اخبار   
 

 کاخ «ورسای» تهران در دوراهی ثبت یا تخریب

پیشنهاد ساخت مسجد و مرکز تجاری به‌جای کاخ‌ «ورسای» تهران و صدور مجوز تخریب و نوسازی از سوی شهرداری برای کاخ، تاکنون حاشیه‌های فراوانی را به‌دنبال داشته است؛ اما مساله‌ای که این روزها به آن کم‌تر توجه شده، این است که کاخ‌ «ورسای» در چند سال اخیر چندین مالک به‌خود دیده است. آیا این واگذاری‌ها طبق قانون بوده است یا نه؟ پرسشی که تاکنون برای آن پاسخی یافت نشده است ...


پیشنهاد ساخت مسجد و مرکز تجاری به‌جای کاخ‌ «ورسای» تهران و صدور مجوز تخریب و نوسازی از سوی شهرداری برای کاخ، تاکنون حاشیه‌های فراوانی را به‌دنبال داشته است؛ اما مساله‌ای که این روزها به آن کم‌تر توجه شده، این است که کاخ‌ «ورسای» در چند سال اخیر چندین مالک به‌خود دیده است. آیا این واگذاری‌ها طبق قانون بوده است یا نه؟ پرسشی که تاکنون برای آن پاسخی یافت نشده است.

بعد از انقلاب، خانه «ثابت پاسال» یا کاخ «ورسای» توسط بنیاد مستضعفان مصادره می‌شود و در همان سال‌ها این خانه در اختیار آقای خلخالی قرار می‌گیرد. در دوره‌ای نیز وزارت اطلاعات، کاخ «ورسای» را خریداری کرده است. بعد از آن اسناد نشان می‌دهد این خانه به شرکت صبا میهن واگذار شده است. شرکت صبا میهن، تحت مالکیت سازمان بازنشستگی کل کشور است. سرانجام این کاخ به شرکت پیشگامان توسعه تجارت البرز می‌رسد.

واگذاری‌های قانونی یا غیرقانونی

پرسش‌های فراوانی درباره این واگذاری‌ها وجود دارد. طبق قانون، در تنظیم بخشی از روابط مالی دولت مصوب سال ۱۳۸۰ ، ضوابطی جهت نحوه انتقال اموال دولتی بیان شده است که مهم‌ترین آن ماده ۸۹ است که مطابق آن‌ماده: « به وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی اجازه داده می‌شود پروژه‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نیمه تمام و خاتمه یافته غیر مورد نیاز و مصالح و تجهیزات مازاد طرح های خاتمه یافته را پس از تایید سازمان مدیریت و ازطریق مزایده به‌طور نقد برنامه‌ریزی کشور و با رعایت مقررات مربوط یا اقساط ، طبق قوانین و مقررات مربوطه به فروش رسانده و وجوه حاصل را به درآمد عمومی( نزد خزانه داری کل) واریز کنند. این حکم شامل شرکت‌های دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی نیز می‌شود». حال پرسش این است که وزارت اطلاعات، کاخ‌«ورسای» را با چه مجوز و چه رقمی به شرکت صبا میهن واگذار کرده است. آیا این واگذاری طبق قانون از طریق مزایده انجام شده است؟

همچنین از آنجایی‌که شرکت صبا میهن تحت مالکیت صد درصدی صندوق بازنشستگی است، یک مجموعه دولتی محسوب می‌شود و ضوابط جهت نحوه انتقال اموال دولتی نیز شامل آن می‌شود. با استناد به این قانون، آیا در واگذاری کاخ «ورسای» از شرکت صبا میهن به شرکت پیشگامان توسعه تجارت البرز این شرایط رعایت شده است؟

شرکت صبا میهن پاسخگو نبود!

پس از پیگیری و تماس‌های مکرر خبرنگار «قانون» با شرکت صبا میهن، متاسفانه این شرکت پاسخگوی پرسش‌های مطرح شده درباره چگونگی نحوه خرید کاخ «ورسای» از وزارت اطلاعات و واگذاری آن به شرکت پیشگامان البرز نبود.

چمران حرفش را پس گرفت

چند روز گذشته اظهار نظرهای مختلفی درباره کاخ«ورسای» انجام شد. یکی از این اظهار نظرها ، مربوط به چمران، رییس شورای شهر تهران است. او در مصاحبه‌ای با تیتر شهر ، به مالک این بنا پیشنهاد ساخت مسجد را به‌جای کاخ«ورسای» داده بود. چمران پس از واکنش و اعتراض افکار عمومی به این اظهار نظرش درباره کاخ «ورسای» ، عقب‌نشینی عجیبی از مواضعش انجام داده است. او در مصاحبه‌ای گفت: « هنوز ساخت مسجد در خانه ثابت پاسال به تایید نهایی نرسیده و ما هیچ وقت به هیچ فردی نگفتیم که چه بساز و چه نساز . این موضوع برای یک سال و نیم پیش است و قبل از انتخابات با من مصاحبه‌ای در مورد ثابت‌پاسال شد اما بعد از انتخابات این مصاحبه منتشر شد و می‌گویند که من می‌خواهم انتقام بگیرم.
به ‌نظر می‌رسد سایتی که این خبر را منتشر کرده، می‌خواهد انتقام چیز دیگری را بگیرد».

چرخش عجیب مدیر میراث فرهنگی تهران

به گفته مسئولان سازمان میراث فرهنگی، نام کاخ «ورسای» در فهرست خانه‌های تاریخی پایتخت نیست و مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران با ثبت ملی این بنا مخالفت کرده و گفته است:« این بنا طبق نظر کارشناسان ارزشمند نیست و قابلیت ثبت در فهرست آثار ملی را ندارد». اما مدیر میراث فرهنگی استان تهران که درگذشته از مخالفان ثبت ملی این بنا بوده است، در چرخشی عجیب در واکنش به سخنان چمران به خبرآنلاین گفت:« این ساختمان در چند سال اخیر مورد مناقشه بوده است. مالک این بنا، پروانه‌های ساختمانی دریافت کرده و در کش و قوس بررسی‌های قضایی است. آنچه که برای سازمان میراث فرهنگی اهمیت دارد، حفظ این بنای ارزشمند است. به همین خاطر با مذاکرات چند ماهه‌ای که با مالک این بنا داشته‌ایم، با مالک به توافق رسیده‌ایم که بنا را حفظ کند و در ۲۰ درصد از زمین ضلع غربی این بنا، مجموعه‌ای مکمل با عنوان هتل و مرکز فرهنگی بدون وارد شدن لطمه‌ای به بنا ساخته شود».

رجب‌علی خسروآبادی با اشاره به اینکه مرمت این بنا در کنار ساخت این مجموعه جدید از برنامه‌های مشترک میراث و مالک عمارت ثابت پاسال است، گفت:« این برنامه در دستور کار شورای فنی و کمیته سرمایه‌گذاری سازمان است و امور اداری را طی می‌کند.کسانی که از بیرون اظهارنظر می‌کنند، پاسخگو باشند. آنچه که در رابطه با ساخت مسجد در زمین این بنا در رسانه‌ها از قول مسئولی منتشر شد، درست نیست. این بنا مالک دارد و مالک تصمیم می‌گیرد که چه سرنوشتی برای این عمارت رقم بخورد. کسی نمی‌تواند به تنهایی پیشنهاد ساخت بنایی در این زمین دهد؛ چرا که باید حق و حقوق مالک را پرداخت کند. افرادی که از بیرون درباره سرنوشت این کاخ اظهار نظر می‌کنند، خود باید پاسخگوی سخنان‌شان باشند. مالک این بنا به سازمان میراث فرهنگی، نامه و تعهد داده و این طرح در حال بررسی است. امیدواریم که با این طرح هم ساختمان حفظ شود و هم فضای کاربردی باشد. آنچه که برای سازمان میراث فرهنگی مهم است، حفظ بنا ست که با این برنامه محقق می‌شود.حفظ این بنا بر ثبت آن در میراث ملی ارجحیت دارد. ما نباید کاری کنیم که موجبات تشدید اختلافات باشد».

صدور مجوز تخریب و نوسازی برای کاخ «ورسای»

تمامی این اظهار نظرها درحالی صورت می‌گیرد که مجوز تخریب و نوسازی کاخ «ورسای» از سوی شهرداری تهران در اسفند سال گذشته صادر شده است. براساس شواهد طبق آخرین بررسی‌های انجام شده در پرونده کاخ «ورسای»، دستور نقشه برای عملیات تخریب و نوسازی در تاریخ ۲۸/۱۲/۱۳۹۵ با مهلت زمان ٦ ماهه صادر شده است؛ مالک زمین نیز نسبت به مدارک سال ٩٣ که شرکت صبا میهن بود، تغییر کرده و در حال حاضر مالکیت زمین بر اساس دستور نقشه متعلق به شرکت پیشگامان توسعه تجارت البرز است.

نکته قابل توجه اینجاست که فراتر از ضوابط طرح تفصیلی تهران برای این پروژه دستور نقشه صادر شده است و تراکم ٤٤٠ درصد با ١٤ طبقه روی زمین مجاز اعلام شده است. این تعداد طبقات، قطعا نیازمند مصوبه کمیسیون ماده ٥ است اما تاکنون مصوبه‌ای از کمیسیون در این پرونده مشاهده نشده است. البته با توجه به رای باغ زمین، سطح اشغال طبقات روی زمین ٣٠ درصد و زیرزمین ٤٥ درصد است.

تنها نکته امیدوارکننده در دستور نقشه این است که با توجه به نامه شماره ٩٥٢/١٢٦/١٢١١٥ مورخ ۳/۱۲/۹۵سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص ارزش معماری و تاریخی بنا، حفظ ملک الزامی و صدور هرگونه جواز تخریب و نوسازی ممنوع اعلام شده است. اما مساله‌ عجیب و البته خلاف قانون در این پرونده این است که چگونه باوجود نامه سازمان میراث فرهنگی که تخریب و نوسازی در این بنا را ممنوع اعلام کرده است، درخواست دستور نقشه صادرشده تخریب و نوسازی است؟

روزهای سرنوشت‌ساز کاخ «ورسای»

تاکنون اخبار مختلفی از پیگیری‌های اورژانسی برای ثبت کاخ «ورسای» در چند روز گذشته به‌گوش رسیده است اما با مجوز تخریب و نوسازی که شهرداری تهران برای این کاخ صادر کرده است و تا شهریور این مجوز اعتبار دارد، باید دید سرنوشت این کاخ چه می‌شود. همچنین صحبت‌های مدیرکل میراث تهران درباره ساخت هتل و مرکز فرهنگی در بخش از کاخ خشنود کننده نیست؛ چراکه کم نیستند آثار تاریخی ارزشمندی در کشور که به‌همین بهانه‌ها تخریب شده‌اند و دیگر اثری از آن‌ها نیست. چند روز آینده برای گران‌ترین و بزرگ‌ترین خانه تاریخی تهران، بسیار سرنوشت‌ساز است.

ـ در همین زمینه :
■ قصر سنگی تهران

  منبع : روزنامه‌ی قانون
  13:47   دوشنبه 8 خرداد 1396  
 نظرات