اخبار   
 

 «مرتبط دانستن زمین‌لرزه‌ها با یکدیگر توجیه علمی ندارد»

یک دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان گفت: با نگاه به مرکز لرزه‌سنجی، مشاهده خواهید کرد که در بیش‌تر مناطق، ریزلرزه‌هایی وجود دارد و زمین همواره در حال جنبش است؛ اما این که یک زمین‌لرزه را به بقیه ربط بدهیم، به هیچ وجه از لحاظ علمی درست نیست. نصراصفهانی درباره‌ی این که «آیا گمانه‌زنی‌ها درباره‌ی رخ دادن زمین‌لرزه در تبریز از لحاظ علمی صحت دارد یا نه؟» گفت: ممکن است همین لحظه زلزله‌ای در هر جای جهان حادث شود؛ اما ربط دادن یک زلزله به بقیه، از لحاظ علمی درست نیست ...

«مرتبط دانستن زمین‌لرزه‌ها با یکدیگر توجیه علمی ندارد»
گمانه‌زنی‌ها درباره‌ی رخ دادن قریب‌الوقوع زمین‌لرزه‌ای در تبریز، آیا مبنای علمی و صحت دارد؟


یک دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: اگر به مرکز لرزه‌سنجی مراجعه کنید، مشاهده خواهید کرد که در بیش‌تر مناطق، ریزلرزه‌هایی وجود دارد و زمین همواره در حال جنبش است؛ اما این که بخواهیم یک زمین‌لرزه را به بقیه ربط دهیم، به هیچ‌وجه از لحاظ علمی درست نیست. علی‌خان نصراصفهانی درباره‌ی هم‌سازی گسل‌ها هم گفت: هم‌سازی در یک مقیاس بسیار نزدیک به هم رخ می‌دهد؛ درصورتی که مبنا را بر استرس این گسل‌های امن و کم‌عمق بگذاریم، در پیرامون خود برخی شکستگی‌ها یا ریزگسل‌هایی ایجاد می‌کنند که وقتی فشار و تمرکز انرژی آزاد می‌شود، برای آن که پوسته‌ی جامد به تعادل اولیه‌ی خود برسد، تعدادی گسل‌های فردی دیگر که مرتبط با گسل اصلی هستند شروع به لرزیدن می‌کنند و عملاً به حالت تعادل می‌رسند.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان درباره‌ی این که «آیا حدس‌ها و گمانه‌زنی‌ها درباره‌ی رخ دادن زمین‌لرزه در تبریز از لحاظ علمی صحت دارد یا نه؟» گفت: ممکن است همین لحظه زلزله‌ای در هر جای جهان حادث شود؛ اگر به مرکز لرزه‌سنجی مراجعه کنید، مشاهده خواهید کرد که در اکثر مناطق ریزلرزه‌هایی وجود دارد و زمین همواره در حال حرکت است، اما این که بخواهیم یک زلزله را به بقیه ربط دهیم به هیچ‌وجه از لحاظ علمی درست نیست.

نصراصفهانی اظهار کرد: فاجعه زلزله روزهای گذشته ترکیه وحشتناک بود؛ در هر مکانی که آب و آبادانی داریم گسل وجود دارد، پس باید هوشیار باشیم. گسل خوی حدود ۱۸۰ کیلومتر طول دارد اما سال‌ها زلزله‌ای با این شدت را تجربه نکرده بود، پس باید آگاه باشیم که گسل‌های فعال ممکن است مدت زمان طولانی فعالیت نداشته باشد ولی به این معنا نیست که تمرکز انرژی ندارند. باید هوشیار بود و سیستم‌های کنترل گسل را در کشور توسعه داد. وی افزود: کشوری مثل ژاپن بر مرکز زلزله قرار گرفته است و شاید بهتر باشد بگوییم شخصی که در ژاپن متولد می‌شود همراه با زلزله به دنیا می‌آید ولی خسارات زلزله در این کشور به شدت پایین است چون از علم و تکنولوژی روز برای کنترل مخاطرات طبیعی بهره برده‌اند. کنترل و نظارت بر گسل‌ها همچنین جلوگیری از ساخت‌وساز روی گسل‌ها از خسارات زیادی پیشگیری می‌کند.


با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

  منبع : خبرگزاری ایمنا
  10:35   پنجشنبه 20 بهمن 1401  
 نظرات