اخبار   
 

 متولیان صنعت ساختمان، توپ را به زمین همدیگر می‌اندازند

اگرچه مهندسان در ساختِ ساختمان‌ها نقش و اختیارات محدودی دارند، اما در صورت بروز مشکل و رخ دادنِ حادثه‌ی ساختمانی، مهندسانِ ناظر نخستین افرادی هستند که انگشت اتهامِ افراد و نهادهای متولی به سوی آن‌ها نشانه می‌رود ...

متولیان صنعت ساختمان، توپ را به زمین همدیگر می‌اندازند
■ «نخستین انگشت اتهام، به سوی مهندس ناظر است، نه سازنده»


اگرچه مهندسان در ساختِ ساختمان‌ها نقش و اختیارات محدودی دارند، اما در صورت بروز مشکل و رخ دادنِ حادثه‌ی ساختمانی، مهندسانِ ناظر نخستین افرادی هستند که انگشت اتهامِ افراد و نهادهای متولی به سوی آن‌ها نشانه می‌رود.

به گفته صاحب نظران، این در حالی است که سازنده و مجری ساختمان، مسئولیت اصلی ساخت و سازها را برعهده دارند و این منصفانه نیست که مهندسان علیرغم اختیارات محدودی که دارند، مقصر و پاسخگوی اصلی در این حوزه باشند.
این همان موضوعی است که هفته گذشته رئیس کمیسیون عمران مجلس در نخستین همایش اخلاق مهندسی ساختمان، بر آن تاکید کرد و گفت: اگر انتظار ساختمان باکیفیت داریم، لازم است به مهندس اختیارات بدهیم و سپس از او پاسخ بخواهیم. رضایی کوچی همچنین وعده ارتقای جایگاه مهندسین در روند اصلاح قانون نظام مهندسی را داد و تاکید کرد: در فضای جامعه فرهنگ اعتماد به مهندسین نهادینه شود.

صنعت ساختمان متولی‌زده است

در همین راستا عضو شورای مرکزی و رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان با اشاره به اینکه موضوع افزایش اختیارات مهندسان در اجلاس بیستم در ارومیه هم از سوی لاریجانی مطرح شد، گفت: مسئله این است که ما در صنعت ساختمان متولی زده هستیم.

مجید اسماعیلیان در گفت و گو با «صما» با بیان مطلب فوق افزود: این صنعت متولیان زیادی دارد و به همین دلیل در حوادثی که اتفاق می افتد، همه سعی می کنند توپ ها را در زمین همدیگر پرت کنند.

وی با انتقاد از اینکه در حادثه تخریب بیمارستان در کرمانشاه مسئولیت آن را متوجه سازمان نظام مهندسی کردند، گفت: این در حالی است که سازمان نظام مهندسی در ساخت و ساز یک بیمارستان هیچ گونه نقشی ندارد.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.

اسماعیلیان با تاکید بر اینکه یک بار و برای همیشه باید قانون به نحوی اصلاح شود که چرخه ساخت و ساز از صفر تا صد به دست اهل آن که مهندسان هستند، واگذار شود و در عین حال از آنها پاسخ و مسئولیت خواسته شود، افزود: باید مسئولیت کامل را به آنها بدهیم تا از آنها مسئولیت بخواهیم.

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در همین حال اظهار داشت: ساخت و ساز زنجیره ای از حلقه های به هم پیوسته است که تنها یکی از حلقه های آن مربوط به حرفه مهندسی در بخش نظارت، طراحی و اجرا است و متاسفانه سایر حلقه ها را رها کرده اند و سر بزنگاه، تمامی تقصیرات را متوجه ناظران و طراحان و مهندسان می کنند.

لزوم حذف دعواهای سیاسی در اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان

وی با بیان اینکه باید در حوزه ساخت و ساز تلنگری به خودمان بزنیم اظهار کرد: امیدواریم در اصلاح قانون در جهت برون رفت از وضعیت موجود و کم کردن از دعواهای سیاسی و گرفتاری ها و مخاصمات فی مابین حرکت کنیم و در جهت تامین رفاه عموم جامعه گام برداریم.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان اضافه کرد: بدون شک اهمیت حفظ سرمایه های ملی کشور، کمتر از اهمیت حفظ کیان و امنیت ملی نیست و اگر به این موضوع اعتقاد داریم باید با همکاری هم نقاط قوت را پررنگ کرده و نقاط ضعف را برطرف کنیم.

اسماعیلیان خاطرنشان ساخت: با گذشت ۲۲ سال از تصویب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، به یقین ضرورت دارد که هم اکنون این موضوع در چارچوب یک قانون جامع به آن پرداخته شود.

ساخت‌وساز باید در اختیار مهندسان باشد

همچنین دیگر عضو شورای مرکزی نظام مهندسی در این زمینه گفت: جایگاه و اختیارات مهندسان، هم از نظر اقتصادی و هم از نظر معنوی زمانی ارتقا پیدا می کند که کار ساخت و ساز را به دست آنها بسپاریم و بر عملکرد آنها نظارت کنیم که تخطی از امور و وظایف خود نکنند.

علی طوماری، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان­ آذربایجان شرقی در گفت و گو با «صما» با بیان این مطلب افزود: در این صورت است که می توانیم هم از سرمایه های ملی و هم از مهندسان به عنوان سرمایه های اجتماعی صیانت کنیم.

وی با انتقاد از اینکه در حال حاضر این مهم انجام نمی شود تصریح کرد: وقتی ساختمان ها در اثر زلزله یا سایر حوادث تخریب می شوند، کمتر کسی سراغ سازنده آن می رود و مسئولیت اصلی متوجه ناظران است. در حالی که ابتدا سازنده ساختمان باید پاسخگو باشد و مسئولیت ناظر بعد از مسئولیت سازنده است.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.‌
نخستین انگشت اتهام به سوی مهندس ناظر است، نه سازنده

این مسئول در ادامه بیان کرد: اما آنطور که در کشور ما جا افتاده، مهندس ناظر اولین فردی است که انگشت اتهام افراد درصورت وقوع یک حادثه ساختمانی به سمت وی نشانه گرفته می شود، در حالی که باید برعکس این قضیه صادق باشد و ابتدا سازنده و مجری پاسخگو باشند و درصدد جبران خسارت های وارد شده برآیند.

وی تاکید کرد: در عین حال نباید مسئولیت مهندس ناظر را هم نادیده گرفت و ناظران هم باید به تناسب مسئولیت ها و اختیاراتی که بر عهده دارند، باید پاسخگوی این مسئولیت ها باشند.

عضو شورای مرکزی نظام مهندسی کشور همچنین در پاسخ به اینکه آیا اصلاح قانون نظام مهندسی به شکل کنونی می تواند ما را به این هدف رساند، بیان کرد: به نظر می رسد که تجارب بیش از دو دهه فعالیت نظام مهندسی باید در اصلاح قانون مورد توجه قرار گیرد و با توجه به حضور مهندس رجبی و غراوی به عنوان نمایندگان سازمان نظام مهندسی در مجلس شورای اسلامی، ما نسبت به اصلاح قانون امیدواریم.

طوماری در پایان خاطرنشان کرد: ما هم نقطه نظرات خود را نسبت به این موضوع اعلام کرده ایم و در نشست هایی که با نمایندگان خود داشته ایم، به بررسی مشکلات و گرفتاری های موجود و راهکارهای اصلاح این مسائل در قانون پرداخته ایم.

  منبع : وبگاه صما
  21:27   دوشنبه 4 دی 1396  
 نظرات    
 
عباسعلی پرهیزکاری 22:39 پنجشنبه 7 دی 1396
0
 عباسعلی پرهیزکاری
اگر انتظار ساختمان باکیفیت داریم،
 * لازم است به مهندس اختیارات بدهیم و سپس از او پاسخ بخواهیم. 
**نه اینکه اختیار تعیین ناظر را به کارفرما بدهیم 
***ساختمان توسط یک بازاری, یک بنا, یک آدم بیکار ,یک کسی که اصلا اطلاعاتی راجع به ساختمان و نکات اجرایی ندارد ساخته شود و کارفرما به این دلخوش باشد که پول کمتری پرداخت نموده و از این طریق سود بیشتری کسب نموده و ایکاش آن کارفرما ساختمان را برای استفاده خودش می ساخت  
****شهرداری وظیفه خود را انجام ندهدو اصلا به کسی هم پاسخگو نباشد 
و در انتها فقط و فقط کل مسئولیت روی دوش ناظر بیچاره باشد که دستش از همه جا کوتاه است به خاطر اینکه شغل دیگری ندارد و مجبور است جهت امرار معاش قبول مسئولیت نماید و ما توقع داشته باشیم ساختمان با کیفیت ساخته شود و در برابر زلزله هم مقاوم باشد