گزارش ها   
 

 بازسازی کافی شاپ اسپریس

فیلم اختصاصی ایران آرشیتکتز - هومن بالا زاده و کافی شاپ اسپریس...

تاریخ ارسال: دوشنبه 15 تیر 1394
فیلم اختصاصی ایران آرشیتکتز - هومن بالا زاده و کافی شاپ اسپریس

مصاحبه اختصاصی ایران آرشیتکتز با هومن بالا زاده
پروژه بازسازی کافی شاپ اسپریس



پروژه بازسازی کافی شاپ اسپریس
آرشیتکت : هومن بالا زاده
موقعیت مکانی : تهران - خیابان کریمخان
مسئول طراحی : الهام سیفی آزاد
تیم طراحی : نیلوفر آل طه ، نوشین عطروش
مدلسازی و تصویرسازی سه بعدی: مونا رضوی
کارفرما : امیر درخشی
عکاس: پرهام تقی اف
مجریان برق : مهندس محمد فرد ، مجید کمالی
مجریان نصب آجر : علی اکبری ، نصرت اله منصوری
طراح لوگو : عیلرضا انوش فر
تاریخ شروع :تابستان۹۱
تاریخ اتمام : تابستان ۹۳



بازسازی مغازه کارت فروشی و تبدیل آن به کافی شاپ با متراژ ۲۸ متر مربع چالشی برای شروع این پروژه بود .
این کافی شاپ در خیابان استاد نجات الهی، رو به روی ساختمان سازمان صنایع دستی ایران واقع گردیده است.

با توجه به کوچکی فضا و موقعیت مکانی پروژه که مرکز فروش صنایع دستی در تهران می باشد، با چالشی رو به رو بودیم که بتوانیم ایده ای را برای طراحی ایجاد کنیم که اولاًجوابی برای کوچکی فضا و همچنین ایجاد هماهنگی با بافت شهری پروژه نماید و در کنار این بتواند کیفیتی از صنایع دستی ایرانی در فضای داخلی پروژه به وجود آورد.
بر اساس این مشخصات ما سعی کردیم همراه با پرداختن به دیاگرام فضایی پروژه ایده متریالی طرح را به گونه ای طراحی کنیم که از بیرون به درون پروژه یک ایده یکپارچه دیده شود .

با توجه به آنکه این بنا رو به روی ساختمان مرکزی صنایع دستی که یک ساختمان آجری است قرار گرفته ، از مصالح آجر برای شکل دهی فضا استفاده کردیم ولی با توجه به کوچک بودن فضا آجر را به ابعاد ریزتر تبدیل نمودیم، به گونه ای که ما یک آجر کامل 20*10*5 را به هشت قطعه 5*5*5 تبدیل نمودیم و سپس دو سانتی متر از یک وجه آن را لعاب دادیم. بنابراین متریال پروژه بر اساس این مدل آجر شکل گرفت. که از نظر بهداشتی نیز جوابگوی نظافت دیوارهای کافه بود. (terracottaبا لایه ی ضد باکتری روی آن )

در شکل گیری دیاگرام سه بعدی طرح در ابتدا با یک سقف کوتاه با ارتفاع مفید حدود ۲ متر و با یک نیم طبقه کوتاه تر در حدود ارتفاع ۱.۹ متر مواجه بودیم. با توجه به وضعیت بنا دیاگرام فضایی طرح می بایست مشکلات وضع موجود بنا را حل می نمود.
در قدم اول تصمیم گرفتیم نیمی از نیم طبقه مغازه را تخریب کرده تا ارتفاع آن از سطح همکف بلندتر گردد و سپس آشپزخانه کافی شاپ به همراه سرویس بهداشتی را در طبقه بالا قرار دادیم که از طریق یک پله و یک بالابر با فضای پایین در ارتباط باشد.

مساله بعدی ایجاد یک هواکش قوی برای آشپزخانه بود که در دیاگرام فضایی طرح دیده شود. با توجه به اینکه نمی خواستیم هواکش صنعتی آشپزخانه در نمای کافه خودنمایی کند و علاوه بر آن با آشپزخانه در ارتباط باشد ، دیاگرام سه بعدی طرح را به گونه ای دیدیم که از بیرون به درون کشیده شود و ارتباط بین آشپزخانه ، حجم پایین و حجم بیرون را به طور همزمان ایجاد نماید. در عین حال تهویه صنعتی آشپزخانه نیز در طرح مستتر گردید.

نورپردازی اصلی فضا نیز از طریق طراحی چراغ هایی که ما بین بندهای آجرها قرارگرفته است تامین می شود که الهام گرفته شده از فخرومدینهای آجری در بناهای سنتی ایرانی می باشد.

متریال دیگری که در پروژه وجود دارد، متریال چوب تیره است. که بخش کف سالن، مبلها، میزها و بخش مرتبط با آشپزخانه را شکل داده است .


نوآوری و مزایای پروژه :

۱- یکپارچگی کل و جز در دیوارها ، سقف ، نورپردازی بیرون و درون طرح با یک متریال سنتی که معرف هویت معماری ایرانی است
۲- سعی در ایجاد ارتباط این مغازه با بافت شهری خود که "مرکز صنایع دستی ایران" می باشد
۳- استفاده از لعاب سنتی با بیانی که بتواند در فضای محدود ایجاد ترکیب رنگ و نور متفاوت نماید
۴- استفاده از نورپردازی مصنوعی در فضا با ادغام در هندسه آجرچینی
۵- پرهیز از بکارگیری متریال های گوناگون در فضای پروژه و ایجاد یک هویت یکپارچه
۶- حل مسائل مختلف پروژه از طریق یک دیاگرام کلی سه بعدی که کل فضا و هندسه آجرچینی فضا را نیز تعریف نموده است
۷- حل کردن تاسیسات فضا در میان لایه های پروژه به گونه ای که تاسیسات در حالت حداقل خودنمایی کند
۸- رسیدن به راه حل های ساخت و سازی ساده با توجه به پیچیدگی هندسه آجرچینی طرح

 

منبع: ایران آرشیتکتز