اخبار   
 

 ضعف نظارت خسارت زیادی به صنعت بتن وارد می کند

رییس هیئت مدیره انجمن بتن ایران با اشاره به گذشت 12 سال از برگزاری اولین روز بتن گفت: در حال حاضر ضعف هایی در نظارت دقیق بر اجرای کارهای بتنی و کنترل کیفیت وجود دارد و از این بابت خسارت زیادی به صنعت بتن کشور وارد می آید...

ضعف نظارت خسارت زیادی به صنعت بتن وارد می کند

رییس هیئت مدیره انجمن بتن ایران با اشاره به گذشت 12 سال از برگزاری اولین روز بتن گفت: در حال حاضر ضعف هایی در نظارت دقیق بر اجرای کارهای بتنی و کنترل کیفیت وجود دارد و از این بابت خسارت زیادی به صنعت بتن کشور وارد می آید.

به گزارش خبرنگار «صما» هرمز فامیلی در دوازدهمین همایش روز بتن اظهار داشت: در حال حاضر که 12 سال از برگزاری اولین روز بتن می گذرد باید به عقب بنگریم و تحولاتی که در این مدت در صنعت بتن کشور رخ داده را مرور کرده و به تنگناهای موجود برای رسیدن به چشم انداز روشن این صنعت در 10 سال آینده توجه کنیم.

وی در ادامه افزود: در آن زمان تولید سیمان پرتلند کفاف مصرف را نمی داد و نبود رقابت در بازار سیمان موجب کم توجهی به کیفیت این محصول شده بود و از این جهت خسارت زیادی به صنعت بتن کشور وارد می شد.

فامیلی با اشاره به اینکه امروزه تولید سیمان در کشور به بیش از میزان نیاز رسیده است، گفت: این موضوع موجب ایجاد رقابت در بالا بردن کیفیت سیمان و تولید انواع مختلف سیمان پرتلند شده است. از سوی دیگر تدوین استانداردهای جدید نیز موجب توجه بیشتر به کیفیت سیمان شده و پژوهشگران ما در صدد یافتن کاربردهای جدید برای سیمان به ویژه در راهسازی هستند.

دبیر دوازدهمین همایش روز ملی بتن در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: حدود 12 سال پیش آشفتگی زیادی در صنعت تولید سنگدانه برای مصرف در بتن وجود داشت و توجه دقیقی به خواص شیمیایی و فیزیکی این مواد نمی شد و چه بسا مصرف برخی از این مواد موجب واکنش های نامطلوب در بتن می شد و به کیفیت بتن صدمه وارد می کرد. اما هم اکنون استاندارد مربوط به کیفیت سنگدانه های بتن مورد تجدید نظر قرار گرفته و تعداد زیادی از تولیدکنندگان سنگدانه به آزمایشگاه کنترل کیفیت مجهز شده اند و نشان استاندارد را دریافت کرده و مصالح منطبق با مشخصات استاندارد تولید و ارائه می کنند.

فامیلی با بیان اینکه در سالهای گذشته مواد افزودنی بتن از کیفیت نامطلوبی برخوردار بود و تولیدکنندگان بتن راغب به مصرف این مواد نبودند، گفت: هم اکنون با تدوین استانداردهای مواد افزودنی که با پوشش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سازمان ملی استاندارد انجام شده است تعداد زیادی از تولیدکنندگان مواد افزودنی محصولات خود را با کیفیت استاندارد تولید می کنند.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر تولیدکنندگان بتن به خواص این مواد آگاهی یافته و از مواد افزودنی به شکل بهتری بهره می گیرند. البته در این راه انجمن صنفی تولیدکنندگان مواد افزودنی نیز نقش برجسته ای در ارائه افزودنی های با کیفیت استاندارد داشته است.

رییس هیئت مدیره انجمن بتن خاطرنشان کرد: علیرغم اقدامات بسیار مفیدی که در زمینه مصالح ساخت و تولید بتن انجام شده و ما را در دستیابی به اهداف چشم انداز بتن 1404 امیدوار می کند ولی لازم است گام های تکمیلی در زمینه کنترل کیفیت و نظارت کارگاهی در مصرف بتن انجام شود تا بتوانیم به این اهداف برسیم.

فامیلی با بیان اینکه هم اکنون ضعف هایی در نظارت دقیق بر اجرای کارهای بتنی و کنترل کیفیت وجود دارد، گفت: از این بابت خسارت زیادی به صنعت بتن کشور وارد می شود و از همین رو ضرورت دارد در ضوابط مربوط به وظایف و مسئولیت های ناظرین در کارگاه ها تجدیدنظر اساسی صورت گیرد و آزمایشگاه هایی که مسئولیت کنترل کیفیت بتن را عهده دار هستند، با ضوابط صحیح ارزیابی شوند و مورد تایید قرار بگیرند تا بتوانیم از مزایای بتن بهره بگیریم و به اهداف تعیین شده برای بتن سال 1404 سریعتر دست بیابیم.

  منبع : خبرگزاری صما
  13:55   چهارشنبه 16 مهر 1393  
 نظرات    
 
محمدحسین مسعودی 07:40 آدینه 18 مهر 1393
3
 محمدحسین مسعودی
باسلام و احترام
از آنجا که یکی از وظایف و برنامه های انجمن بتن ایران فراهم آوردن زمینه ارتقاء کیفی اجرا و نظارت کارهای بتنی است، بسیار شایسته است که ریاست محترم هیئت مدیره این انجمن، باتوجه به شناخت ضعف نظارتی در این بخش، از اقدامات این انجمن درجهت رفع این مشکل سخن به میان آورند. مثلا اعلام فرمایند چندساعت مهندس ناظر را آموزش داده اند. چندجزوه و چک لیست مرتبط با اشکالات مهم تدوین و در اختیار مهندسان ناظر قرار گرفته است. البته بنده شاهد زحمات ارزشمند این انجمن در برگزاری جلسات ماهانه و همایش سالانه و حتی نشریه فصلی تهیه شده هستم ولی خوب است باتوجه به ذکر مشخص اشکال یاد شده به نظارت و مهندسان ناظر، سهم اقدامات آن انجمن در این حوزه هم بطور کامل مشخص گردد. باتشکر