اخبار   
 

 بهبود شاخص تراکم خانوار در واحد مسکونی

روابط عمومی وزارت مسکن در جوابیه ای اعلام کرد: شاخص تراکم خانوار در واحد مسکونی در چند سال گذشته به طور پیوسته روند کاهشی داشته است به طوری که هم اکنون این شاخص به حدود 07/ 1 رسیده است...

به گزارش شبکه ایران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، وزارت مسکن پیرو درج مطلبی با عنوان "تقاضای فزاینده جشن خانه دار شدن ایرانیان" در تاریخ 29/8/89 در خبرگزاری مهر، به آن جوابیه داد.
در جوابیه وزارت مسکن آمده است:
آنچه مشخص و بدیهی است تاکنون هیچ دولتی به‌اندازه دولت نهم و دهم به مسئله مسکن ورود ننموده است. تشکیل شورای مسکن، کارگروه مسکن، تصویب قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و از همه مهمتر طراحی و اجرای طرح عظیم مسکن مهر گواه‌این ادعا می‌باشد.
لذا به مصداق این سخن که املاء نانوشته غلط ندارد، در رابطه با مسکن مهر اصراری بر انکار برخی از کاستی‌ها خصوصاً در ابتدای طرح نمی‌باشد با این حال شواهد گویای آن است که با رفع محدودیت‌هایی که به طور طبیعی دامنگیر طرحی با این عظمت می‌باشد، در حال حاضر این طرح در وضعیت بسیار مطلوبی قرار گرفته است.
دولت و وزارت مسکن و شهرسازی با اتخاذ سیاست اصولی حمایت از عرضه مسکن، در عمل «مقدمات مسکن دار شدن همه‌ایرانیان را مهیا نموده است» تا کلیه خانوارهای فاقد مسکن در سراسر کشور با بهره‌مندی از امتیازات این طرح از مسکن مناسب و با کیفیت برخوردار گردند.
نیاز به مسکن مقوله‌ای جدا از برنامه تولید می‌باشد چرا که حجم عظیمی‌از نیاز، مربوط به تقاضا برای نوسازی و همچنین نیاز ناشی از کمبود پیش‌بینی شده در برنامه می‌باشد و اصولاً نمی‌توان همه‌این نیازها که از سال‌های قبل متراکم گردیده‌اند در طی یک سال مرتفع کرد با این حال نگاهی به آمارها و شاخص‌های بخش مسکن حاکی از بهبود تراکم خانوار در واحد مسکونی می‌باشد که در چند سال گذشته به طور پیوسته روند کاهشی داشته است.
هم اکنون این شاخص به حدود 07/ 1 رسیده است ( این شاخص در سال 1385 حدود 09/ 1 بود) و مقرر است شاخص مزبور تا پایان برنامه پنجم به رقم 055/ 1 برسد که گویای این است که تولید مسکن ضمن پاسخگویی به نیازهای جدید، قسمتی از نیازهای مربوط به گذشته را نیز پاسخ خواهد داد نکته قابل توجه در این خصوص این است که برخلاف روند گذشته، قسمت عمده‌ای از بهبود در شاخص‌های مسکن در شرایط کنونی به دهک‌های درآمدی پایین و میانی اختصاص دارد. (شاخص تراکم خانوار در واحد مسکونی بعنوان یک شاخص مهم در ارزیابی برخورداری خانوارها از مسکن محسوب می‌شود.شاخص تراکم خانوار در واحد مسکونی بیان‌کننده میزان موجودی مسکن کشور در برابر تعداد خانوارهای موجود در کشور است.به‌طور کلی در شرایط ایده‌آل و تعادل در بازار مسکن هر یک خانوار از یک واحد مسکونی متناسب با نیاز بهره‌مند است.)
بخش مسکن به واسطه برخورداری از ارتباط گسترده پسین و پیشین با سایر بخش‌های اقتصاد، نقشی منحصر به فرد را به خود اختصاص داده است بر این اساس با تزریق تسهیلات بانکی به‌این بخش، سایر حوزه‌های اقتصاد نیز منتفع می‌گردند خصوصاً که تسهیلات بخش مسکن از کمترین انحراف نسبت به سایر تسهیلات بانکی برخوردار می‌باشد ضمن اینکه تسهیلات پرداختی به بخش مسکن تنها حدود 15 درصد از کل تسهیلات بانکی در سال 1388 را به خود اختصاص داده است.
هرچند گروه‌های هدف در مسکن مهر، اقشار ضعیف جامعه می‌باشند با این حال دولت، کیفیت را فدای کمیت ننموده است. لذا برای دریافت مجوزهای ساخت از شهرداری‌ها از نظر سازه و معماری هیچ استثنایی برای مسکن مهر در نظر گرفته نشده است ( منطبق بر اصول 20 گانه مقررات ملی ساختمان) علاوه بر این دولت از محل یارانه‌های بخش مسکن و از طریق سازمان‌های مسکن استان‌ها اقدام به عقد قرارداد با شرکت‌های دارای رتبه و واجد شرایط نموده است تا نظارت بر عملیات ساخت مسکن مهر با اطمینان بیشتری -حتی در مقایسه با مسکن‌های شخصی‌ساز- صورت پذیرد.
واقع مطلب این است که در اکثر مناطق کشور، مسکن مهر در زمین‌های مرغوب و رو به توسعه شهرها احداث گردیده است با این حال با توجه به محدودیت‌های دولت در تامین زمین‌های درون شهری کلانشهرها، مسکن مهر این مناطق در شهرهای جدید برنامه ریزی و عملیاتی شده است که در این خصوص توجه به چند نکته حائز اهمیت است.
اول اینکه این شهرها با در نظر گرفتن ابعاد اقتصادی، فنی، شهرسازی، جغرافیایی، اجتماعی، فرهنگی،... و منطبق بر طرح‌های جامع و تفصیلی طراحی گردیده‌اند لذا با لحاظ پیش‌نیازهای برنامه ریزی شهری وشهرسازی از جذابیت سکونتگاهی مناسبی برخوردار می‌باشند.
دوم اینکه دولت و وزارت مسکن با تدارک امکانات زیربنایی و روبنایی و به خصوص گسترش مترو به‌این شهرهای جدید در صدد بهبود کمبودهای احتمالی می‌باشند.و نهایتا اینکه حجم بسیار بالای متقاضی برای شهرهای جدید حاکی از موفقیت آتی این مناطق در جذب مخاطبین خود می‌باشد.
در رابطه با مسکن مهر خود مالکین باید گفت اولاً سهم کمی‌از مسکن مهر به‌این دسته از متقاضیان مربوط می‌گردد ثانیاً تنوع بخشی به نحوه بهره‌مندی از مزایای طرح مسکن مهر نه تنها مزموم نمی‌باشد بلکه ضمن ظرفیت‌سازی در این حوزه، موجبات انعطاف پذیری بیشتر طرح مسکن مهر را فراهم نموده است.
  منبع : شبکه ایران
  11:58   دوشنبه 8 آذر 1389  
 نظرات