اخبار   
 

 پیشنهاد چند مطلب برگزیده، از میان آنچه در هفته‌ی دوم تیرماه منتشر کرده‌ایم

با آرزوی پایان هفته‌ای خوش برای شما همراهان و مخاطبانِ ارجمندمان، به رسم دیرینه‌ی رسانه‌ها، امروز چند مطلبِ برگزیده را از میان آنچه در طول هفته‌ی دوم تیرماه ۹۸ در این وبگاه منتشر کرده‌ایم، به شما معرفی می‌کنیم؛ تا عزیزانی هم که فرصت مرور همه‌ی مطالب و عناوینِ وبگاه را ندارند، گزیده‌ای از اهمِ مطالب هفته‌ی گذشته را پیش رو و در اختیار داشته باشند. همچون همیشه آگاهی از دیدگاه‌های ارزنده‌ی شما گرامیان و نظراتِ پیشنهادی و انتقادی‌تان، برای ما مغتنم و راه‌گشا خواهد بود ...

پیشنهاد چند مطلب برگزیده
از میان آنچه در هفته‌ی دوم تیرماه منتشر کرده‌ایم ...


با آرزوی پایان هفته‌ای خوش، نیکو و دلپذیر برای همه‌ی شما همراهان و مخاطبانِ ارجمندمان، به رسم دیرینه‌ی رسانه‌های معتبر، امروز و در این بسته‌ی رسانه‌ای، چند مطلبِ برگزیده را از میان آنچه در طول هفته‌ی دوم تیرماه ۹۸ در این وبگاه منتشر و بازنشر کرده‌ایم، به شما معرفی می‌کنیم؛ تا عزیزانی هم که فرصت مرور همه‌ی مطالب و عناوینِ وبگاه را ندارند، گزیده‌ای از اهمِ مطالب هفته‌ی گذشته را پیش رو و در اختیار داشته باشند. همچون همیشه آگاهی از دیدگاه‌های ارزنده‌ی شما گرامیان و نظراتِ پیشنهادی و انتقادی‌تان، برای ما مغتنم و راه‌گشا خواهد بود.

روایت حسین ذبیح از مشکلات رسانه‌های معماری در ایران

در بخش «گزارش‌ها»ی وبگاه، این هفته دو گزارش داشته‌ایم که یگی از آن‌ها به بازنشر گفت‌وگوی مفصل خبرگزاری «هنرآنلاین» با حسین ذبیح در زمینه‌ی موضوعِ بسیار مهم و تعیین‌کننده‌ی «نقد معماری، منتقد معماری و رسانه‌های تخصصی معماری» اختصاص دارد. حسین ذبیح از فعالان رسانه‌ایِ حوزه‌ی معماری است که مدت‌ها به‌عنوان دبیر اجرایی فصلنامه‌ی «همشهری معماری» فعالیت داشت. او که خود در رشته‌ی معماری تحصیل کرده است، بر این باور است که که مشکلات پرشمار گستره‌ی معماری و شهرسازیِ ما به نبود رسانه‌های مستقل و مناسب برمی‌گردد. این معمار همچنین اعتقاد دارد که در مرحله‌ی دانشگاه، تعریف مناسبی از تألیف و نوشتن برای معمارانِ جوان و دانشجویان ارائه نمی‌شود تا پس از فارغ‌التحصیلی فضایی در این زمینه ایجاد شود. ذبیح جای خالی معماری در عرصه‌های مختلفی چون سینما و تئاتر را نیز به کمرنگ بودن تعامل دانشجویان رشته‌های مختلف در فضای دانشگاه مربوط می‌داند و اعتقاد دارد که نزدیکی گروه‌های مختلف هنری، امکان تعامل و همکاری نزدیک در رشته‌های گوناگون را به وجود می‌آورد. برای دیدن و خواندنِ این گزارش، روی تصویر زیر کلیک کنید:


از تهران آرام سال ۴۰ تا قوانین سخت‌گیرانه‌ی شانزلیزه

دیگر گزارش ما در این هفته، گفت‌وگویی با سعید سادات‌نیا، کارشناس پیشگسوت و صاحب‌نظرِ معماری و شهرسازی درباره‌ی معضلاتی است که این روزها گریبان کلان‌شهرهای ایران و به‌ویژه تهران را گرفته است و به گفته‌ی معماران، به شهرستان‌های کوچک نیز کشیده شده است. مهندس سادات‌نیا در این مصاحبه کوشیده است با مقایسه‌ی آنچه در دهه‌های پیشین در غرب و کشور خودمان تجربه شده، این معضل‌ها را ریشه‌یابی و برای آن‌ها تا جای ممکن، راهکارهایی ارائه کند. برای دیدن و خواندنِ این گزارش، روی تصویر زیر کلیک کنید:


مسابقه‌ی بی‌پایانِ تخریب و دوباره‌سازی

«کلنگیه دیگه، بندازش پایین، دوباره بساز. چیه؟ می‌خوای توی یه خونه‌ی قدیمی زندگی کنی؟ بازسازی چیه؟ بکوب ببر بالا، هم سرمایه‌ت بره بالا، هم توی یه خونه‌ی نو و‌ تر و تمیز و پاکیزه زندگی کنی. خونه‌ی کلنگی جون‌به‌جونش کنی، کلنگیه. یه روز سقفش میاد پایین، یه روز سوسک از در و دیوارش بیرون می‌زنه و هزار و یک بدبختی دیگه. مرمت نکن، مرمت چیه؟».

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، اینها حرفهای مرد معمار است به زنی که دوست دارد خانه قدیمی‌اش را بازسازی کند. خانه چند اتاقه‌اش با یکی از آن حوض‌های قشنگ وسط حیاط در شرق تهران. هرچه فکر می‌کند دلش نمی‌آید این خانه و همه خاطراتش را ویران کند. اصلاً از خدا که پنهان نیست از شما هم پنهان نباشد از این خانه‌های نو خوشش نمی‌آید؛ انگار روح ندارند. پسرهایش اروپا زندگی می‌کنند، چند باری در سال به آنها سر می‌زند و دیده که آنجا همه خانه‌های قدیمی را بازسازی می‌کنند. دیده کهنه و قدیمی قیمت دارد و نوشدن گاهی قیمتش خیلی گزاف است. شما چطور؟ لابد از آنهایی هستید که دوست دارند در یک خانه نو و مدرن زندگی کنند؛ از آن خانه‌هایی که پر است از شیشه و سرامیک و پارکت و لمینت و کابینت جدید یا اینکه خانه قدیمی‌تان را حفظ کنید. اصلاً برای شما خانه کلنگی معنایی دارد؟ به نظرتان عمر مفید یک ساختمان چقدر است؛ ده سال، بیست سال، صد سال؟ ...
برای خواندن این مطلب، روی تصویر زیر کلیک کنید:


بهره جُستن از میکرو و نانوزمین‌لرزه‌ها برای پیش‌یابی خطر زلزله در ایران

این هفته خبر جالبی منتشر شد حاکی از آن که پژوهشگرانِ پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، با مطالعه بر روی میکرو و نانوزمین‌لرزه‌ها و زیر نظر و سرپرستی دکتر مهدی زارع، به مدلی برای پیش‌بینی احتمالی خطر زلزله دست یافته‌اند. دکتر زارع در این باره گفته: این تحقیق به منظور استفاده از میکروزمین‌لرزه‌ها و نانوزمین‌لرزه‌ها در ایران برای پیش‌یابی خطر زمین‌لرزه بوده، که به نتایج اولیه و موفق جالبی انجامید و این نتایج در قالب چهار مقاله‌ی بین‌المللی در مجلات معتبر زلزله‌شناسی در سال‌های ٢٠١٨ و ٢٠١٩ منتشر شد. وی با تاکید بر اینکه به منظور پیش‌بینی زلزله بر مبنای تشخیص الگوهای لرزه‌خیزی و پیش‌یابی بر اساس مدل آماری لرزه‌خیزی به نتایج جالب اولیه رسیدیم، اظهار کرد: بهره‌گیری از پیچیدگی خرد لرزه‌های مورد استفاده که به طور مداوم ثبت می‌شوند، نیازی است که تا کنون به آن پرداخته نشده بود. این موضوع به‌ویژه از این زاویه اهمیت می‌یابد که زلزله‌های رخ داده بزرگ در ایران و نقاط دیگر جهان از نظر آهنگ رخداد و ترتیب وقوع، پیچیدگی‌هایی را نشان می‌دهند که تاکنون با استفاده از کاتالوگ داده‌ها – که نمایانگر آمار داده‌های زلزله است – امکان درک و مدل‌سازی احتمال رخداد آنها موجود نبوده است.
برای خواندن این خبر، روی تصویر زیر کلیک کنید:


سمفونی رنگ در کلینیک نوزادان ـ حمایت معماری از بیماران سرطانی

در بخش «روزنوشت‌ها«ی وبگاه (که گزینش و فرستادنِ مطالب و محتواهای آن بر عهده‌ی مخاطبان و اعضای ارجمندمان است) این هفته مطلبی چشم‌نواز، الهام‌بخش و پر از تصویر به انتخاب سرکار خانم مهندس ندا سیستانی را بازنشر کرده‌ایم، که به طراحی شگفت‌انگیز و بازیِ رنگ و حجم در کلینیک انکولوژی نوزادان Teleton، از نمونه‌های جذاب معماری معاصر اختصاص دارد. در بخشی از این روزنوشت می‌خوانیم: از سال ۱۹۹۹ بنیاد Teleton تلاش زیادی کرده است تا به نیازهای کودکان معلول رسیدگی کند. این بنیاد در پی آرمان‌های مشابه، کلینیک انکولوژی نوزادان (HITO) را برای حمایت از کودکان مبتلا به سرطان در واکنش به یکی از علل اصلی مرگ در مکزیک ایجاد کرد. بر همین مبنا شهر Queretaro برای موقعیت مرکزی آن در کشور و میزان بالای رشد و توسعه آن انتخاب شده است. مفهوم معماری این بنا، بر اساس ایده زنجیره‌ای از سلول‌هایی است که حرکات مختلفی را تشکیل می‌دهند و اصل بازسازی سلول را به تصویر می‌کشند. هر یک از این سلول‌ها با یک حجم نشان داده شده است تا کل پروژه را که شامل ۹ بخش است در فرم قوسی آن ارائه دهد. در نمای این بنا هر حجم با یک انحراف متفاوت اجرا می‌شود و دارای مجموعه‌ای از براکت‌های عمودی است که به عنوان ستون‌های سازه‌ای عمل می‌کنند و نیاز به ستون‌های داخلی را، از بین می‌برند؛ و همچنین از دریافت بیش از حد انرژی خورشید محافظت می‌کنند.
برای دیدن و خواندنِ این روزنوشتِ الهام‌بخش، روی تصویر زیر کلیک کنید:


بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی جهان در امارات آغاز به کار کرد

این هفته خبر دیگری نقل‌شده از «انگجت» داشتیم با این مضمون که امارات متحده عربی به‌تازگی رکوردی نو در کاهش وابستگی خود به نفت ثبت کرده و بزرگ‌ترین پروژه‌ی نیروگاه خورشیدی جهان به نام "Noor Abu Dhabi" از سوی اداره‌ی آب و برق دبی (DEWA) به بهره‌برداری رسیده است. راه‌اندازیِ این نیروگاه با هدف کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی انجام گرفته است و برآورد شده که ۳.۲ میلیون سلول خورشیدی مستقر در نیروگاه "Noor Abu Dhabi" برای ۹۰ هزار نفر برق تولید کند و انتشار کربن‌دی اکسید را ۹۸۴ هزار و ۲۰۶ تن (واحد بریتانیایی) کاهش دهد. این نیروگاه ظرفیت تولید ۱.۲ گیگاوات برق را دارد. این میزان کاهش آلودگی معادل حذف ۲۰۰ هزار ماشین از جاده‌هاست.
برای خواندن جزییات بیش‌تر این خبر، روی تصویر زیر کلیک کنید:


سرانجام «خانه‌باغ» جایگزین «برج‌باغ» شد

این هفته در خبری از «اسکان‌نیوز» خواندیم که محمد سالاری، عضو شورای شهر تهران، از تصویب پیشنهاد شورای شهر تهران در زمینه‌ی تغییر مفاد دستورالعمل ماده‌ی ۱۴ قانون زمین ‌شهری که همان مصوبه‌ی موسوم به «خانه‌باغ» به‌جای مصوبه‌ی «برج‌باغ» است، خبر داده و گفته است: این لایحه‌ی ۳۶ماده‌ای هرچند با تاخیر ارائه شد، اما دارای محورهای بسیار مهمی است، از جمله انتشار مشروح مذاکرات نهادهای شورایی که درباره حقوق و آزادی های عمومی مصوبه دارند همانند مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان قانون اساسی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی، هیات های عمومی دیوان عالی کشور و دیوان عدالت اداری ...
مشروحِ این خبر را با کلیک بر روی تصویر زیر بخوانید:


تسهیلات جدید مسکن، گامی در راستای حمایت از اقشار مرفه

این خبر تحلیلی از وبگاه صما، دربردارنده‌ی این نکته و پیام است که ادعای جدید و اخیرِ مسئولان بخش مسکن کشور مبنی بر پرداخت وام تهیه‌ی مسکن متناسب با توان بازپرداخت تا سقف ۵میلیون تومان به زوج‌ها، در نهایت به گام اقشار مرفه خواهد بود، نه زوج‌هایی که امید دارند مالکِ نخستین خانه و سرپناه خودشان بشوند.
برای خواندن این خبر تحلیلی، روی تصویر زیر کلیک کنید:


تصویرهایی از خورشیدگرفتگی دیروز در آمریکای جنوبی

و سرانجام در روزنوشتی شوق‌انگیز، شماری از عکس‌ها و تصاویر خورشیدگذفتگی روز سه‌شنبه در آمریکای جنوبی را پیش روی همراهان و مخاطبانمان گذاشته‌ایم. به گزارش «دیلی‌میل»، روز شه‌شنبه مردم شیلی و آرژانتین شاهد پدیده‌ی شگفت‌انگیز گرفتِ کاملِ خورشید بودند. همچنین، ده‌ها هزار گردشگر به شهرهای شمالی شیلی رفته بودند تا این پدیده‌ی نجومی را نظاره‌گر باشند. این منطقه یکی از بهترین نقاط جهان در مشاهده این پدیده است. خورشیدگرفتگی دیروز ساعت ۳:۲۲ بعدازظهر به وقت محلی (۲۳:۵۲ به وقت تهران) از شهر «لاسرنا»ی شیلی آغاز شد و یک ساعت و ۱۷ دقیقه ادامه داشت.
برای دیدن این روزنوشت و تماشای تصاویر زیبای این پدیده‌ی نجومی، روی تصویر زیر کلیک کنید:

با امید به این که از دیدن و خواندنِ این نُه مطلب برگزیده و پیشنهادی لذت وافر و بهره‌ی مقتضی را برده باشید، از همه‌ی شما گرامیان دعوت می‌کنیم از آغاز هفته‌ی آینده باز هم همچنان با احبار، گزارش‌ها و مطالب ما همراه باشید؛ چرا که افزون بر مهم‌ترین خبرها و رویدادها و موضوعات مرتبط با صنعت ساختمان، در دیگر زمینه‌ها هم مطالبی خواندنی، دیدنی و شنیدنی برایتان تدارک خواهیم دید؛ و در صورت تمایل خودتان هم با فرستادنِ اخبار و مطالبی که جالب می‌دانید، در پربارتر شدنِ این وبگاه تخصصی به لحاظ محتوایی، مشارکت بجویید.
پایان هفته‌تان خوش و خرّم.

  منبع : واحد تأمین و تولید محتوا
  11:45   پنجشنبه 13 تیر 1398  
 نظرات