اخبار   
 

 بهره‌برداری از آزاد‌راه زنجان ‌تبریز با اتمام تونل شبلی

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل از اتمام عملیات تکمیل تونل شبلی در آزاد‌راه زنجان تبریز خبر داد و گفت: قطعه سرچم - بستان‌آباد - قزل‌چه میدان در این مسیر آزاد‌راهی امروز به بهره‌برداری رسید...

احمد صادقی‌ در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، ضمن اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های اساسی وزارت راه و شهرسازی ایجاد ظرفیت‌های جدید حمل و نقلی برای روان‌سازی ترافیک و کاهش سوانح جاده‌ای و رانندگی است، اظهار داشت: در راستای ایجاد ظرفیت برای تردد خودروها و کاهش ترافیک، توجه به توسعه احداث آزادراه‌ها مدنظر وزارت راه است که دارای عرض مناسب بوده و میزان سرعت در آنها بالا است.
* بهره‌برداری از آزاد‌راه زنجان - تبریز در روز جاری
معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به اینکه رئیس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی امروز در مراسم افتتاح قسمتی از آزاد‌راه زنجان-تبریز ‌حضور دارند، تصریح کرد: یکی از آزادراه‌های مهم که مرکز کشور را به شمال‌غرب متصل می‌کند آزادراه زنجان ـ تبریز است که در دست احداث بوده و امروز قطعه سرچم - بستان‌آباد - قزل‌چه میدان در این مسیر آماده بهره‌برداری است.
صادقی ضمن اشاره به تکمیل تونل شبلی در این مسیر آزاد‌راهی،‌ خاطرنشان کرد: ‌طول این محور 188 کیلومتر بوده و بیش از 4 هزار میلیارد ریال برای احداث آن هزینه شده است‌. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خاطرنشان کرد: سال‌های قبل قسمتی از این مسیر ساخته شده و زیر بار ترافیک رفته بود.
به گزارش فارس آزادراه، راهی است که خطوط رفت و برگشت آن از یکدیگر جدا بوده و هیچگونه تقاطع همسطح ندارد، ورود و خروج از آن محدود بوده و اغلب با پرداخت عوارض همراه است. در واقع آزادراه، گونه‌ای راه بزرگ و با پهنای زیاد است که بین شهرها ساخته می‌شود و بریدگی برای دور زدن در جدول وسط ندارد.
آزادراه‌ها عاری از تقاطع‌های هم‌سطح، محل‌گذر خط‌آهن و خطوط عابر پیاده به‌طور هم‌سطح هستند و درواقع با ایجاد تقاطع‌های غیرهم‌سطح در مسیر آزادراه، حرکت وسائل نقلیه در این مسیر ‌بدون توقف انجام می‌شود.
‌ورود و عبور عابران پیاده در آزادراه‌ها ممنوع است.
بنابراین گزارش آزاد‌راه زنجان - تبریز یکی از محورهای شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود که افتتاح آن با چالش‌های بسیاری مواجه بود و به علت اختلاف نظر بین دستگاه‌های مربوطه افتتاح آن در سال 85 چندین نوبت به تعویق افتاد و در هر نوبت علت این تعویق، کامل نبودن مراحل احداث آزادراه از لحاظ نصب علامت‌های ترافیکی و نیز گاردریل‌ها عنوان می‌شد. به هر ترتیب این آزادراه هم‌اکنون زیر بار ترافیک رفته و این در حالی است که محور مذکور به سازمان راهداری تحویل قطعی نشده است.
بر همین اساس نیز پس از بروز سوانح متعددی در این محور ‌برخی مسئولان دو استان زنجان و آذربایجان شرقی نسبت به وجود سرعت‌گیر‌های نامعمول و شیب‌های غیرمتعارف در این مسیر معترض شده و با هشدار به مسئولان وزارت راه و شهرسازی، بهسازی و مرمت این محور را مورد تأکید قرار دادند.
‌بر اساس این گزارش یکی از علل اصلی تصادفات این آزادراه و واژگون شدن خودروها هنگام تردد، غیراستاندارد بودن کف جاده عنوان می‌شود.
این اظهارات از سوی مسئولان در حالی ایراد می‌شود که ‌رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با تکذیب وجود برخی مشکلات در این محور، معتقد است اگر با سرعت مطمئنه حرکت صورت گیرد، حادثه‌ای پیش نمی‌آید.
‌بنابراین گزارش آزادراه "زنجان - تبریز " اولین آزادراه کوهستانی کشور به طول 285 کیلومتر است که در سه فاز به اجرا در آمده است که فاز اول آن از زنجان تا سرچم به طول 85 کیلومتر، فاز دوم آن به طول 168 کیلومتر از سرچم تا بستان آباد و فاز سوم آن نیز از بستان آباد تا تبریز به طول 32 کیلومتر است.
‌طبق ماده یک قانون ایمنی راه‌ها و راه آهن مصوب هفتم تیرماه 1349 و اصلاحیه آن در تاریخ 21 اردیبهشت 1379 آزادراه به راهی اتلاق می شود که حداقل دارای دو خط اتومبیل‌رو و یک شانه حداقل به عرض سه متر برای هرطرف رفت و برگشت بوده و دو طرف آن محصور و در تمام طول آزادراه از هم کاملأ مجزا باشد و ارتباط آنها با هم فقط به‌وسیله راههای فرعی که از زیر یا بالای آزادراه عبور کند تأمین شود و هیچ راهی آنرا قطع نکند.
به گزارش فارس طبق‌ قانون ساخت آزاد‌راه‌ها، هر آزاد‌راه باید دارای خطوط رفت و برگشت جداگانه بوده و یک لاین اضطراری در مسیر وجود داشته باشد؛ آزاد‌راه باید دارای حداقل دو خط عبوری رفت و برگشت با عرض عبوری سه متر و 65 سانتی‌متر باشد، همچنین وجود جداکننده وسط، از الزامات قانونی آزادراه‌ها است.
‌مشاهدات انجام شده نشان می دهد که‌ این آزاد‌راه از نظر فنی کمبود‌هایی دارد اما مسئولان سازمان راهداری در زمینه وضعیت آزاد زنجان - تبریز، می‌گویند: تمام اشکالاتی که پلیس راهنمایی و رانندگی در مورد آزادراه پیامبر اعظم (زنجان - تبریز) به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ کرده بود، مدتی است که برطرف شده و تردد از این آزادراه جریان دارد.
  منبع : خبرگزاری فارس
  12:04   یکشنبه 9 مرداد 1390  
 نظرات