اخبار   
 

 بررسی ضریب رفتار سازه‌های قاب بتنی با دیوارهای برشی فولادی

دیوارهای برشی فولادی از سیستم‌های نوین در امر مقاوم‌سازی سازه‌های بلندمرتبه و به‌سازی سازه‌ها در برابر بارهای جانبی هستند. به گزارش ایسنا، حسین هاشمی، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته‌ی عمران، گرایش زلزله‌ی دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان، در پایان‌نامه‌ی خود با راهنمایی دکتر محمدحسن میثمی، به «بررسی ضریب رفتار سازه‌های قاب بتنی با دیوارهای برشی فولادی» پرداخته است ...

بررسی ضریب رفتار سازه‌های قاب بتنی با دیوارهای برشی فولادی

دیوارهای برشی فولادی از سیستم‌های نوین در امر مقاوم‌سازی سازه‌های بلندمرتبه و به‌سازی سازه‌ها در برابر بارهای جانبی هستند. به گزارش ایسنا، در همین زمینه حسین هاشمی، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته‌ی عمران، گرایش زلزله‌ی دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان، در پایان‌نامه‌ی خود با راهنمایی دکتر محمدحسن میثمی، به «بررسی ضریب رفتار سازه‌های قاب بتنی با دیوارهای برشی فولادی» پرداخته است.

بر اساس نتایج به دست آمده از این تحقیق، به کارگیری این سیستم در سازه‌های بتن مسلح در بسیاری از موارد می‌تواند نسبت به سیستم‌های مقاوم جانبی دیگر ارجحیت داشته باشد.

این پژوهش با هدف بررسی ضریب رفتار سازه‌های قاب بتنی با دیوار برشی فولادی انجام شده است. به همین منظور با استفاده از نرم‌افزار SAP۲۰۰۰-V۱۷، پانزده قاب بتنی سه دهانه با دهانه‌های کناری پنج متر و دهانه‌های میانی ۳، ۵ و ۷ متر، به صورت قاب خمشی تحلیل، طراحی و آنالیز استاتیکی غیرخطی شدند، سپس با اضافه کردن دیوارهای برشی فولادی، این قاب‌ها مورد آنالیز استاتیکی غیرخطی قرار گرفتند.

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که با استفاده از دیوارهای برشی فولادی ضریب رفتار این قاب‌ها در مقایسه با قاب‌های خمشی بدون دیوار برشی فولادی ۲۴ درصد افزایش داشته است.

همچنین به طور کلی میزان ضرایب شکل‌پذیری و ضرایب مقاومت افزون در استفاده از دیوارهای برشی فولادی افزاینده بوده است. با توجه به نمودارهای تغییر مکان کلی و تغییر مکان جانبی نسبی طبقات استفاده از دیوارهای برشی فولادی موجب کاهش میزان تغییر مکان‌ها شد و نیز ضریب رفتار، در قاب‌های دارای دیوار برشی فولادی با افزایش ارتفاع، کاهش یافته است.

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  12:09   چهارشنبه 23 فروردین 1396  
 نظرات