اخبار   
 

 نایب رییس کانون سراسری انبوه‌سازان: نیاز ‌٥/١میلیون واحدی مسکن هم فرصت است هم تهدید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مجتبی بیگدلی ـ نایب رییس کانون سراسری انبوه سازان کشور ـ امروز با بیان این‌که حدود هزار و 200گروه شغلی به طور مستقیم و غیر مستقیم با صنعت مسکن و ساختمان در ارتباط هستند...

نایب رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان با بیان این‌که مسکن مهر رکوردی تاریخی است، گفت: نیاز 1.5 میلیون واحدی به مسکن یعنی کل نیاز کشورهای اروپایی و کشورهای خاورمیانه که این امر از یک طرف تهدیدی بزرگ و از سویی دیگر فرصتی بزرگ برای ایجاد کارآفرینی و اشتغال در کشور است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مجتبی بیگدلی ـ نایب رییس کانون سراسری انبوه سازان کشور ـ امروز با بیان این‌که حدود هزار و 200گروه شغلی به طور مستقیم و غیر مستقیم با صنعت مسکن و ساختمان در ارتباط هستند، اظهار کرد: صنعت مسکن و ساختمان پناهگاه امنی برای جذب سرمایه‌های سرگردان است و همه‌ کارشناسانی که با الفبای اقتصاد آشنایی دارند، به این موضوع واقف هستند.
وی افزود: در صورتی که امنیت لازم برای سرمایه‌گذاری در این صنعت فراهم نباشد، سرمایه‌ها از آن فرار کرده و با ورود به سایر حوزها باعث تخریب آن‌ها می‌شوند.
بیگدلی با اشاره به رکود موجود در صنعت ساختمان تصریح کرد: میزان دریافت پروانه‌ها به دلیل این رکود 70 درصد کاهش یافته است.
او با بیان این‌که صنعت مسکن وساختمان همیشه به عنوان پیشتاز در اقتصادهای دنیا مطرح بوده است، گفت: اگر این بخش از صنعت از نشاط برخوردار باشد، لکوموتیوهای سایر بخش‌های اقتصادی را به دنبال خود می‌کشد.
این انبوه‌ساز با بیان این‌که 70 درصد از اشتغال کشور زیرمجموعه صنعت مسکن و ساختمان است، تصریح کرد: رکود موجود باعث شده بسیاری از کارخانه‌ها در حالت نیمه تعطیلی به سر ببرند.
به گفته او صنعت آهن و فولاد با 11 میلیون تولید و صنعت سیمان با 55 میلیون تولید از زیرمجموعه‌های صنعت ساختمان به شمار می‌رود. در دوران رونق، حجم مبادلات مالی خرید و فروش املاک 610 هزار میلیارد تومان و همچنین حجم مبادلات مالی تولید مسکن 100 هزار میلیارد تومان است.
نایب رئیس کانون سراسری انبوه سازان، مسکن وساختمان را گران‌ترین ومهمترین محصول استراتژیک در سبد خرید خانوار دانست و اظهار کرد: دهک یک جامعه باید 127 سال درآمدش را پس‌انداز کند تا بتواند به مسکن دست یابد.
وی با اشاره به این‌که سالانه به 1.5 میلیون واحد مسکونی نیاز داریم، تصریح کرد: 3.7 درصد رشد جمعیت مربوط به دهه اول انقلاب و دوران اوج نیاز مسکن کلیه‌ افرادی که از بهمن ماه سال 1357 تا بهمن ماه سال 1367 به دنیا آمده‌اند، بین سال‌های 1385 تا 1395 است. به عبارت دیگر این دوران اوج نیاز مسکن در کشور محسوب می‌شود.
او با بیان این‌که سالانه 250 هزار واحد مسکونی برای احیای بافت‌های فرسوده‌ شهری و همچنین 250 هزار واحد به دلیل بروز حوادث غیر مترقبه نیاز داریم، خاطرنشان کرد: نیاز سالانه 1.5 میلیون واحدی به مسکن در دولت نهم مطرح شد و خیز دولت برای اجرای طرح مسکن مهر به همین دلیل بود.
بیگدلی طرح مسکن مهر را رکوردی تاریخی دانست و گفت: با اجرای این طرح تابوی زمین رایگان شکسته شد.
نایب رئیس کانون سراسری انبوه سازان با اشاره به این‌که در گذشته به برخی از سیاست‌های وزارت مسکن و شهرسازی انتقاد داشتیم، اضافه کرد: نیاز 1.5 میلیون واحدی به مسکن یعنی کل نیاز کشورهای اروپایی و کشورهای خاورمیانه که این امر از یک طرف تهدیدی بزرگ و از سویی دیگر فرصتی بزرگ برای ایجاد کارآفرینی و اشتغال در کشور است.
وی به سیاست‌های پولی و بانکی کشور به عنوان یکی از حلقه‌های مفقوده و اساسی این صنعت اشاره و اضافه کرد: اصلاح سیاست‌های پولی و مالی می‌تواند این صنعت را به طور غیر منتظره تکان دهد.
بیگدلی با تاکید بر این‌که تسهیلات بازپرداخت نشده در صنعت مسکن و ساختمان به تعداد انگشتان دست نمی‌رسد، تصریح کرد: تسهیلات پرداخت شده به بخش مسکن قابل ردگیری است.
او با بیان این‌که وثیقه‌هایی که بانک برای پرداخت تسهیلات در اختیار می‌گیرد، بسیار بیشتر از ارزش تسهیلات پرداختی است، خاطرنشان کرد: آثار کارآفرینی در تسهیلات بانکی صنعت مسکن و ساختمان ملموس است.
این انبوه‌ساز با اشاره به این‌که نمی‌دانم دلیل بداخلاقی بانک مرکزی با صنعت مسکن و ساختمان چیست؟ اظهار کرد: با وجود تاکید رئیس جمهور بر کارآفرینی پرداخت تسهیلات برای پروژه‌های انبوه ساز تعطیل شده است.
بیگدلی با بیان این‌که سرمایه‌گذاران در زمان رکود نسبت به ورود به این حوزه هراس دارند، اضافه کرد: متاسفانه برای خودرو دو هزار میلیارد تومان خط اعتباری در نظر گرفته می‌شود، اما برای مسکن که از مهمترین نیازهای افراد به شمار می‌رود، هیچ گونه خط اعتباری در نظر گرفته نمی‌شود.
وی تاکید کرد: سیاست‌های پولی و بانکی نه تنها تورم زا نیست، بلکه بر اشتغال تاثیر زودبازده دارد.
این انبوه ساز با انتقاد از بانک مرکزی به دلیل عدم اجرای بسته سیاستی و نظارتی خاطرنشان کرد: سقف وام مسکن برای تولید 25 میلیون تومان وبرای فروش اقساطی 15 میلیون تومان در نظر گرفته شده بود، اما بانک مرکزی به این بسته عمل نکرد.
وی با اشاره به این‌که راهبرد انبوه سازی، سریع‌سازی، کیفی‌سازی و ارزان سازی مسکن است، خاطرنشان کرد: هر چه میزان عرضه افزایش یابد، در مقابل تقاضا کاهش یافته و در نتیجه قیمت‌ها می‌شکند. به وزیر سابق مسکن این انتقاد را داشتیم که چرا دائما مصاحبه کرده و از کاهش قیمت مسکن صحبت می‌کند، این در حالیست که اگر به افزایش تولید اشاره شود، مشکل مسکن به تدریج حل می‌شود.
او به جهت گیری وزیر جدید مسکن و اعتقاد به انبوه سازی اشاره و خاطرنشان کرد: در دولت دهم انبوه سازان به عنوان نرم افزار حرفه‌ای تولید وارد طرح مسکن مهر شده و با دولت همگام شدند.
بیگدلی با بیان این‌که اگر سیاست‌های سابق در حوزه مسکن ادامه می یافت، سونامی اجتناب ناپذیر بود، تصریح کرد: راهبرد وزارت مسکن اصلاح شد، اما این به معنای آن نیست که در شرایط امن و امانی قرار داریم.
این انبوه ساز با اشاره به این‌که مسکن را نمی‌توان وارد کرد، تصریح کرد: در دولت گذشته تاکید می‌شد انبوه‌سازی آری، اما انبوه سازان نه؛ چرا که معتقد بودند انبوه سازان به دنبال سود هستند، اما باید توجه کرد که سود مشروع ایرادی ندارد.
وی با بیان این‌که در دولت گذشته نرم افزار حرفه‌ای تولید از گردونه مسکن مهر حذف شده بود، اضافه کرد: در دوران رکود باید با افزایش سقف تسهیلات سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری تشویق کنیم.
او با بیان این‌که افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر قابل تقدیر و تشکر است، خاطرنشان کرد: امیدوارم بانک مرکزی سقف تسهیلات را افزایش داده و در کلان شهرها به 50 میلیون تومان برساند و همچنین برای جلوگیری از افزایش نجومی قیمت مسکن، سود تسهیلات را کاهش و به صفر نزدیک کند.
وی با بیان این‌که در دوران رکود بانک‌ها به بهانه مشارکت حقیقی، نرخ سود را از 12 درصد به 24 درصد رساندند، گفت: متناسب با سهم صنعت مسکن و ساختمان در تولید ناخالص ملی باید برای آن سهم در نظر گرفته شود.
بیگدلی با تاکید بر این‌که باید با یک برنامه‌ ضربتی به سمت احیا و باسازی بافت‌های فرسوده حرکت کنیم، اظهار کرد: بافت‌های فرسوده مانند بمب ساعتی است که در صورت منفجر شدن آثار عمیق اجتماعی در پی خواهد داشت.
وی رایگان شدن صدور پروانه و عوارض توسط شهرداری‌را اقدامی مناسب خواند و اضافه کرد: به طور طبیعی مشوق‌های دیگر مانند اعطای تراکم تشویقی تغییر و تصحیح در روند تجمیع پلاک‌ها می‌تواند در یک فرصت کوتاه چهره‌ بافت‌های فرسوده شهری را متحول کند.
به گفته او انبوه‌سازان درباره‌ هماهنگی مسائل اداری با مشکل رو به روبوده و خواستار همکاری بیشتر سازمان ثبت اسناد هستند.
وی تاکید کرد: باید به معماری ایرانی ـ اسلامی توجه کنیم، چرا که در این حوزه صاحب حرف و سخن هستیم و متاسفانه اکنون ساختمان‌های ما به شیوه‌ غربی ساخته می‌شود.
نایب رییس کانون سراسری انبوه‌سازان با بیان این‌که حجم عظیمی از اختراعات و ابداعات در پروسه‌های کاغذبازی باقی مانده است، تصریح کرد: نظام مهندسی نباید به مرکزی برای دریافت پول از مردم تبدیل شود، بلکه باید به سمت پژوهش تولید علم و ایجاد نرم افزارهای راهبردی معماری ایرانی و اسلامی حرکت کند.
این انبوه ساز با اشاره به این‌که باید به سمت تشکیل سازمان نظام مدیریت شهری و مهندسی ساختمان حرکت کنیم، خاطرنشان کرد: این سازمان باید از شورای شهر، مهندسان و تولیدکنندگان حرفه‌ای تشکیل شود.
وی به امضای تفاهم نامه با هیات عراقی برای ساخت 10 هزار واحد مسکونی در این کشور اشاره و خاطرنشان کرد: انبوه‌سازان در خدمت مردم هستند تا مشکل مسکن مردم را حل کنند. انتهای پیام
  منبع : ایسنا
  12:24   چهارشنبه 19 اسفند 1388  
 نظرات