اخبار   
 

 انتقاد از تداوم ساخت‌وسازها، بی‌توجه به خطر زمین‌لرزه در پایتخت

رییس بخش زلزله‌شناسی و خطرپذیریِ مرکز تحقیقاتِ راه، مسکن و شهرسازی، با اشاره به ممنوعیتِ بلندمرتبه‌سازی روی پهنه‌های گسلی، گفت: ممنوعیت بلندمرتبه‌سازی روی پهنه‌های گسلی از آن رو اهمیت دارد که تمرکز جمعیتی در این ساختمان‌ها بالاست و بی‌توجهی به این موضوع و تخریب آن‌ها خسارات بزرگی را به بار می‌آورد ...

انتقاد از تداوم ساخت‌وسازها، بی‌توجه به خطر زمین‌لرزه در پایتخت

رییس بخش زلزله‌شناسی و خطرپذیریِ مرکز تحقیقاتِ راه، مسکن و شهرسازی، با اشاره به ممنوعیتِ بلندمرتبه‌سازی روی پهنه‌های گسلی، گفت: ممنوعیت بلندمرتبه‌سازی روی پهنه‌های گسلی از آن رو اهمیت دارد که تمرکز جمعیتی در این ساختمان‌ها بالاست و بی‌توجهی به این موضوع و تخریب آن‌ها خسارات بزرگی را به بار می‌آورد.

به گزارش «صما» به مناسبت پنجم دی ماه"روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی" و سالروز زلزله مرگبار شهر تاریخی بم ؛ علی بیت اللهی در گفت و گو با «صما» با انتقاد از اینکه ساخت و سازهای شهری بدون هیچ گونه توجهی به خطر وقوع زلزله ادامه پیدا کرده است، اظهار داشت: بنابراین در زمینه مسائل خاصی که در پی وقوع زلزله ممکن است حادث شود، آمادگی خاصی را مشاهده نمی کنیم.
رئیس بخش زلزله شناسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به ممنوعیت بلندمرتبه سازی روی پهنه‌های گسلی شهر تهران گفت: با توجه به اینکه اگر ساختمان‌های بلندمرتبه در مناطق گسلی قرار گیرند، ممکن است در دوره های خاص با تشدید فعالیت گسل ها، تخریب های بیشتری صورت بگیرد و از همین رو این مسئله بسیار حائز اهمیت است.

وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا با توجه به اینکه بنا به گفته کارشناسان در صورت وقوع زلزله در پایتخت، خطر قطع شدن سیستم های انرژی این کلانشهر را تهدید می کند، در این زمینه چاره اندیشی شده است، گفت: اگر زلزله ای در پایتخت رخ دهد قطع شدن انشعابات گاز، برق، مخابرات و... منجر به بروز مشکلات عدیده ای می شود و لذا توجه به این مسئله بسیار مهم است.

این مسئول با بیان اینکه ضروری است در این زمینه از آمادگی لازم برخوردار باشیم، تاکید کرد: حتی رویکرد مورد انتظار این است که این سیستم ها را به نحوی مدیریت کنیم که حداقل ضرر و زیان را درصورت وقوع زلزله به دنبال داشته باشد.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.‌

نبود برنامه‌ای مدون برای حل مسائل پایتخت

بیت اللهی با انتقاد از اینکه ساخت و سازهای شهری بدون هیچ گونه توجهی به خطر وقوع زلزله ادامه پیدا کرده است، اظهار داشت: بنابراین در زمینه مسائل خاصی که در پی وقوع زلزله ممکن است حادث شود، آمادگی خاصی را مشاهده نمی کنیم.

رئیس بخش زلزله شناسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به حوادث مختلفی که در سال های اخیر در شهر تهران اتفاق افتاده است، بیان کرد: تمامی این حوادث و مخاطرات برای ما درس عبرت است که باید از آنها نکات مهمی را بیاموزیم.

وی با تاکید بر اینکه مسائل و معضلات شهر تهران حتی برای یک ثانیه هم قابل غفلت نیست تصریح کرد: متاسفانه با این حال اقدامات انجام شده را در حد مقبول نمی دانیم و برنامه خاص و مدونی در زمینه حل این مسائل وجود ندارد؛ به نحوی که همه سازمان ها به سرعت وظایف خود را انجام دهند و یا امیدوار باشیم که از خسارات و تلفات جلوگیری خواهیم کرد.

بیت اللهی در پایان خاطرنشان کرد: شواهد موجود این ضعف ها و کاستی ها را تایید می کند و به همین دلیل همه این موارد در این راستا است که توجه بیشتری به مسائل موجود شود و این ضعف ها را جدی بگیریم.

  منبع : وبگاه صما
  02:09   چهارشنبه 6 دی 1396  
 نظرات