اخبار   
 

 قطع تسهیلات مازوت سیمانی‌ها از مرداد و افزایش 44 درصدی هزینه تولید

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور با انتقاد از اینکه دولت تسهیلات مربوط به خرید مازوت کارخانه‌های سیمان را از اول مرداد ماه قطع کرده، معتقد است که افزایش نرخ‌های حامل‌های انرژی حدود 31 درصد قیمت متوسط صنعت سیمان را به صورت مستقیم و 13 درصد هم بطور غیر مستقیم افزایش داده است...

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اصلاح قیمت حامل‌های انرژی یکی از صنایعی که به خاطر قدیمی بودن واحدهای آن دچار مشکلات عدیده ای از بابت تولید و توزیع شد، صنعت سیمان بود.
حسن پورخلیل دبیر انجمن سیمان در خصوص کمک دولت بعد از اجرای هدفمندی یارنه ها می گوید:از ابتدای شروع طرح تحول اقتصادی ما تسهیلات مربوط به خرید مازوت و انرژیهای دیگر مثل برق و گاز را از دولت داشتیم اما از اول مرداد ماه این تسهیلات متوقف شده است.
وی می گوید: اگر قبلا برای هر لیتر مازوت باید 97 ریال پرداخت می کردیم در حال حاضر باید 200 تا 250 تومان با کرایه حمل پرداخت کنیم هر چند دولت به ما کمک مالی و تسهیلات 4 درصدی داد اما تسهیلاتی بلاعوض به ما تعلق نگرفته است که باید آنرا پرداخت کند.
پورخلیل می گوید: افزایش نرخ‌های حامل‌های انرژی حدود 31 درصد قیمت متوسط صنعت سیمان را به صورت مستقیم و 13 درصد هم بطور غیر مستقیم افزایش داده است اما مجوز افزایش نرخی که گرفتیم پوشش هزینه‌هایی که در صنعت سیمان افزایش پیدا کرده است را نمی‌دهد.
گفت و گوی فارس با محمد حسن پورخلیل دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور را با هم می خوانیم:
فارس: دولت قرار بود بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها به صنعت سیمان کمک کند، آیا به این وعده خود عمل کرد.
پورخلیل:از ابتدای شروع طرح تحول اقتصادی ،صنعت سیمان تسهیلات مربوط به خرید مازوت و انرژیهای دیگر مثل برق و گاز را از دولت داشته است و از آن استفاده کرده است. به ویژه در مورد مازوت می‌دانید که صنعت سیمان، مازوت را لیتری 97 ریال خریداری می‌کرد و برای کارخانه سیمان با هزینه حمل 105 ریال تمام می‌شد و گاهی وقتها نیز تا 150 ریال می‌رسید، اما در حال حاضر هر لیترمازوت 200 تومان و با هزینه حمل240 تا250 تومان تمام می‌شود، اگر ما تاکنون 400 میلیون تومان بابت مازوت هزینه می‌کردیم و 4 ماه تا 5 ماه مازوت را مصرف می‌کردیم،اما در حال حاضر 1.8 تا 2 میلیارد تومان باید بپردازیم، بنابراین دولت در این زمینه ما را کمک کرد، در حقیقت کمک نقدینگی کرد تا این پول برگردد. دولت در این خصوص به صنعت سیمان قرض نداد بلکه استقراض 4 درصدی کرد تا این پولی که به ما داده با 4 درصد از ما پس بگیرد، بنابراین تسهیلات بلاعوض به ما تعلق نگرفته است. هر چند این تسهیلات هم از اول مرداد ماه قطع شده است.
*کارخانه های سیمان مستقیم مازوت می خرند
فارس:برای حل مشکل مازوت رایزنی ها یا نامه نگاریهایی با دولت صورت داده اید؟
پورخلیل: با شرکت ملی پخش در حال هماهنگ کردن هستیم که کارخانجات مازوت‌سوز ما که ده‌ها کیلومتر با لوله‌گذاری اصلی گاز فاصله دارند، از خود شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مازوت خریداری کنند و در آذر و دی ماه پول آنها را پرداخت کنند.
فارس:چرا باید دولت از ابتدای مرداد ماه تسهیلات خرید مازوت شما را قطع کند.آیا کارخانه ای داریم که به خاطر نرسیدن سوخت مازوت دچار مشکل یا توقف تولید شده باشد؟
پورخلیل: تسهیلات مربوط به خرید مازوت از اول مرداد ماه قطع شده است و این کارخانجات ما هم متأسفانه برای خرید 4 ماه مصرف مازوت 400 میلیون تومان پرداخت می‌کردند که الان باید 2 میلیارد تومان بپردازند، یعنی هر کارخانه یک میلیون تنی نزدیک 10 الی 12 میلیارد تومان مصرف سوخت دارد و این را هم باید اشاره کنم که این کارخانجات متأسفانه در مناطق محروم مثل سیستان و بلوچستان (سیمان خاش، سیمان زابل) سیمان سبزوار، جوین، بهروک یزد، طبرستان ، قشم و خوی کارخانه‌هایی قرار دارند که مازوت سوز صرف هستند و ده‌ها کیلومتر هم با لوله‌گذاری گاز فاصله دارند. پس در حال هماهنگی هستیم با شرکت ملی گاز که اگر بتوانیم از آنها خواهش کنیم در گازرسانی یک مقدار سرعت را بالا ببرند و ما هم در دادن بودجه یک مقدار به آنها کمک کنیم.
* افزایش 44 درصد قیمت تمام شده سیمان
فارس:آیا افزایش هزینه‌ها یا نرخ حامل های انرژی مشکلاتی برای تولید سیمان ایجاد کرده است؟
پورخلیل: افزایش نرخ‌های حامل‌های انرژی حدود 31 درصد قیمت متوسط صنعت سیمان را به صورت مستقیم و 13 درصد بطور غیر مستقیم افزایش داده است. همانطور که گفتم ما مازوت را 97 ریال می‌خریدیم، اما الان 200تومان می‌خریم پس وقتی می‌گوئیم افزایش هزینه‌های تولید یعنی بابت افزایش نرخ 97 ریال مازوت به 200 تومان، گاز 18.5 تومان به 70 تومان و برق 20 تومان به 43 تومان باید منتظر افزایش نرخ تمام شده سیمان با بیش از 31 درصد هم باشیم. گازوئیل نیز به طور غیر مستقیم بر صنعت سیمان و استخراج مواد اولیه سیمان اثر گذاشته است چرا که لودر، کامیون و بولدوزر باید سیمان را حمل کنند که همانطور که گفتم افزایش حامل‌های انرژی رشد 13 درصدی به طور غیر مستقیم بر صنعت سیمان تحمیل کرده است. افزایش نرخی که گرفتیم پوشش هزینه‌هایی که در صنعت سیمان افزایش پیدا کرده است را نمی‌دهد.
فارس: کارخانه‌های سیمان در حال حاضر با چند درصد ظرفیت کار می‌کنند؟
پورخلیل: کارخانه‌های سیمان در حال حاضر با ظرفیت 95 تا 97 درصد در واحدهای قدیمی و در واحدهای جدید نیز بین 97 تا 105 درصد در حال کار هستند.
*افزایش 18 درصدی تولید سیمان
فارس: وضعیت تولید سیمان نسبت به پارسال چگونه است؟
پورخلیل: تولید سیمان در چهار ماه ابتدای سال نزدیک به 22.5 میلیون تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 18.2 درصد افزایش تولید و توزیع داشتم، اما در برخی استان‌ها متأسفانه نه عاملین فروش با اصالت بلکه برخی از دلالان عامل فروش سیمان، چون می‌دانستند که تعدیل قیمت برای صنعت سیمان رخ خواهد داد، لذا سیمان را در انبارهای خود خارج از دید مسئولان دولتی انبار کرده و در نهایت باعث افزایش قیمت سیمان در بازار آزاد شدند. در حال حاضر داریم در بسیاری از کارخانه‌های بزرگ با تحویل سیمان در روزهای تعطیل و افزایش مقدار سیمان روزانه در حال تعدیل قیمت سیمان در بازار هستیم.
*حمایت از حمل و نقل سیمان از شهرستانها به تهران برای جلوگیری از تنش
فارس: آیا قیمت سیمان با توجه به آغاز فصل تابستان تغییری داشته است؟
پورخلیل: در حال حاضر در پیک مصرف هستیم،اگر بخواهیم مثال یا نمونه ای برای این موضوع بیاوریم باید بگویم که در استان تهران قیمت‌ها متعادل شده است و در آذربایجان شرقی نیز در حال حاضر در تلاش هستیم که قیمت‌ها را به تعادل برسانیم. در این دو استان کارخانجات مقیم یعنی کارخانجاتی که در خود استان واقع هستند، مثلا در استان تهران سیمان آبیک، سیمان تهران و دو تا کارخانه فیروزکوه و فراز فیروز و شمال دماوند در این استان هستند که تکاپوی مصرف را نمی‌دهند، یعنی تولیدشان 60 درصد نیاز تهران را پوشش می‌دهد و 40 درصد دیگر باید از استان‌های دیگر تأمین شود. در حال حاضر 13تا 14 کارخانه سیمان مثل سیمان سپاهان، اردستان، شهرکرد ، سیمان ساروج اصفهان، خراسان، جوین، شاهرود و بجنورد اقدام به تأمین سیمان برای تهران می‌کنند. منتهی هزینه حمل سیمان تهران به دورترین نقطه استان‌های کشور 6 هزار تومان تا 7 هزار تومان است که هزینه حمل هر پاکت 200 تا 300 تومان خواهد شد و از اصفهان تا تهران و خراسان تا تهران بیش از 1000 تومان برای هر پاکت سیمان هزینه حمل را بالا می برد. این را باید هم ما و هم دولت ومسئولان مد نظر قرار دهند و بدانند که اگر سیمان از شهرستان‌ها به تهران نیاید بازار آزاد سیمان شدیدا تنش دار خواهد شد.
*کاهش 4،5 درصدی صادرات سیمان در تیر ماه
فارس: وضعیت صادرات سیمان در حال حاضر چگونه است؟
پورخلیل: صادرات سیمان در حال حاضر وضعیت خوبی دارد، در استان هایی که یک مقدار تقاضا بیش از عرضه مثل آذربایجان غربی، شرقی، اردبیل و کردستان است خواهش کردیم که یک مقدار صادرات را با اولویت مصرف داخل کاهش دهند. در تیرماه نزدیک به 940 هزار تن صادرات داشتیم که نسبت به خرداد ماه تقریبا 4.5 درصد کاهش داریم اما صادرات سیمان در چهار ماهه ابتدای سال جاری 3 میلیون و 400 هزار تن سیمان و کلینکر صادر شده است که نسبت به 4 ماهه سال قبل نزدیک 14 درصد افزایش داشته است.
گفت و گو: از اکبر محمودی
  منبع : خبرگزاری فارس
  11:37   یکشنبه 9 مرداد 1390  
 نظرات