اخبار   
 

 بمب‌های ساعتی که نامشان ساختمان است ...

آتش‌سوزی بیمارستان گاندی، بار دیگر زنگ خطر ساختمان‌های ناایمن را به صدا درآورد؛ ساختمان‌هایی که هر کدام از آن‌ها می‌تواند فاجعه‌ای به بار بیاورد؛ فاجعه‌ای همانند پلاسکو، مرکز جراحی سینامهر در خیابان شریعتی، آوار ساختمان‌های در حال ساخت شهرک احمدیه‌ی خلازیر، آتش‌سوزی ساختمان اداری ـ تجاری خیابان بهار، متروپل آبادان و ده‌ها مورد دیگر. داستان دنباله‌دار ساختمان‌های ناایمن و بحرانی کشور نخستین بار بهمن ۱۳۹۵ و پس از حادثه‌ی دلخراش ساختمان پلاسکو مطرح شد ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  13:54   شنبه 7 بهمن 1402  

 در دی‌ماه زمین‌لرزه ۵۳۰ بار ایران را لرزاند

بر پایه‌ی آمار شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری، وابسته به بنیاد ژئوفیزیک دانشگاه تهران، ایران در دی‌ماه امسال، ۵۳۷ بار لرزید. این زمین‌لرزه‌ها در نواحی گوناگون ایران ـ مرکزی و مرزی ـ رخ داده‌اند: ۱۰ زمین‌لرزه با بزرگای بیش از ۴.۰ در درون کشور از سوی مرکز لرزه‌نگاری کشوری به ثبت رسیده است، که بزرگ‌ترینِ آن‌ها زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴.۹ در مقیاس امواج درونی زمین، در تاریخ ۲۹ دی در حوالی مرز ایران و کشور آذربایجان و زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۴.۵ در همان مقیاس، در تاریخ ۱۸ دی در حوالی ساغند یزد بوده است ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  08:28   چهارشنبه 4 بهمن 1402  

 بهینه‌سازی رفتار ساختمان‌های چندطبقه در هنگام رخ دادن زمین‌لرزه

طرح «تحلیل ارتعاشی سیستمی از ورق‌های موازی به‌طور الاستیک متصل‌به‌هم با استفاده از روش مربع‌سازی دیفرانسیلی» به همت بنیاد ملی علم ایران در دانشکده‌ی فنی و مهندسی دانشگاه صنعتی اصفهان اجرا شد. علیرضا آریایی، پژوهشگر این طرح، درباره‌ی طرح پژوهشی خود گفت: پدیده‌ی ارتعاشات همواره برای پژوهشگران و مهندسان دارای اهمیت بوده است. هنگامی که یک سازه تحت ارتعاش قرار می‌گیرد، ممکن است مشکلات بزرگی مانند کاهش عملکرد، کارکرد نادرست، نویز و یا شکست در آن پدید آید ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  14:43   سه شنبه 3 بهمن 1402  

 عوامل دخیل در ایجاد زمین‌لرزه‌ی بشرساخت آشکار شدند

یک مطالعه‌ی تازه عوامل مهم دخیل در ایجاد زمین‌لرزه‌های ساخت بشر را آشکار کرده است. پژوهشگران مرکز پژوهش‌های دانش‌های زمین (GFZ) آلمان یافته‌های یک بررسی را منتشر کرده‌اند که عوامل مؤثر بر زمین‌لرزه‌های ساخت بشر را نشان می‌دهد. این بررسی به آن‌ها این توانایی را می‌بخشد که لرزه‌خیزی ناشی از کنش‌هایی مانند تزریق سیال یا استخراج از مخازن زمین‌شناسی را آشکار کنند. این پژوهش همچنین تأثیر دوسویه‌ی میان سختی گسل و ناهمگونی تنش را در القای رویدادهای لرزه‌ای بررسی می‌کند ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  14:52   دوشنبه 2 بهمن 1402  

 پوسته‌ی تخم‌مرغ را دور نریزید؛ از آن پوشش ضدخوردگی بسازید

گروهی از پژوهشگران به‌تازگی مقاله‌ای در نشریه‌ی «Progress in Organic Coatings» منتشر کرده‌اند که در آن جزئیات به‌کارگیری نانوذرات ساخته‌شده از پوسته‌ی تخم‌مرغ تشریح شده است؛ نانوذراتی که به‌عنوان پرکننده‌ در پوشش‌های ضدخوردگی فولادی قابل‌استفاده‌اند. یکی از کاربردهای این ساختارهای ساخته‌شده از پوسته‌ی تخم‌مرغ، استفاده از آن‌ها در ماتریکس اپوکسی غنی از فلز روی است که برای محافظت از فولاد در محیط‌های دارای محلول کلرید سدیم به کار می‌رود ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  11:52   دوشنبه 2 بهمن 1402  

 «پردیس» پایلوت کاهش مخاطرات شهرهای نو می‌شود

عضو هیأت‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با گفتن این که فاز نخست مطالعات کاهش مخاطرات فرونشست در ۱۷ شهر جدید انجام گرفته، افزود: «پردیس» پایلوت کاهش مخاطرات در میان همه‌ی شهرهای جدید می‌شود. علی بیت‌اللهی درباره‌ی مطالعات مخاطره‌هایی همچون فرونشست، زمین‌لرزه، سیل و زمین‌لغزش در نوشهرها و مسئولیت مرکز متبوعش در این زمینه میز توضیحاتی داد ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  15:51   یکشنبه 24 دی 1402  

 قوانین کشوری برای بیمه‌ی اجباری ساختمان‌ها در برابر حوادث طبیعی

نماینده‌ی اداره‌ی کل ارزیابی و توسعه‌ی بیمه‌های ساختمانِ صندوق بیمه‌ی حوادث طبیعی ساختمان با بیان این که طبق قانون، بیمه‌ی ساختمان‌های مسکونی اجباری است و جمع‌آوری حق‌بیمه‌های دریافتی از طریق قبوض برق است، گفت: تا ۱۵ دی‌ماه امسال برای ۲۱هزار و ۳۴۶ واحد خسارت‌دیده مبلغ ۳هزار و ۳۱۳میلیارد ریال پرداخت شده است ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  13:09   یکشنبه 24 دی 1402  

 تضمین ایمنی ساختمان‌ها با تولید لوله‌های پلیمری استاندارد

سمینار آموزشی یک‌روزه شناختن استانداردهای تولید و توزیع محصولات پلیمری، با هدف آشنایی بیش‌تر تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و مصرف‌کنندگان با استانداردهای تولید و توزیع محصولات پلیمری، با حضور شماری از مسئولان و کارشناسان و نمایندگان سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان کشور، وزارت صمت، سازمان استاندارد استان تهران و انجمن پلیمر و پلاستیک تهران، در سالن همایش‌های ادره‌ی کل استاندارد استان تهران برگزار شد ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  18:30   شنبه 23 دی 1402  

 بهبود بتن و آسفالت در زیرساخت‌های نیروی هوایی آمریکا با کمک گرافن

شرکت «نوواسترا» با همکاری دانشگاه صنعتی تگزاس در حال کار بر روی بهبود زیرساخت‌های نیروی هوایی آمریکا با کمک گرافن است. این شرکت که روی کاربرد این نانومواد کربنی و گرافن در بخش‌های گوناگون همچون کشاورزی و انرژی کار می‌کند، اعلام کرده که فناوری ثبت‌شده‌اش در زمینه‌ی تولید نانومواد افزودنی کربنی برای به‌کارگیری در بتن و آسفالت، در یک پروژه‌ی پژوهشی جامع نیروی هوایی آمریکا به کار رفته است. این پروژه به دنبال بهبود کیفیت زیرساخت‌های نیروی هوایی با کمک این نانوساختارهاست ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  11:07   شنبه 23 دی 1402  

 ساخت بتن بازیافتی با مقاومت بالا به دست مخترع جوان ایرانی

در هشتمین دوره‌ی مسابقات جهانی اختراعات و ابداعات نوین علمی که پارسال (۲۰۲۳) در تورنتوی کانادا با شرکت ۱۰۰۰ مخترع از ۵۰ کشور برگزار شد، تیم علمی یک شرکت ایرانی با حضور علی‌سالار کیهانی، دانشجوی سال پایانی رشته‌ی مهندسی صنایع دانشگاه آزاد واحد تهران‌شمال، با ارائه‌ی اختراع «بتن‌های بازیافتی پرمقاومت» توانست نشان زرین و جایزه‌ی ویژه‌ی مسابقه را به دلیل استفاده از بتن سبز و حفظ محیط زیست از آن خود کند ... ادامه»

  منبع : روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد»
  15:51   سه شنبه 19 دی 1402  
1
2