اخبار   
 

 کنترل دقیق خدمات مهندسی : راهکار ارتقای جایگاه مهندسان

نایب‌رییس اول کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به آخرین وضعیت اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان، گفت: برخی مسئولانِ وزارت راه که در جلسات اصلاح قانون حضور دارند، تأکید دارند که لایحه‌ای در این زمینه ارائه کنند، اما با گذشت بیش از یک سال و نیم، هنوز لایحه‌ای را که مقرر بوده بیاورند، به مجلس ارائه نکرده‌اند ...

کنترل دقیق خدمات مهندسی : راهکار ارتقای جایگاه مهندسان
■ تأخیر در ارائه‌ی لایحه‌ی اصلاح قانون نظام مهندسی


نایب‌رییس اول کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به آخرین وضعیت اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان، گفت: برخی مسئولانِ وزارت راه که در جلسات اصلاح قانون حضور دارند، تأکید دارند که لایحه‌ای در این زمینه ارائه کنند، اما با گذشت بیش از یک سال و نیم، هنوز لایحه‌ای را که مقرر بوده بیاورند، به مجلس ارائه نکرده‌اند.

علیم یارمحمدی در گفت و گو با «صما» با اشاره به این موضوع اظهار کرد: کمیته و کارگروه رسیدگی به اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان حدود چهار ماه روی این قضیه وقت گذاشت و ما هم به صورت ویژه به این موضوع پرداختیم.
وی با بیان اینکه در این زمینه از نقطه نظرات اهل فن استفاده شده است گفت: افرادی که در نهادهای مختلف از جمله شهرداری ها، وزارت راه و شهرسازی، سازمان مدیریت، مرکز پژوهش ها، سازمان نظام مهندسی و نهادهای مرتبط و ذی مدخل مسئولیت هایی دارند، در این جلسات دعوت شدند و حضور داشتند.

یارمحمدی با بیان اینکه مسئولان حاضر در بیش از ۲۰ جلسه ای که برای این منظور برگزار شد؛ به بحث و تبادل نظر در این حوزه پرداختند گفت: در حال حاضر کلیات اصلاح قانون نظام مهندسی در کمیسیون عمران مجلس رای آورده و روی جزئیات این امر مقداری حرف وجود دارد که اگر تعدیل شود، آماده ارسال به صحن مجلس می شود.

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس در عین حال با اشاره به اینکه هر طرحی که به مجلس می آید، روی کلیات آن و درخصوص تاثیرات اجرایی شدن آن بحث می شود تا ببینیم که چقدر وجاهت قانونی دارد، افزود: آنچه که در زمینه اصلاح قانون نظام مهندسی تاکنون روی آن کار شده، می تواند گره گشا باشد.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.

یارمحمدی همچنین با انتقاد از اینکه وزارت راه و شهرسازی هنوز با گذشت بیش از یک سال و نیم لایحه خود را آماده نکرده است گفت: این تاخیر موجب شده تا تعدادی از همکاران طرحی را آماده کنند که به این طرح رسیدگی شده و تصور ما بر این است که می تواند پاسخگو باشد.

تأثیرات اصلاح قانون بر ساخت‌وسازها

این نماینده مجلس در ادامه سخنان خود تاکید کرد: در وضعیت کنونی کشور با توجه به فعال شدن گسل ها و بروز زلزله های پیاپی، تاثیرات اصلاح قانون می تواند رنگ و بوی واقعی تری به خود بگیرد و باید اهمیت بیشتری به این موضوع داده شود تا دیگر شاهد تخریب خانه ها در اثر زلزله و سایر حوادث نباشیم و امنیت هموطنان حفظ شود.

یارمحمدی همچنین درخصوص تاثیرات اصلاح قانون نظام مهندسی بر نحوه ساخت و سازها عنوان کرد: با اصلاح قانون بحث نظارت بر ساخت و سازها قویتر می شود. همچنین سازمان نظام مهندسی ملزم است تا دقت بیشتری در عمل به مسئولیت های خود اعمال کند و با اتخاذ تدابیر ویژه در این زمینه، نتیجه آنها را به سیستم های نظارتی اعمال کند و این مسائل دست به دست هم می دهد تا وضعیت ساختمان سازی بهبود پیدا کند.

راهکار ارتقای جایگاه مهندسان

وی در ادامه با اشاره به اظهارات رییس کمیسیون عمران مجلس در رابطه با ضرورت ارتقای جایگاه مهندسان و افزایش اختیارات آنها اظهار داشت: مهندسان در تشکلی به نام سازمان نظام مهندسی عضو هستند و با توجه به مسئولیتی که این تشکل در زمینه کنترل بر اعضای خود دارد، به طور قطع باید این مهم بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

یارمحمدی اضافه کرد: در این صورت جایگاه مهندسان ارتقا می یابد و خدمات مهندسی هم جایگاه و ارزش واقعی خود را پیدا می کند. از طرف دیگر هم نظارت بیشتری بر نحوه ارائه خدمات مهندسی انجام می گیرد و این همان امری است که مورد تاکید کمیسیون عمران مجلس قرار دارد.

وی همچنین بیان کرد: به یقین اگر قشر مهندسان به خوبی به وظایف خود عمل نکنند و برای کار خود اهمیت قایل نشوند، با مشکل مواجه می شویم. چرا که ساختمان ها به عنوان مکانی برای حفظ امنیت مردم بوده و از سوی دیگر بیشترین سرمایه مردم را به خود اختصاص می دهند.

این نماینده مجلس در پایان با ابراز تاسف از تبعات و خسارات مالی و جانی زلزله اخیر کرمانشاه خاطر نشان ساخت: از همین رو جامعه مهندسان باید در زمینه ارتقای کیفیت و مقاومت ساختمان ها تلاش کنند تا در صورت وقوع زلزله، شاهد تخریب خانه ها و خسارات مالی و جانی نباشیم.

  منبع : وبگاه صما
  20:59   دوشنبه 4 دی 1396  
 نظرات