اخبار   
 

 آخرین وضعیتِ عمارت «ثابت پاسال»

«با ارائه‌‌ی طرحِ جدید برای «ثابت پاسال»، شورای فنی سازمان میراث فرهنگی با دو شرط، اجرایی شدنِ طرح را به تصویب رسانده، اما تا زمانی‌که مالکِ ثابت پاسال تعهد محضری ندهد، اجازه‌‌ی هیچ کاری برای این پروژه داده نمی‌شود.» ...

آخرین وضعیتِ عمارت «ثابت پاسال»
■ طرحی که به تعهد محضری نیاز دارد


«با ارائه‌‌ی طرحِ جدید برای «ثابت پاسال»، شورای فنی سازمان میراث فرهنگی با دو شرط، اجرایی شدنِ طرح را به تصویب رسانده، اما تا زمانی‌که مالکِ ثابت پاسال تعهد محضری ندهد، اجازه‌‌ی هیچ کاری برای این پروژه داده نمی‌شود.»

به گزارش ایسنا، با تسلیم طرح مالک به اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در اوایل خرداد امسال، برای پروژه‌ای که مالک قصد دارد در فضای باز خانه‌ی "ثابت پاسال" اجرائی کند، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرد که «طرح ارائه شده برای کاخ "ثابت پاسال" یعنی تبدیل بخشی از فضا به مرکز اقامتی یا هتل نهائی نیست و باید در چند شورای کمیسیون ماده ۵ و معماری و شهرسازی بررسی شود.»

محمدحسن طالبیان در آن روز گفت: «‌از زمان اطلاع یافتن درباره خانه «ثابت پاسال»، به شهرداری و وزارت راه نامه‌نگاری کردیم که از نظر اجتماعی باید به این فضا اهمیت داده شود، اهمیتی که نشان‌دهنده لزوم حفظ این خانه است، چون طرح‌های تفصیلی باید به این موضوعات توجه کنند و این روند از جمله وظایف شهرداری است که به ثروت شهر حساس باشد و در این زمینه پیشقدم شود.

او حتی با اشاره به جلساتی که میراث فرهنگی استان تهران با مالک خانه در طول روزهای گذشته داشته است، گفت:‌ «این جلسات به منظور تسهیل اتفاقات آینده برای این خانه تاریخی برگزار شده است و به آقای خسروآبادی اعلام کرده‌ایم که باید از مالک تعهد برای حفاظت از خانه گرفته شود.»

حالا بعد از گذشت حدود سه ماه از آن صحبت‌ها، رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران درباره‌ی آخرین وضعیت طرح ارائه شده از سوی مالک و بررسی آن در شورای فنی سازمان میراث فرهنگی به ایسنا توضیح داد.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.
طرح را قبول داریم اما ...

او گفت:‌ موضوع ثابت پاسال با گذشته فرق کرده، این بنا امروز در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، بنابراین اعلام کردیم اگر مالک قصد دارد در بخشی که با فاصله از عمارت اصلی است، پروژه را اجائی کند، باید یک تعهد محضری مبنی بر این‌که مرمت ساختمان اصلی را انجام می‌دهد و در کنار آن بحث حفظ و نگهداری عمارت اصلی را در دستور کار قرار می‌دهد، به میراث فرهنگی بدهد و مرمت را زیر نظر اداره کل میراث فرهنگی استان تهران انجام دهد.

وی با بیان این‌که ثبت ملی عمارت ثابت‌پاسال از سوی اداره کل ثبت سازمان میراث فرهنگی،‌صنایع دستی و گردشگری انجام شده، نه اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، بنابراین ثبتی در سطح ملی است، نه استانی؛ تاکید کرد: ما می‌توانیم این موارد را به معاونت میراث فرهنگی سازمان پیشنهاد دهیم، در واقع به آن‌ها اظهار نظر کنیم.

او با اشاره به بررسی‌های انجام شده در این پروژه بیان کرد: بر این اساس علاوه بر این‌که عمارت اصلی "ثابت‌پاسال"حفظ می‌شود، محوطه نیز در دستور کار قرار می‌گیرد، بنابراین به نوعی می‌توان گفت دو طرف قضیه حفظ و یک مجموعه اقامتی در کنار آن ساخته می‌شود.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.
ثابت پاسال حریم ندارد

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران درباره‌ی تعداد طبقات اعلام شده برای این پروژه که از سوی مالک حدود۱۴ طبقه اعلام شده، نیز گفت: برای این عمارت تاریخی هنوز حریم تعیین نشده است. بنابراین تعداد طبقات را کمیسیون ماده پنج تعیین می‌کند، نه اداره کل میراث استان. این اداره کل طرح را مشروط به آن دو شرط (دادن تعهد برای حفظ بنا و رعایت فاصله‌ی مناسب برای ساختطرح جدید در فضای باز عمارت) قبول می‌کند.

او با تاکید بر این‌که موارد مطرح شده مصوبه‌ی شورای فنی سازمان میراث فرهنگی است، ادامه داد: با این وجود تا زمانی‌که مالک تعهد محضری در این زمینه ندهد، عملا کاری انجام نمی‌شود.

خسروابادی ۱۲ خرداد امسال درباره‌ی چگونگی ‌این طرح به ایسنا توضیح داده بود: «مالک در ضلع شمال غربی، زمینی با حدود ۱۵۰۰ متر مساحت گرفته است و فقط ۱۰ درصد از فضای بیرونی ثابت پاسال در طرح ارائه شده‌اش اشغال می‌شود که آن هیچ ایرادی در طرح عمارت ایجاد نمی‌کند. عمارت یک ساختمان اصلی و یک کناره شرقی و غربی دارد که هر دو آن‌ها حفظ می‌شوند. براساس طرح ارائه شده، عمارت ثابت پاسال می‌تواند مکمل و VIP هتل در نظر گرفته شود.»

به گزارش ایسنا، از سوی دیگر حدود پنج ماه گذشته یکی از روزنامه‌نگاران دستور ساخت ساختمانی با ۱۴ طبقه ارتفاع در خانه‌ی ثابت‌پاسال را منتشر کرده بود. که به گفته‌ی خسروآبادی تا زمانی که حریمی برای این حانه تعیین نشود، کمیسیون ماده ۵ امکان تعیین تعداد طبقات را برای این خانه دارد. تا امروز که میراث فرهنگی تلاش خود را هر چند در مدت زمانی طولانی برای حفظ این خانه‌ی تاریخی با ثبت آن انجام داده است، باید دید چه مدت زمانی برای تعیین حریم این بنا در نظر می‌گیرند تا خطر به طور کامل از بیخ گوش"ثابت‌پاسال" رد شود.

محمد سعید ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری نیز ۱۳ تیر امسال درباره‌ی آخرین وضعیت خانه ثابت پاسال به خبرنگار ایسنا گفته است؛ «این اثر به تازگی ثبت ملی شده که مالک بر اساس این ثبت موظف به حفظ و حراست است اما مثل بخش خصوصی نیست که بتوانیم وارد مذاکره شویم و آن را تملک کنیم. هم اکنون خانه در دست ستاد اجرای فرمان امام است و امیدوارم آنها در چارچوب ثبت از این اثر حفاظت کنند و به دنبال تخریب اثر نروند.»

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  18:36   یکشنبه 5 شهریور 1396  
 نظرات