اخبار   
 

 مرزبندی مرکز تحقیقات و استاندارد دراعطای گواهینامه مصالح

درحالی که اخیرا دریک نشست تخصصی درمرکزتحقیقات راه،مسکن وشهرسازی چند تن ازکارشناسان این مرکز ملاک استاندارد بودن مصالح ساختمانی را گواهینامه وتاییدیه های فنی این مرکزاعلام کردند...

مرزبندی مرکز تحقیقات و استاندارد دراعطای گواهینامه مصالح

درحالی که اخیرا دریک نشست تخصصی درمرکزتحقیقات راه،مسکن وشهرسازی چند تن ازکارشناسان این مرکز ملاک استاندارد بودن مصالح ساختمانی را گواهینامه وتاییدیه های فنی این مرکزاعلام کردند واین امربا واکنش مدیران سازمان ملی استاندارد مواجه شد،معاون وزیرراه وشهرسازی ازبرگزاری نشست مشترک بین مرکزتحقیقات وسازمان ملی استاندارد برای رسیدن به یک نقطه نظرمشترک خبرداد.

به گزارش خبرنگار ما اواخرسال گذشته و در جریان برگزاری سلسله سمینارهای تخصصی درمرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی یک کارشناس با سابقه دراین مرکز ضمن انتقاد از عدم نظارت بر واردات مصالح ساختمانی به صراحت اعلام کرد که ملاک استاندارد بودن مصالح ساختمانی تاییدیه ها وگواهینامه های مرکز تحقیقات است.همزمان با انتشاراین خبربروی خروجی سایت صمایکی ازمدیران سازمان ملی استاندارد به این خبرواکنش نشان داد وتاکید کرد که این سازمان به آزمایشگاه های مختلفی مجهزاست وبا توجه به استقرارکارشناسان مختلف دراین آزمایشگاه ها،مصالح ساختمانی بعد از عبور ازفیلترهای متعددی مورد آزمایش قرارمی گیرند وسپس درصورتی که ازاستانداردهای مدنظربرخوردارباشد،تاییدیه سازمان استاندارد را دریافت می کند وبا این اوصاف تاییدیه های این سازمان ملاک استاندارد بودن مصالح ساختمانی است.

اما این چالشها ازقرارمعلوم باعث شده که بین سازمان ملی استاندارد ونیزمرکزتحقیقات راه،مسکن وشهرسازی نشستی مشترک برای رفع این ابهامات برگزارشود.

محمد شکرچی زاده رئیس مرکزتحقیقات راه،مسکن وشهرسازی درپاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی سایت صما مبنی براینکه تشخیص استاندارد بودن مصالح ساختمانی گواهنامه مرکز است یا تاییدیه سازمان استاندارد؟ گفت: گواهینامه فنی مرکزتحقیقات در واقع پشتیبان مقررات ملی ساختمان است و چنانچه مصالح ساختمانی با ضوابط و مقررات ملی ساختمان انطباق داشته باشند صلاحیت لازم برای اخذ گواهینامه فنی مرکز را دارند.

معاون وزیرراه وشهرسازی تاکید کرد: گواهینامه های فنی این مرکز عمدتا برای سیستم های مورد استفاده در ساختمان ها کاربرد دارد، در حالی که تاییدیه سازمان استاندارد بیشتر برای اجرا و المان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

شکرچی زاده درعین حال با اشاره به اینکه گواهینامه فنی بیشتر به بررسی سیستم های جدید ساختمانی می پردازد که هنوز در صنعت ساختمان متداول نشده اند تاکید کرد:بعد از این مرحله که این سیستم ها متداول شده و جایی برای خود باز کردند سپس بحث تاییدیه سازمان استاندارد مطرح می شود که توسط موسسه استاندارد ارائه خواهد شد.

وی درباره چالشهای ایجاد شده بین سازمان ملی استاندارد ایران ونیزمرکزتحقیقات راه،مسکن وشهرسازی برسرتاییدیه های استاندارد مصالح ساختمانی اظهارداشت: در هفته اخیربا رییس جدید سازمان ملی استاندارد نشست مشترکی داشته ایم و مرزها را کاملا مشخص کردیم تا بتوانیم تعامل مشترکی را بیش از پیش داشته باشیم .

  منبع : خبرگزاری صما
  18:29   شنبه 13 اردیبهشت 1393  
 نظرات    
 
محمدرضا رضایی 08:19 یکشنبه 14 اردیبهشت 1393
0
 محمدرضا رضایی
مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی