اخبار   
 

 سکوت در برابر زمین‌خواری بوستان پنجم

این روزها اعضای کمیسیون شهرسازی و معماریِ شورای شهر تهران، یکصدا و یکپارچه در برابر بارگذاریِ خارج از قاعده‌ی شهرسازی در املاک پادگانِ ۰۶ ارتش که قرار است ۷۰درصد از آن به شهرداری تهران با هدف توسعه‌ی فضای سبز و زیرساخت‌های فرهنگی، ورزشی و تفریحی تبدیل شود، ایستاده‌اند و از شورای عالی شهرسازی و معماری می‌خواهند تا مصوبه‌ی خود را در مورد حجم بالای بارگذاریِ تجاری و مسکونیِ این زمین لغو کند ...

سکوت در برابر زمین‌خواری بوستان پنجم
■ سیاستِ «یک بام و دو هوا»ی شورای شهر تهران در برخورد با مشکلات محله‌ی پاسداران


این روزها اعضای کمیسیون شهرسازی و معماریِ شورای شهر تهران، یکصدا و یکپارچه در برابر بارگذاریِ خارج از قاعده‌ی شهرسازی در املاک پادگانِ ۰۶ ارتش که قرار است ۷۰درصد از آن به شهرداری تهران با هدف توسعه‌ی فضای سبز و زیرساخت‌های فرهنگی، ورزشی و تفریحی تبدیل شود، ایستاده‌اند و از شورای عالی شهرسازی و معماری می‌خواهند تا مصوبه‌ی خود را در مورد حجم بالای بارگذاریِ تجاری و مسکونیِ این زمین لغو کند.

در حالی اعضای شورای شهر تهران در مقابل این اقدام شورای عالی شهرسازی و معماری که به ارتش اجازه ساخت و ساز تجاری و مسکونی را در سهم ۳۰ درصدی اش از این اراضی داده، ایستادگی می کنند، که در مقابل واگذاری زمین ۴۰۰۰ متری بوستان پنجم پاسداران توسط شهرداری به مالک خصوصی و ساخت دو برج ۱۵ طبقه در این زمین که برابر بررسی معاون شهرسازی و معماری معاون وزیر تخلف بزرگی است؛ سکوت کرده اند.

سخنگوی شورای شهر تهران در واکنش به هرگونه بارگذاری در املاک ۰۶عنوان کرده که نتایج غیرقابل جبرانی بر ترافیک پاسداران خواهد داشت.

علی اعطا با اشاره به ماده ۳ قانون فروش و انتقال پادگان‌ها و سایر اماکن نیروهای مسلح عنوان کرده؛ در این ماده با صراحت اشاره شده این اراضی در اختیار شهر قرار گرفته شود و برای تامین سرانه عمومی شهر است.به همین دلیل قرار نیست ما صرفاً از این اراضی بهره‌برداری اقتصادی کنیم و نص صریح قانون می‌گوید: «اگر در منطقه‌ای سرانه‌های عمومی تامین نبود، با شرایطى که در قانون آمده مدیریت‌شهری می‌تواند از پادگان‌ها برای تامین سرانه های عمومی استفاده کند.»

آنطور که سخنگوی شورای شهر تهران می گوید؛ دی‌ماه سال‌جاری کمیته فنی شورای‌عالی و معماری و شهرسازی این موضوع را بررسی کرد و به روشنی گفته که «براساس مطالعات عارضه سنجی ترافیکی که با دقت و تفصیل توسط مشاور پروژه انجام شده، هرگونه بارگذاری در محدوده پادگان ۰۶ حتی اگر با اتخاذ تدابیر باشد؛ ممکن است اثرات نامطلوب و بعضاً غیرقابل جبرانی بر ترافیک محورهای اطراف خصوصاً خیابان پاسداران با سطح سرویس E (اشباع) و F (فوق اشباع) داشته باشد.»

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.

طبق مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری؛ در محدوده بلافصل اراضی ۰۶ پاسداران، ۵۰ درصد کاربری مسکونی وجود دارد. به لحاظ پدافند غیرعامل و مدیریت بحران، این اراضی یک فرصت است و به راحتی نمی‌توانیم در این شرایط شهر تهران که در آستانه بحران قرار دارد، از این فرصت چشم‌پوشی کنیم.
علی اعطا اراضی ۰۶ را جزو عرصه باغ تاریخی سلطنت‌آباد دانست و گفت: در این املاک هم بحث میراث طبیعی جدی است و هم میراث‌فرهنگی. سازمان میراث فرهنگی هم درباره این اراضی نظر دارد و آن را از لحاظ فرهنگى و تاریخی بودن حائز اهمیت دانسته است. این اراضی اگر قرار است در اختیار شهر قرار بگیرد، تمام طرف‌های درگیر در این موضوع از جمله مالک باید منتفع شوند و مهم ترین ذی‌نفعان این پروژه، مردم هستند.

در حال حاضر درخواست اعضای کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران این است که جامعه تخصصی نقطه نظرات خود را در رابطه با این موضوع برای شورای اسلامی شهر تهران ارسال کنند تا با مشارکت دانشگاه‌ها، انجمن‌های تخصصی، صاحب‌نظران و مردم بتوان بهترین تصمیم را درباره ی این اراضی گرفت.

علی اعطا بر این باور است که تصمیم درباره اراضی ۰۶، تصمیم بزرگی است و سوال اصلی این است که اگر طرح تصویب شده در کمیسیون ماده ۵، با همان چارچوب توسط شورای‌عالی معماری و شهرسازی ایران مصوب شود، آیا مورد سئوال جامعه و متخصصان قرار نخواهیم گرفت؟!

در حال حاضر در پی مخالفت کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با موضوع بارگذاری و ساخت و ساز در پادگان ۰۶ پاسداران، محمد سعید ایزدی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران طی نامه ای به محسن هاشمی رییس شورای شهر خواستار بررسی موضوع در نهاد شورا و اعلام نظر این نهاد به شورایعالی شهرسازی و معماری شد.

در همین راستا و با ارجاع نامه ایزدی به کمیسیون شهرسازی و معماری شورا، اولین نشست تخصصی در این خصوص با حضور مدیران معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، مشاور طرح و تعدادی از اساتید و مشاورین شهرتهران برگزار شدد که در نهایت برآیند نظرات کارشناسی این نشست، مخالفت جدی با بارگذاری و ساخت و ساز در عرصه ۵۰ هکتاری پادگان ۰۶ بود.

اما سوال اینجا چگونه ممکن است که اعضای شورای شهر در مقابل ساخت و ساز و بارگذاری در پادگان ۰۶ ارتش که اتفاقا در محله پاسداران تهران قرار دارد، اینگونه یکپارچه اعتراض خود را نسبت به این بی توجهی به زیر ساخت های شهری در این محدوده اعلام می کنند اما چند قدم آن طرف تر در خیابان بوستان پنجم که بنا بر اسناد بالادستی طرح جامع و تفصیلی شهر تهران شهرداری با فروش زمین ۴۰۰۰ متری این محله به مالک خصوصی در مقابل بدهی اش و بارگذاری دو برج ۱۵ طبقه که بنا بر بررسی های معاونت شهرسازی وزارت راه تخلف آشکار بوده؛ سکوت اختیار کرده است.

آیا اعضای شورای شهر به این مساله فکر نمی کنند که در مقابل بی مهری ای که مدیریت جدید شهر تهران در مقابل اعتراضات و خواسته های به حق شهروندان محله پاسداران در مورد بازپس گیری این زمین انجام داده است، مردم همراه این اعتراض آنها به ساخت و ساز در ۵۰ درصد از اراضی ۰۶ می شوند؟

سیاست یک بام و دو هوای اعضای شورای پنجم شهر تهران در مواجهه با اعتراضات گسترده مردمی ساکنان محله پاسداران در مقابل ساخت و ساز خارج از قاعده مالک کنونی زمین ۴۰۰۰ متری بوستان پنجم واقعا این روزها باعث دلخوری ساکنان این محله در منطقه ۴ تهران شده است.


برای بزرگ‌نمایی، روی عکس‌ها کلیک کنید.‌
برای بزرگ‌نمایی، روی عکس‌ها کلیک کنید.‌

ـ چند مطلب کم‌وبیش مرتبط :
پس از مصوبه‌ی برج ـ باغ، بهای مسکن نجومی شد
درختان باغی در خیابان فرشته‌ی تهران بریده شدند
هشدار نسبت به قطع درختان، این بار در منطقه‌ی ۲۲ شهرداری تهران
قطع درختان در صدر شکایت‌های مردمی شهریار
لزوم حفاظت از خیابان ولی‌عصر به عنوان یک ارزش ملی


  منبع : وبگاه تیتر شهر
  01:08   سه شنبه 24 بهمن 1396  
 نظرات