده و آسیبی متوجه ساختار سازه‌ی پل نبود ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  11:16   شنبه 22 اردیبهشت 1403  
1
2
3
4