اخبار   
 

 بازسازی 10 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران گفت: در طول برنامه پنجم توسعه در 10 هزار هکتار بافت فرسوده بیش از 700 هزار واحد مسکونی بازسازی...

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران گفت: در طول برنامه پنجم توسعه در 10 هزار هکتار بافت فرسوده بیش از 700 هزار واحد مسکونی بازسازی خواهد شد.
به گزارش خبرنگار مهر در قزوین، احمد صادقی عصر چهارشنبه پس از بازدید از بافت فرسوده شهر قزوین در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان گفت: سیاست دولت دهم ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان است و برای اینکه یک شهر قابلیت زیست مناسب مردم را داشته باشد باید زمینه اسکان آنها در واحدهای مناسب فراهم شود.
وی افزود: سکونتگاههای غیر رسمی و بافتهای فرسوده از جمله مناطقی است که انسجام و یکپارچگی زیستی مردم را بر هم می زند لذا دولت تلاش می کند با تسریع در روند احیا و بازسازی و نوسازی بافتهای فرسوده شهری و ساماندهی سکونتگاههای غیر رسمی رفاه مردم را فراهم کند.
صادقی تصریح کرد: در حال حاضر 65 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور وجود دارد که با سرمایه گذاری مناسب در برنامه های اول و دوم توسعه فعالیتهای خوبی در احیا این بافت صورت گرفت که در برنامه چهارم این روند به نحو قابل توجهی گسترش یافت.
وی خاطر نشان کرد: تاکنون احیاء و بازسازی بیش از سه هزار و 500 هکتار از بافت فرسوده کشور با اختصاص 10 هزار و 841 میلیارد ریال انجام شده است و در طول برنامه پنجم هم 10 هزار هکتار از بافت فرسوده بهسازی خواهد شد.
صادقی گفت: بر این اساس ودر طول پنج سال 700 هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده احیا می شود که سالانه بطور میانگین 140 هزار واحد نوسازی خواهد شد.
معاون وزیر مسکن و شهرسازی تصریح کرد: رویکرد اصلی دولت دهم مشارکت مردم در احیاء و نوسازی بافتهای فرسوده شهری است و دولت تلاش می کند بستر لازم برای تحقق این امر برای ساکنان بافتهای فرسوده، انبوه سازان و تولید کنندگان مسکن با ارائه تسهیلات و بسته های تشویقی فراهم شود.
وی اضافه کرد: بسته های تشویقی دولت که در سالهای گذشته داده می شد شامل تسهیلات ارزان قیمت، تخفیف 50 درصدی در عوارض ساختمانی و پروانه ساخت امسال نیز با خدمات ویژه ادامه خواهد یافت تا مردم اقبال بیشتری در این زمینه انجام دهند.
صادقی گفت: در سال گذشته وام 15 میلیون تومانی برای نوسازی 39 هزار و 500 واحد فرسوده پرداخت شد که امسال با افزایش سقف تسهیلات وامهای 20 و 25 میلیون تومانی به 60 هزار واحد در بافتهای فرسوده پرداخت می شود.

200 میلیارد تومان ودیعه اسکان موقت
به گفته صادقی پرداخت تسهیلات بدون سپرده گذاری و وام ودیعه اسکان موقت از دیگر اهرمهای تشویقی برای مشارکت مردم در نوسازی واحدهای مسکونی در بافتهای فرسوده است که امسال 200 میلیارد تومان ودیعه اسکان موقت در قالب وامهای 4.5 تا 12 میلیون تومان برای تریع در روند اجرا به متقاضیان پرداخت خواهد شد.
وی ساخت بخشی از مسکن مهر در بافت فرسوده را از دیگر برنامه های سال جاری عنوان کرد و گفت: در سال جاری شش هزار میلیارد تومان برای احیاء و بازسازی بافتهای فرسوده و سکونت گاههای غیر رسمی از طریق اعتبارات دولتی، شرکت عمران، شهرداریها، مردم و بخش خصوصی تامین خواهد شد که بیشترین رقم به بخش خصوصی تعلق دارد.

تهران با بیشترین بافت فرسوده
صادقی وجود بیشترین بافت فرسوده را در استان تهران اعلام کرد و اظهار داشت: استان تهران با داشتن پنج هزار و 200 هکتار، بیشترین و استان ایلام با 250 هکتار کمترین بافت فرسوده کشور را به خود اختصاص داده اند که 25 تا 30 درصد بافت فرسوده نیز در محدوده بناهای تاریخی است که توسط میراث فرهنگی و ضوابط خاص خود بازسازی می شود.
وی از اجرای 243 پروزه عمرانی در کشور خبر داد و گفت: این طرحها با 13 هزار میلیارد ریال اعتبار و مجموع شش میلیون و 500 هزار متر مربع زیربنا در دست اجراست.

تاسیس صندوق سرمایه گذاری حرمهای مطهر
معاون وزیر مسکن و شهرسازی تاسیس صندوق سرمایه گذاری حرم های مطهر را از دیگر اقدامات انجام شده برای بهسازی و نوسازی بافت فرسوده در اطراف حرم مطهر امام رضا(ع) ، حضرت معصومه(ع) ، شاهچراغ، حضرت عبدالعظیم ذکر کرد و یادآورشد: اعتبارات این صندوق که با دستور وزیر مسکن راه اندازی شده برای بازسازی اطراف حرم های مطهر هزینه می شود.

40 میلیارد ریال برای تکمیل دوطرح در بافت فرسوده استان قزوین
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران که در سفر یک روزه به استان از چند طرح عمران و نوسازی مسکن در بافت فرسوده شهری قزوین بازدید کرد با اختصاص 40 میلیارد ریال برای تکمیل دو طرح مهم شامل محله قدیم پنبه ریسه و سردار موافقت و اظهار امیدواری کرد این دو طرح مهم تا پایان امسال تکمیل شود.

وی گفت: امسال تسهیلات 20 و 25 میلیون تومانی برای نوسازی 500 واحد مسکونی در بافت فرسوده استان قزوین پرداخت می شود و حمایت لازم برای اجرای پنج طرح مهم دیگر در استان نیز صورت خواهد گرفت.
صادقی عدم اطلاع رسانی مناسب در خصوص تسهیلات اعطایی در بافت فرسوده را موجب کاهش استقبال مردم از این طرح دانست و گفت: به منظور جبران این کمبود با ساخت انیمیشن تلویزیونی، راه اندازی سامانه اطلاع رسانی، ارسال پیام کوتاه ونصب بیلبرد در محلات و ارتباط با روحانیون در مساجد محله های بافت فرسوده امیدواریم ساکنان بافتهای فرسوده با اطلاع از شرایط بسیار مناسب و تسهیلات ویژه نسبت به بازسازی منازل مسکونی خود در بافت فرسوده اقدام کنند.
  منبع : خبرگزاری مهر‌
  10:44   پنجشنبه 20 خرداد 1389  
 نظرات