اخبار   
 

 حذف مهندسانِ پایه‌ی ۲، زمینه‌ساز رانت در شهرهای کوچک می‌شود

درحالی‌که اخیراً نظام‌نامه‌ی انتخابات هشتمین دوره‌ی هیأت مدیره‌های سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها ازسوی وزارت راه به آن سازمان‌ها ابلاغ شده است، همزمان شماری تغییرات در مفاد این نظام‌نامه باعث شده برخی مهندسان برخلاف سال‌های پیش فرصت کاندیداتوری در این انتخابات را از دست بدهند ...

حذف مهندسانِ پایه‌ی ۲، زمینه‌ساز رانت در شهرهای کوچک می‌شود

درحالی‌که اخیراً نظام‌نامه‌ی انتخابات هشتمین دوره‌ی هیأت مدیره‌های سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها ازسوی وزارت راه به آن سازمان‌ها ابلاغ شده است، همزمان شماری تغییرات در مفاد این نظام‌نامه باعث شده برخی مهندسان برخلاف سال‌های پیش فرصت کاندیداتوری در این انتخابات را از دست بدهند.

به گزارش خبرنگار «صما» بر اساس بند ۵۹ قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان اساسا داوطلبان عضویت در هیات مدیره نظام‌مهندسی باید دارای پروانه اشتغال پایه ۲ مهندسی یا بالاتر بوده و از ۵سال قبل از تاریخ اعلام داوطلبی فاقد محکومیت انتظامی از درجه ۳ یا بالاتر باشند.

به گزارش «صما» اما با توجه به اصلاحاتی که در سال ۹۴ در آیین‌نامه اجرایی قانون نظام‌مهندسی ساختمان، صورت گرفت مقرر شد که با افزودن بندی تحت عنوان بند پ به ماده ۵۹ قانون، مهندسان پایه ۲ از کاندیداتوری هیات مدیره استان‌ها حذف شوند و این فرصت فقط محدود به مهندسان پایه‌یک شود. گزارش‌ها حاکی از آن است که در آن مقطع با توجه به عدم همزمانی انجام این تغییرات با زمان برگزاری انتخابات هیات مدیره نظام‌مهندسی، این تغییرات چندان در جامعه مهندسی مورد توجه قرار نگرفت.

این درحالی است که با فرا رسیدن زمان برگزاری انتخابات هیات مدیره نظام‌مهندسی، حذف مهندسان پایه ۲ از کاندیداتوری انتخابات نظام‌مهندسی مورد اعتراض جمع کثیری از مهندسان قرار گرفت و برگزاری بیست‌ویکمین اجلاس سراسری نظام‌مهندسی به فرصتی تبدیل شد تا مهندسان از وزیر راه درخواست کنند که فرصت حضور مهندسان پایه ۲ را در انتخابات فراهم کنند.

به دنبال این درخواست، وزیر راه و شهرسازی با ارسال نامه‌ای به جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، خواستار افزایش یک تبصره به اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون نظام‌مهندسی و ساختمان شد و درخواست کرد که ترتیبات قانونی برای طرح در هیات محترم وزیران معمول شود که البته مکاتبات وزیر راه با هیات دولت برای تحقق این مهم نتیجه‌ای نداشت.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

به گزارش خبرنگار «صما» اما حذف مهندسان پایه ۲ از کاندیداتوری هیات مدیره نظام‌مهندسی دارای یکسری پیامدهای مثبت و منفی است.به‌عنوان‌مثال گفته می‌شود عدم حضور مهندسان پایه دو در هیات مدیره هفتم باعث می‌شود که آنها در این فاصله با راهیابی به گروه‌های تخصصی و کمیسیون‌های تخصصی، بر بسیاری از موضوعات مختلف و مدنظر مسلط شده و همزمان نیز در سال‌های بعدی نیز آنها قادر شوند که با کسب تجربه لازم به این حوزه ورود پیدا کند.

اما در برابر این دیدگاه گفته می‌شود که حذف مهندسان پایه‌یک از حضور در انتخابات هیات مدیره هشتم با یکسری مشکلات همراه است به‌عنوان‌مثال فرصت کاندیداتوری و حضور مهندسان جوان کمتر می‌شود، این درحالی است که همیشه ترکیبی از حضور مهندسان جوان در کنار مهندسان باتجربه، می‌تواند بهترین گزینه برای یک هیات مدیره کارآمد باشد.

به گزارش خبرنگار «صما» حذف مهندسان پایه ۲ از کاندیداتوری هشتمین دوره انتخابات هیات مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان‌ها دارای معایب و محاسنی است. ازجمله محاسن حذف پایه دو از انتخابات هیات مدیره این است که با توجه به اینکه اساسا مهندسان پایه‌یک به‌طور میانگین حداکثر شش سال از مهندسان پایه دو تجربه کاری بیشتری دارند، حذف مهندسان پایه دو باعث می‌شود که مهندسان باتجربه‌تر بر کرسی‌های هیات مدیره سازمان‌ها را تکیه بزنند.


اما درباره پیامدهای منفی این امر نیز باید گفت که ممکن است که در بین مهندسان پایه دو افرادی باشند که از لحاظ قدرت مذاکره کردن و اداره کردن و .. در وضعیت بهتری نسبت به پایه‌ یک‌ها باشند اما حذف آنها باعث می‌شود که فرصت حضور چنین افرادی در ترکیب هیات مدیره سازمان فراهم نشود. اما از دیگرسو به گفته برخی از ناظران حذف مهندسان پایه دو در برخی از شهرستان‌های کوچک ممکن است با اما و اگر همراه باشد.

باید در نظر داشت که اساسا در استان‌های بزرگ نظیر تهران، مشهد، اصفهان و... آمار بالاهای مهندسان پایه‌یک باعث می‌شود که این استان‌ها دارای کاندیداهای بسیاری برای ورود به هیات مدیره‌ها باشند و بنابراین مهندسان می‌توانند از بین نامزدهای مختلف، اصلح‌ترین فرد ممکن را انتخاب کنند.


اما این درحالی است که در شهرهای کوچک درباره برخی از رشته‌ها نظیر ترافیک، شهرسازی و ... چنین مسئله‌ای صدق نمی‌کند به‌طوری‌که بر اساس برخی از گزارش‌های واصله در برخی از شهرهای کوچک در برخی از رشته‌ها ممکن است فقط یک کاندید موجود باشد و بدین ترتیب در چنین شرایطی بدون هیچ فرصت رقابتی، برخی از افرادی که بعضا فاقد صلاحیت باشند صرفا به دلیل محدودیت‌ها، به هیات مدیره سازمان راه یابند.

درواقع می‌توان گفت که در این استان‌ها میدان رقابت تنگ‌تر می‌شود و صلاحیت و واجد شرایط بودن افراد تحت تاثیر محدودیت کاندیداها قرار بگیرد. درواقع متون گفت که در استان‌های کوچک، حذف پایه دوها باعث می‌شود که برخی از کاندیداها بی‌رقیب بمانند و بدون اینکه صلاحیت خود را در معرض سنجش آرای جامعه مهندسی قرار دهند به هیات مدیره سازمان‌ها راه یابند.

  منبع : وبگاه صما
  19:11   پنجشنبه 25 مرداد 1397  
 نظرات