اخبار   
 

 بزرگ‌ترین خانه‌ی تاریخی تهران، در آستانه‌ی تخریب

عمارت باشکوه «ثابت پاسال»، که معماریِ آن از روی الگوی معماری قصر «پتی‌تریانو» در ورسای ساخته شده و نماد و نشانه‌ای از شکوفایی دوره‌ای از معماری ایران است، با چراغ سبز چمران (رییس شورای شهر تهران) که معتقد است این کاخ ارزش میراثی و معماری ندارد، در آستانه‌ی تخریب قرار گرفته و آن‌گونه که چمران به مالک آن پیشنهاد داده، تصمیم دارند به جایش مسجد و مرکز تجاری (برای تأمین هزینه‌های مسجد) بسازند ...

بزرگ‌ترین خانه‌ی تاریخی تهران، در آستانه‌ی تخریب
■ بولدزرها پشت در کاخ «ورسای» تهران
■ با چراغ سبز چمران، بانک «آینده» آماده‌ی تخریب بزرگ‌ترین خانه‌ی تاریخی تهران می‌شود


عمارت باشکوه «ثابت پاسال»، که معماریِ آن از روی الگوی معماری قصر «پتی‌تریانو» در ورسای ساخته شده و نماد و نشانه‌ای از شکوفایی دوره‌ای از معماری ایران است، با چراغ سبز چمران (رییس شورای شهر تهران) که معتقد است این کاخ ارزش میراثی و معماری ندارد، در آستانه‌ی تخریب قرار گرفته و آن‌گونه که چمران به مالک آن پیشنهاد داده، تصمیم دارند به جایش مسجد و مرکز تجاری (برای تأمین هزینه‌های مسجد) بسازند.

خیابان جردن راکه از سرفرشته وارد شوی،کمی که جلو بروی،به خیابان ناهید می‌رسی.واردخیابان ناهید شوی، کمی جلوتر باساختمانی مواجه می‌شوی که گویا از دوران باشکوه‌گذشته و از میان برگ های تاریخ سر برآورده و آمده تا معماری باشکوه‌اش را به رخت بکشد.کاخ ثابت پاسال،کاخ ورسای ایرانی،کاخ سنگی و ... .این‌هاتعدادی از عنوان‌هایی است که این ساختمان باشکوه خیابان ناهید جردن را به آن نام ها می خوانند.

کاخ ورسای ایرانی

خانه شناخته شده باعنوان کاخ ثابت پاسال متعلق به دوره محمدرضا پهلوی با مساحت بیش از ۱۱ هزار و ۵۴۳ متر مربع در کوچه ناهید در ابتدای بلوار آفریقا (جردن)، تقاطع خیابان حمیده طاهری و محمد روانپور جای‌گرفته است. این خانه پیش از انقلاب، گران‌ترین و بزرگ‌ترین خانه شهر تهران بوده است؛ به گونه‌ای که ارزش آن در آن زمان ۱۵میلیون دلار برآورد شده بود. پیش از انقلاب از این عمارت باشکوه به عنوان «قصر سنگی» یاد می‌شد. این کاخ اما با عنوان «کاخ ورسای ایران»نیز شناخته می‌شود و معماری آن از روی الگوی معماری قصر پتی تریانو(تریانوی کوچک) در ورسای ساخته شده است. کاخ «ورسای» اکنون اما شاید نماد و نشانه ای از شکوفایی دوره‌ای از معماری ایران باشد.

اما به‌نظر چمران، رییس شورای شهر تهران، این کاخ ارزش میراثی و معماری ندارد و به مالک آن علی‌انصاری پیشنهاد ساخت مسجد و مرکز تجاری برای تامین هزینه‌های مسجد را به‌جای کاخ‌ورسای داده‌ است. به‌گفته فعالان میراث فرهنگی، عنوان چنین پیشنهادی از سوی چمران که همیشه درحال سنگ‌اندازی بر سر راه میراث فرهنگی تهران بوده، جای تعجب ندارد و همچنین تخریب یک بنای ارزشمند میراثی به‌نام مسجد اما به‌کام تجاری‌سازی، یکی از روش‌های معمول علی انصاری مدیرعامل بانک آینده است.


ساخت مسجد به‌جای کاخ ورسای

چمران در مصاحبه‌ای با تیتر شهر گفته است:«اطراف عمارت ثابت پاسال، ساخت و سازی وجود ندارد و تاکنون این عمارت ثبت میراثی نشده است زیرا این عمارت اصلا بحث میراثی ندارد. این در حالی است که می‌خواستند در این عمارت مجتمع تجاری بسازند و بلندمرتبه سازی کنند اما پیشنهاد دادیم این کار صورت نپذیرد و به‌صورتی این برنامه عوض شد. در حال حاضر یکی از نهادها، این عمارت را تملک کرد و به او پیشنهاد دادیم مرکز فرهنگی و مذهبی در آنجا ساخته شودیعنی مسجد بسازند. پیشنهاد شورای شهر به‌جای حفظ گران‌ترین خانه تهران، ساخت مسجد است البته باید در این مکان فرهنگی، بخش تجاری فعال شود تا مکان فرهنگی بتواند هزینه های خود را در بیارد».

شرح مبسوط این رخداد را در گزارشی که امروز با عنوان «بولدزرها پشت در کاخ «ورسای» تهران» در بخش گزارش‌های iiiwe انتشار بافته، مطالعه بفرمایید.

  منبع : بخش گزارش‌های iiiwe
  14:39   شنبه 6 خرداد 1396  
 نظرات