اخبار   
 

 نسخه بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها

کارشناس ارشد حوزه مهندس و عضو کمیته مبحث دوم مقررات ملی ساختمان با اشاره به اینکه وزارت نفت برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌های موجود می‌بایست بودجه‌ای اختصاص دهد گفت...

نسخه بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها

کارشناس ارشد حوزه مهندس و عضو کمیته مبحث دوم مقررات ملی ساختمان با اشاره به اینکه وزارت نفت برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌های موجود می‌بایست بودجه‌ای اختصاص دهد گفت: عایق‌بندی پوسته خارجی ساختمان‌ها، به کارگیری شیشه‌های دوجداره و هوشمندسازی موتورخانه‌ها از جمله سرفصل‌های اصلی مبحث 19 مقررات ملی ساختمان‌ها هستند که اجرای آنها صرفه‌جویی هفتگی در مصرف انرژی ساختمان‌ها به دنبال دارد.

سید احمد لطفی‌زاده با اعلام خبر فوق در گفتگو با خبرنگار «صما» اظهار داشت: برای اجرای مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان لازم است که وزارت نفت، 10 درصد از درآمد حاصل از صادرات نفت را برای ساختمان‌هایی که مالکان آنها جزو دهک‌های پایین درآمدی هستند تخصیص دهد و برای اقشار متوسط جامعه نیز تسهیلات لازم در نظر گیرد.

وی با اشاره به اینکه تحقق راهکار مذکور باعث می‌شود که صرفه‌جویی بسیار بالایی در مصرف انرژی ساختمان‌ها صورت گیرد خاطرنشان ساخت: در همین حال برای رعایت مبحث نوزدهم مقررات در مورد ساختمان‌های در حال ساخت نیز شهرداری می‌بایست ورود جدی داشته باشد و مالکان را نسبت به رعایت مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان الزام کند.

این کارشناس ارشد حوزه مهندسی در عین حال خاطر نشان ساخت: چند سال پیش وزارت نفت برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها ورود پیدا کرد و قرار شد بودجه‌ای در اختیار شورای مرکزی نظام مهندسی قرار دهد اما متاسفانه این تصمیم جنبه عملیاتی پیدا نکرد.

لطفی زاده در همین حال دلیل فرار مالکان از اجرای مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان را سودجویی دانست و گفت: با توجه به اینکه عایق بندی پوسته خارجی ساختمان‌ها سبب می‌شود که حجم دیوار افزایش و از متراژ ساختمان اندک کاسته شود در نتیجه بسیاری از مالکان از این امر طفره می‌روند، این امر در حالی است که هزینه این مهم در مقایسه با هزینه‌های تمام شده ساخت بسیار ناچیز است.

عضو کمیته مبحث دوم مقررات ملی ساختمان اذعان داشت: بدون شک اراده جدی وزارتخانه نفت و نیز نهاد شهرداری در اجرای مبحث دوم مقررات ملی ساختمان بسیار مهم است و اگر این دستگاه‌ها عزم جدی در این مورد داشته باشند، قطعا شاهد بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها خواهیم بود.

  منبع : صما
  09:53   شنبه 15 فروردین 1394  
 نظرات