اخبار   
 

 انتقاد از ورود و حضور مهندسانِ کم‌مهارت در بازار کار

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با انتقاد از حواشی پیش‌آمده پس از زمین‌لرزه‌ی غرب کشور و هجمه‌ها علیه مهندسان گفت: وقتی ساختمانی بدون حضور مجریِ ذی‌صلاح ساخته می‌شود، نمی‌توان بر عملکرد یک فردِ غیرمتخصص نظارت کرد؛ از سوی دیگر، زمانی که شهرداری‌ها با وجود تخلفات ساختمانی باز هم مجوز پایان کار صادر می‌کنند، چگونه می‌توان همه‌ی تقصیرها را به گردن نظام مهندسی انداخت!؟ ...

انتقاد از ورود و حضور مهندسانِ کم‌مهارت در بازار کار
■ «آزمون ورود به حرفه‌ی مهندسی باید سخت‌تر از امروز برگزار شود»
■ «تنها نظارت بر ساخت کفایت نمی‌کند؛ حضور مهندسانِ ناظر مقیم ضروری است»


رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با انتقاد از حواشی پیش‌آمده پس از زمین‌لرزه‌ی غرب کشور و هجمه‌ها علیه مهندسان گفت: وقتی ساختمانی بدون حضور مجریِ ذی‌صلاح ساخته می‌شود، نمی‌توان بر عملکرد یک فردِ غیرمتخصص نظارت کرد؛ از سوی دیگر، زمانی که شهرداری‌ها با وجود تخلفات ساختمانی باز هم مجوز پایان کار صادر می‌کنند، چگونه می‌توان همه‌ی تقصیرها را به گردن نظام مهندسی انداخت!؟

فرج اله رجبی بابیان مطلب فوق به «صما» گفت: بعد از حادثه زلزله کرمانشاه هجمه‌های زیادی علیه مهندسان و سازمان‌های نظام‌مهندسی مطرح شد که ابتدا باید ببینیم این هجمه‌ها درست بوده یا نه. از سوی دیگر شورای مرکزی سازمان‌های نظام‌مهندسی بی‌آنکه نیازی به نظارت و پیگیری سازمان‌های دیگر داشته باشد همواره در حال نظارت و رصد اتفاقاتی است که در سازمان‌های نظام‌مهندسی رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: در صورت وقوع یک تخلف، شورای مرکزی سازمان‌های نظام‌مهندسی ساختمان، هرگونه تعقیب قضایی و حقوقی و انتظامی را پیگیری می‌کند. در خصوص زلزله کرمانشاه هم طی بازدیدی که از این منطقه داشتیم به نظام‌مهندسی کرمانشاه تأکید کردیم وضعیت را بررسی و مقصران را معرفی کنند.

رجبی با تأکید بر اینکه فوت ۵۰۰ هم‌وطن و زخمی شدن ۱۰هزار نفر موضوع ساده‌ای نیست که ما به‌راحتی از کنار آن عبور کنیم یا مسائل صنفی را مدنظر قرار دهیم، گفت: اما آنچه باید موردتوجه اتهام زنندگان قرار گیرد این است که آیا تمام ساختمان‌هایی که در جریان زلزله کرمانشاه نابود شدند توسط مجریان و افراد صاحب صلاحیت ساخته‌شده بودند؟! قانون نظام‌مهندسی و مقررات ملی در ساخت آن‌ها رعایت شده است؟

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.‌

آزمون ورود به حرفه‌ی مهندسی سخت‌تر از امروز برگزار شود

رجبی ادامه داد: اخیراً در بازدید دومی که از مناطق زلزله‌زده کرمانشاه انجام داده‌ایم ساختمان‌هایی را مشاهده کردیم که بدون هیچ مجوزی، در آن‌ها طبقات اضافه ساخته‌شده و جالب اینکه شهرداری هم مجوز پایان کار صادر کرده بود و بسیاری تخلفات دیگر که حاکی از عدم حضور مجریان ذی‌صلاح و عدم رعایت قوانین و مقررات ملی در پروسه ساخت این ساختمان‌هاست.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور خاطرنشان کرد: وقتی با وقوع حوادثی مثل زلزله کرمانشاه به این نتیجه رسیده‌ایم که اقدامات فنی کافی نبوده این امر نشان‌دهنده این است که دانشگاه‌ها به میزانی که مدرک مهندسی ارائه می‌دهند در خصوص کیفیت آموزش جدیت لازم را ندارند، شهرداری‌ها مانع ارائه خدمات مهندسی می‌شوند و...

وی بابیان اینکه وقتی ساختمانی بدون حضور مجری ذی‌صلاح ساخته می‌شود نمی‌توان بر عملکرد یک فرد غیرمتخصص و فاقد صلاحیت نظارت کرد، گفت: از سوی دیگر وقتی شهرداری‌ها باوجود تخلفات ساختمانی بازهم مجوز پایان کار صادر می‌کنند چگونه می‌توان همه تقصیرها را به گردن نظام‌مهندسی انداخت؟!

نظام مهندسی به وظایف حرفه‌ایِ خود مقید است

رجبی با تأکید بر اینکه نظام‌مهندسی به وظایف حرفه‌ای خود مقید است، اظهار کرد: برای رفع مشکلات کنونی در عرصه ساخت‌وساز باید چند اتفاق رخ دهد. نخست آنکه قانون نظام‌مهندسی و مقررات ملی ساختمان ازجمله مبحث مهم مجریان ذی‌صلاح. به‌طور کامل پیاده شود

وی افزود: همچنین باوجود جذب زیاد دانشجویان در رشته‌های مهندسی ساختمان اما متأسفانه فارغ‌التحصیلان بامهارت کمی وارد بازار کار می‌شوند و نمی‌توان آن‌ها را صاحب صلاحیت دانست که لازم است وزارت علوم و دانشگاه‌ها در این زمینه کیفیت آموزش‌ها را ارتقا دهند.

نماینده مردم شیراز در مجلس همچنین خاطرنشان کرد: از سوی دیگر من معتقدم باید صلاحیت ورود به حرفه مهندسی سخت‌تر شود و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی قبل از ورود به حرفه دوره‌های کارآموزی باکیفیتی را بگذرانند و به‌عنوان مهندسان حرفه‌ای، متخصص و ذی‌صلاح وارد بازار کار شوند. باید بین مهندسان فعال و مهندسان حرفه‌ای تفاوت قائل شد و مهندسان قبل از ورود به حرفه در کنار مهندسان صاحب صلاح دوره‌های کارآموزی بگذرانند.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور ادامه داد: اکنون با توجه به تغییر شرایط در حوزه ساخت‌وساز، آنچه ضروری به نظر می‌رسد لزوم حضور ناظران مقیم و مستقر در پروسه ساخت‌وساز است و دیگر نظارت موردی کفایت نمی‌کند.

  منبع : وبگاه صما
  20:49   یکشنبه 26 آذر 1396  
 نظرات    
 
فرهاد صالحی راد 00:53 سه شنبه 28 آذر 1396
0
 فرهاد صالحی راد
نظام مهندسی ساختمان هم دقت نظر عملی لازم در اجرای صحیح و استفاده با کیفیت مصالح  و بتن باکیفیت بخصوص نظارت بر مراکز بتن آماده و تولیدات فولاد رو در شرایط فعلی ساخت و سازهایی که از سوی مالکین انجام می شود را ندارد و به نامه نگاری بسنده شده است. شما مهندس حرفه ایت چند شغله باشه بازم نتیجه مطلوبی نخواهیم گرفت. مشکل فقط در حرفه ای بودن نیست . آزمونها به حد کافی استاندارد و سخت گیرانه هست. مهندس چند شغله دقت و وقت لازم را برای ساختمان نخواهد گذاشت آقای عزیز چه در مقام مجری و چه در مقام ناظر.