اخبار   
 

 پوشاندنِ تخلف‌های ساختمان‌سازی با جریمه : از دلایل اصلی افزایش خسارات در زمین‌لرزه

مدیر بخش مرکز زلزله‌شناسیِ مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، در دومین نشست ویژه‌ی بررسی ابعاد زمین‌لرزه‌ی کرمانشاه، بنا شدنِ ساختمان‌های مسکن مهر بر روی خاک نرم را علت اصلی تخریب این واحدها دانست و گفت: بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده، ۶۲۰ نفر در زمین‌لرزه‌ی کرمانشاه جان خود را از دست دادند، که بیش‌ترین آن‌ها با رقمی افزون بر ۵۵۹ نفر مربوط به شهرستان سرپل‌ذهاب گزارش شده است ...

پوشاندنِ تخلف‌های ساختمان‌سازی با جریمه : از دلایل اصلی افزایش خسارات در زمین‌لرزه
■ کاهش ۸۰ درصدیِ خسارات و تلفاتِ زمین‌لرزه با رعایت قوانین موجود


مدیر بخش مرکز زلزله‌شناسیِ مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، در دومین نشست ویژه‌ی بررسی ابعاد زمین‌لرزه‌ی کرمانشاه، بنا شدنِ ساختمان‌های مسکن مهر بر روی خاک نرم را علت اصلی تخریب این واحدها دانست و گفت: بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده، ۶۲۰ نفر در زمین‌لرزه‌ی کرمانشاه جان خود را از دست دادند، که بیش‌ترین آن‌ها با رقمی افزون بر ۵۵۹ نفر مربوط به شهرستان سرپل‌ذهاب گزارش شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی بیت‌الهی مدیر بخش مرکز زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در دومین نشست ویژه بررسی ابعاد زلزله ۲۱ آبان ماه در کرمانشاه – سرپل ذهاب در تشریح راهکارهای مرکز تحقیقات جهت ایجاد مقاومت در برابر زلزله اظهارداشت: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، وظایف شهرداری‌ها و تعویض تخلف با جریمه یکی از مشکلات اصلی اتفاق افتاده در این حوزه بوده که ما در زلزله اخیر کرمانشاه متوجه آن شدیم و درحقیقت پوشاندن تخلف با جریمه به عنوان یکی از منابع درآمدی شهرداری به شمار می‌رود و یکی از دلایل اصلی افزایش میزان خسارات و تخلف در این مناطق بوده است.

بیت‌الهی در ادامه با بیان اینکه ما در قسمت اجرا و سازندگان نیز دچار ضعف هستیم گفت: متأسفانه ورود افراد فاقد صلاحیت به بازار کار، به دلایل اقتصادی و یا عدم درک صحیح از اهمیت خطر به ساخت واحدهای مسکونی پرداخته که در برخی موارد عدم نظارت جدی نیز افزون بر این مسئله، مشکل را دوچندان کرده است.

وی با تأکید براینکه قطعا اگر سیستمی جدی، محکم و بدون نوسان جهت تحمیل انجام وظایف قانونی هر شخص وجود داشته باشد با وجود همین قوانین موجود شرایط بسیار بهتری ایجاد می‌شود گفت: در مطالعات دیدیم که برخی از واحدهای مسکونی در روستاهای روی خط گسل در این منطقه سالم مانده‌اند و امری بسیار جالب که نشان می داد، اگر قوانین موجود اجرایی شود شاید بیش از ۸۰ درصد از تلفات و خسارات به وجود آمده کمتر می شود.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.

این مقام مسئول با تأکید براینکه متأسفانه ما از عدم رعایت مسائل بسیار ساده ضربه می‌خوریم گفت: زلزله کرمانشاه تا شب گذشته حدود یکهزار و ۷۰۴ پس‌لرزه داشته که انتظار می‌رود تا ۲ ماه آینده نیز با نرخ نزولی ادامه داشته باشد.

بیت‌الهی بزرگترین پس‌لرزه را به قدرت ۶ ریشتر در این منطقه اعلام کرد و گفت: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته به نظر می‌آید گسل مسبب زمین‌لرزه مذکور، گسل پیشانی کوهستان در ناحیه غربی کشور بوده که از نوع راندگی، ضربه‌ای را از سمت غرب به محل وارد کرده است.

مدیر بخش مرکز زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ادامه سخنان خود بنا شدن ساختمان‌های مسکن مهر بر روی خاک نرم را علت اصلی تخریب این واحدها دانست و گفت: براساس آخرین آمار اعلام شده ۶۲۰ نفر در این زلزله جان خود را از دست دادند که بیشترین آن‌ها با رقمی بالغ بر ۵۵۹ نفر مربوط به شهرستان سرپل ذهاب گزارش شده است.

همچنین وی نسبت تلفات زنان به مردان را ۱.۲ اعلام کرد و گفت: آمارها نشان می‌دهد ۲۰ درصد تلفات در این زلزله از بین زنان بوده‌اند که حاکی از آسیب‌پذیری بیشتر آن‌ها در برابر حوادث و بلایا است.

بیت‌الهی تعداد مجروحان زمین‌لرزه مناطق غربی کشور را ۷ هزار و ۸۰۰ نفر اعلام کرد و افزود: طبق گزارش‌های به دست آمده حدود سه برابر مورد نیاز اهالی آسیب دیده در این مناطق بین افراد چادر توزیع شده و ۹۲ مدرسه و ۱۰ هزرا دام سبک نیز در این حادثه آسیب دیده‌اند.

این مقام مسئول از آسیب ۱۰۴ هزار، تخریب ۳۷ هزار و تعمیر ۵۲ هزار واحد مسکونی در این منطقه خبر داد و گفت: در این نواحی حدود ۱۴ هزار و ۷۹۵ .واحد سالم و بدون آسیب باقی‌مانده‌ واز نظر مسکن مهر نیز، ۲ بلوک به طور کامل تخریب و مابقی دچار ترک‌خوردگی در درجات متفاوت هستند.

وی در بخش دیگری از سخنانش عدم وقع زلزله‌های ایران در نزدیکی شهرهای بزرگ را نوعی خوش‌شانسی قلمداد کرد و افزود: ما باید با کسب تجربه از این اتفاقات ابعاد زلزله تهران را در نظر گرفته و شرایط لازم برای برخورد با ان را فراهم کنیم.

به گفته مدیر بخش مرکز زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی باید تصمیمات و قوانین مصوب را جدی گرفته و در قبال قصورها مسئول باشیم و باید به کاهش خطرپذیری لرزه‌ای در تهران توجه کنیم چرا که زلزله تهران زلزله شهری نیست بلکه زلزله‌ای فراملی خواهد بود.

بیت‌الهی در پایان باتأکید بر اهمیت آموزش حرفه‌ای و تهیه برنامه‌ای جامع در این حوزه گفت: توجه به ایمنی لرزه ای در ساختمان‌های مهم تهران مسئله ویژه دیگری است که باید در دستور کار قرار گیرد.

  منبع : وزارت راه و شهرسازی
  17:40   سه شنبه 28 آذر 1396  
 نظرات