اخبار   
 

 تخت‌جمشید بودجه ندارد!

مدیر پایگاه تخت‌جمشید با تأیید این که ردیف اعتباری این اثر جهانی از دو سال پیش قطع شده است، گفت: باید خواهش کنیم از محل اعتبار استانی، اگر بودجه‌ای اضافه آمد، به تخت‌جمشید بدهند. با آن که استان‌دار فارس، چندی پیش حذف یا کاهش بودجه‌ی مجموعه‌ی جهانی تخت‌جمشید را تکذیب کرده و گفته بود که «بیش از هزار میلیارد تومان برای حوزه‌ی گردشگری فارس و مجموعه‌ی تخت‌جمشید تصویب شده است»، اما مدیر پایگاه تخت‌جمشید همچنان وضعیت بودجه‌ی این میراث جهانی را اضطراری می‌داند ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  13:53   یکشنبه 27 خرداد 1403  

 لندن، میزبان نمایشگاه خلاقیت طراحی

لندن در نمایشگاه سه‌روزه‌ی هفته‌ی طراحی کلرکن‌ول (۲۱ تا ۲۳ می ۲۰۲۴) از طرحی رونمایی کرده است که شامل معرفی یک عنصر معماری بازیافت‌شدنی است. به گزارش سرویس ترجمه‌ی خبرگزاری ایمنا، «پیتر موریس»، یکی از معماران برجسته‌ی بریتانیایی، در هفته‌ی طراحی کلرکن‌ول از پروژه‌ی غرفه‌ی ممکن ـ ناممکن پرده‌برداری کرد، که از تاق‌های متعدد به‌هم‌پیوسته، با بهره‌گیری از یک عنصر سنگی بر پلی‌استایرن ساخته شده است. این ماده مقرون‌به‌صرفه و از نظر فنی بازیافت‌شدنی، انعطاف‌پذیر و سبک است ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایمنا
  12:06   دوشنبه 7 خرداد 1403  

 این چارپایه را پس از به‌کارگیری، در آتش بیندازید

ما معمولاً نمی‌خواهیم مبلمانمان اشتعال‌پذیر باشد، اما چارپایه‌ی بریکت (Briket) در واقع شما را به این کار تشویق می‌کند. این چارپایه که از سیب‌زمینی و خاک‌اره ساخته شده است، به گونه‌ای طراحی شده که پس از به پایان رسیدن کاربردش، می‌توان آن را برای ایجاد گرما درون شومینه انداخت. ابعاد این چارپایه ۲۹ × ۲۹ × ۴۳ سانتی‌متر است و از ۹ پایه تشکیل شده است. این تعداد پایه برای اطمینان از استواری آن برای تحمل وزن فردی که روی آن نشسته است، لازم بوده است ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  10:18   یکشنبه 6 خرداد 1403  

 درگذشت استاد بزرگ کاشی‌کاری در ۹۴سالگی

استاد مرتضی کاشی‌تراش اصفهانی، یکی از آخرین بازمانده‌های هنر سنتی کاشی‌کاری ایران و عضو مؤسسه‌ی هنرمندان پیشکسوت، در ۹۴سالگی چشم از جهان فروبست. مرتضی کاشی‌تراش اصفهانی سال ۱۳۰۹ دیده به جهان گشود. «مسجدِ سید» نخستین بنای شاخصی است که مرتضی کاشی‌تراش در دوره‌ی شاگردی به کسب مهارت در آن پرداخت. وی پس از رسیدن به مقام استادی در پروژه‌های بزرگی همکاری داشت که از آن جمله مرمت کاشی معرق مسجد سید اصفهان را می‌توان نام برد ... ادامه»

  منبع : روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد»
  12:54   دوشنبه 31 اردیبهشت 1403  

 کاخی تاریخی در پی آگاهی‌رسانی رسانه‌ها، از ویرانی نجات یافت

همیشه در بسیاری از محافل رسمی و غیررسمی خبری از زبان خبرنگاران شنیده بودم که: «در صورت اعتماد مجموعه‌های حاکمیتی، رسانه‌ها می‌توانند حلقه‌ی مفقوده‌ی زنجیر رفع مشکلات یا مسائل مغفول‌مانده در کشور باشند...»؛ گزاره‌ای که اغلب هرچند در نهایت با تایید مسئولان حاضر در آن نشست‌ها همراه بود، چون نِمود عینی‌اش وجود نداشت یا بسیار کم بود، چندان تصویر واقعی از آن در اذهان شکل نمی‌گرفت؛ ولی اکنون داستان ما به گونه‌ای دیگر رقم خورده و این بار داستان دیگرسان است ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  14:25   دوشنبه 17 اردیبهشت 1403  

 هشدار وضعیت قرمز برای میراث اصفهان

تَرَک‌‌‌های اصفهان دیگر محدود به خانه‌‌‌ها و جاده‌‌‌های این شهر نیست و فرونشست تا میراث بزرگ اصفهان هم رسیده است و اکنون ترک‌‌‌ها از سقف‌‌‌ها و دیواره‌‌‌های میراث چندصدساله و برخی سازه‌های چندهزارساله‌ی اصفهان بالا می‌روند و تک‌‌‌تک این میراث را در خطر فروپاشی قرار داده‌اند. رسیدن خطر تا میراث اصفهان یعنی روشن شدن آژیر قرمز برای شهری که همه‌ی هویتش را از میراث ملموس و ناملموس خود دارد ... ادامه»

  منبع : روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد»
  10:54   شنبه 8 اردیبهشت 1403  

 چون کبوترزاد‌ه‌ی برج توییم ... ـ هفته‌ای برای «اصفهان»

«کبوترخانه‌ی مردآویج بخشی از گنجینه‌ی معماری و فرهنگی ما است و اگر این کبوترخانه و دیگر برج‌های کبوترِ موجود در ایران، در نقطه‌ای دیگر از جهان قرار داشتند، از آن‌ها با برنامه‌ریزی درست‌تر و هوشمندانه‌تری در صنعت گردشگری بهره‌گیری می‌شد». آنچه خواندید، بخشی از سخنان ملیکا اکوان، راهنمای رسمی اداره‌ی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان است که درباره‌ی برج کبوتر مردآویج اصفهان، تاریخ و فرهنگ پیوسته با آن، کارکردهایش و وضعیت کنونی نگه‌داری آن، به ایسنا گفته است ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  15:42   سه شنبه 4 اردیبهشت 1403  

 «جان سنگلج را به خطر نیندازید»

پریسا مقتدی، مدیر تماشاخانه‌ی «سنگلج»، با ابراز نگرانی برای ساختمان تماشاخانه‌ی سنگلج که یکی از قدیمی‌ترین تماشاخانه‌های تهران است، گفت: اواخر پارسال خبردار شدیم که این ساختمان تخلیه شده و قرار است که نوسازی شود، نه این که تخریب شود. از همان هنگام تماس‌هایی با رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر و چند مسئول دیگر داشتیم و موضوع توسعه‌ی تماشاخانه سنگلج پی‌گیری شد ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  09:36   دوشنبه 3 اردیبهشت 1403  

 «علم و صنعت» میزبان رویدادهای رقابتی مسأله‌محور بنیاد نخبگان

دانشکده‌ی معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت میزبان رویداد «بررسی بخش رقابتی معماری» جشنواره‌ی معمار می‌شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، دانشکده‌‎ی معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت روز دوشنبه،‌ ۳ اردیبهشت‌ماه به مناسبت روز معمار، ساعت ۱۳:۰۰ تا ۱۵:۰۰ میزبان رویداد «بررسی بخش رقابتی معماری» مسابقه‌ی معماری یادمانی و طراحی مکان ـ رویدادها می‌شود ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  15:51   یکشنبه 2 اردیبهشت 1403  

 «مسئول تامین انرژی‌اند، اما خودشان برق را هدر می‌دهند»

رییس شورای شهر تهران از وزارت نیرو انتقاد کرد و گفت که مدام شعار «لامپ اضافی خاموش» داده می‌شود، اما «عالم بی‌عمل» است؛ چرا که ساختمان وزارت نیرو شیشه‌ای است که سبب اتلاف نیرو می‌شود و به دلیل نمای شیشه‌ای، ساختمان برق اضافی مصرف می‌کند ... ادامه»

  منبع : همشهری‌آنلاین
  12:33   دوشنبه 25 دی 1402  
1
2