اخبار   
 

 صادرات ۶ میلیاردی نانوکامپوزیت‌های ایرانی به ۳ کشور

گروه پژوهشی یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با تولید نانوکامپوزیت‌هایی با ویژگی‌های یگانه برای کاربردهای صنایع نفت و گاز، شرکت‌های آب‌ و فاضلاب و مخابرات، توانسته است این محصول را به ۳ کشور صادر کند. به گزارش ایسنا، محصولات پلیمری به‌ویژه کامپوزیت‌ها به دلیل برخورداری از ویژگی‌هایی همچون وزن سبک، طول عمر مفید بسیار بالا، حمل‌ونقل و نصب سریع و آسان، مقاومت بالا در برابر انواع خوردگی‌ها و سازگاری با محیط زیست، تأثیری به‌سزا در کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری داشته‌اند ...

صادرات ۶ میلیاردی نانوکامپوزیت‌های ایرانی به ۳ کشور
■ فعالیت ۱۲ساله‌ی این شرکت دانش‌بنیان در زمینه‌ی طراحی و تولید انواع مخازن تحت فشار و اتمسفریک
از نوع استوانه‌ای (GRP) و مکعبی (SMC)، اتصالات کامپوزیتی FRP و دریچه‌های «منهول کامپوزیتی»


گروه پژوهشی یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با تولید نانوکامپوزیت‌هایی با ویژگی‌های یگانه برای کاربردهای صنایع نفت و گاز، شرکت‌های آب‌ و فاضلاب و مخابرات، توانسته است این محصول را به ۳ کشور صادر کند. به گزارش ایسنا، محصولات پلیمری به‌ویژه کامپوزیت‌ها به دلیل برخورداری از ویژگی‌هایی همچون وزن سبک، طول عمر مفید بسیار بالا، حمل‌ونقل و نصب سریع و آسان، مقاومت بالا در برابر انواع خوردگی‌ها و سازگاری با محیط زیست، تأثیری به‌سزا در کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری داشته‌اند و در رقابت با محصولات فلزی و بتنی در کاربردهای مشابه، توانسته‌اند بخش اعظمی از رقبای خود در زمینه‌های همانند را پشت سر بگذارند. در این راستا یکی از شرکت‌های فعال در حوزه نانو فعالیت خود را از سال ۱۳۸۶ در زمینه طراحی و تولید انواع مخازن تحت فشار و اتمسفریک از نوع استوانه‌ای (GRP) و مکعبی (SMC)، اتصالات کامپوزیتی FRP و دریچه‌های "منهول کامپوزیتی" آغاز کرد و در حال حاضر قادر به ارائه راه حل‌های صنعتی به ویژه مقابله با خوردگی صنعتی بر اساس فرایندهای عملیاتی با استفاده از نانو کامپوزیت‌ها است.

این شرکت تولیدکنندگان مواد نانوکامپوزیتی و محصولات پلیمری، در یک سال گذشته محصولات خود را به کشورهای ترکمنستان، عراق و قطر صادر کرده به طوری که در سال گذشته ترکمنستان، عراق و قطر در مجموع در حدود ۶ میلیارد ریال از نانومحصولات تولیدی خریداری کرده‌ است و در حاضر به دنبال توسعه بازار صادراتی هستند و از این رو برنامه‌هایی نظیر شرکت در نمایشگاه‌ها را در دستور کار خود قرار داده‌ است. محمد حبیبی، مدیرعامل این شرکت درباره مزیت‌های استفاده از فناوری‌نانو در این محصولات گفت: در حال حاضر تقریبا نیمی از محصولات ما مبتنی بر فناوری‌نانو بوده که این سهم در حال رشد است. استفاده از نانو مواد موجب افزایش مقاومت در برابر خوردگی شده و استحکام افزایش می‌یابد. همچنین نانوکامپوزیت‌ها کُندسوز بوده و شعله‌ور نمی‌شوند در نتیجه از نظر مشتری بسیار جذاب‌تر از محصولات عادی هستند. این محققان با تمرکز بر استفاده از مواد نانویی به عنوان افزودنی به پلیمر برای ساخت نانوکامپوزیت موفق به تولید نانوکامپوزیت‌هایی با عملکرد بالا شدند. این نانوکامپوزیت‌ها برای ساخت مخازن و دریچه‌های "منهول" مورد استفاده در صنعت آب، گاز و مخابرات کاربرد دارد.

از محصولات این شرکت در پروژه‌های مختلفی در سراسر کشور استفاده شد که از آن جمله می‌توان به نصب دریچه‌هایی با قابلیت تحمل ۹۰ تن بار در فرودگاه امام نصب اشاره کرد ضمن آنکه شرکت آب و فاضلاب در یک سال گذشته در حدود ۸ میلیارد ریال از دریچه‌های نانویی این شرکت خریداری کرده است. شرکت مخابرات، ایران ‌خودرو، پتروشیمی مبین، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، شهرداری تهران، پتروشیمی جم، شرکت ملی گاز ایران و پتروشیمی شازند از دیگر مشتریان این شرکت هستند. شناخت نداشتنِ بسیاری از مدیران شرکت‌ها نسبت به محصولات پیشرفته از جمله چالش‌های این شرکت برای تجاری سازی محصولات دانش بنیان خود است. در حالی که استفاده از چدن به عنوان دریچه منسوخ شده و مواد پلیمری و نانوکامپوزیتی جایگزین آن‌ در بازار شده است هنوز برخی شرکت‌های عمرانی به دنبال دریچه‌های چدنی هستند.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

کفپوش اپوکسی ضد اسید از دیگر دستاوردهای دانش بنیان این شرکت است. این کفپوش دو جزئی از ترکیب دو جزء رزین اپوکسی و سخت کننده ضد اسید تولید شده است. از جمله ویژگی‌های اساسی روکش کفپوش اپوکسی ضد اسید مقاومت در برابر مواد شیمیایی و مخرب است. کفپوش اپوکسی ضد اسید به صورت ممتد و بدون درز و ترک است. با توجه به اینکه اجرای سیستم کفپوش اپوکسی ضد اسید در مقابل نیروهای حرارتی و مکانیکی، مقاومت لازم را دارد و مانع از به وجود آمدن شکاف در کل رویه می‌شود و بنابراین کیفیت اپوکسی به مرور کاهش نمی‌یابد. این پوشش به دلیل دارا بودن خواص مکانیکی و شیمیایی بسیار خوب جهت کلیه سطوحی که در معرض مواد شیمیایی، گازوئیل، بنزین، روغن و فاضلاب‌های صنعتی قرار دارند مورد استفاده قرار می گیرد.از این نوع روکش کفپوش اپوکسی ضد اسید را می‌توان برای سطوح بتنی، فلزی و سنگی استفاده کرد.

پلیمرهای مسلح شده با الیاف کربن یا الیاف کربن CFRP، موادی با مدول الاستیسیته و مقاومت کششی بسیار بالا هستند که از سوی این شرکت تولید شده است. خواص مکانیکی بالا، چگالی پایین، مقاومت در برابر اصطکاک و دمای بالا، دوام و عمر طولانی در برابر مواد شیمیایی و نفوذ ناپذیری در برابر اشعه X از بارزترین خصوصیات الیاف CFRP کربن به شمار می‌­رود. الیاف CFRP در مدول‌ها و مقاومت‌های مختلف و با بافت‌های الیاف یک جهته و دو جهته این شرکت برای صنایع مختلف هوا فضا، خودرو، دریایی، نفت و گاز و پتروشیمی، ساختمانی و مقاوم سازی انواع سازه‌های بتنی عرضه می‌شود.

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  08:10   شنبه 19 مرداد 1398  
 نظرات