اخبار   
 

 ارزش افزوده، به رکود صنعت ساختمان دامن می‌زند

رییس اتحادیه سنگبران استان اصفهان گفت: اجرای نادرست قانون مالیات بر ارزش افزوده نه تنها به سنگبری ها بلکه به صنعت ساختمان ضربه می زند...

ارزش افزوده، به رکود صنعت ساختمان دامن می‌زند

رییس اتحادیه سنگبران استان اصفهان گفت: اجرای نادرست قانون مالیات بر ارزش افزوده نه تنها به سنگبری ها بلکه به صنعت ساختمان ضربه می زند.

رضا احمدی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایمنا، اظهار داشت: در حالی که دولت برای خروج صنعت ساختمان از رکود اقدام به پرداخت وام می کند تا ساختمان سازی و صنوف وابسته به آن رونق یابد، اما از طرفی دیگر با اخذ 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده این اقدام را خنثی می کند.

وی با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده باید از مصرف کننده نهایی اخذ شود، نه تولیدکننده، ادامه داد: امروز این مالیات به جای مصرف کننده، از تولیدکننده گرفته می شود، آن هم در شرایطی که سنگبری ها طرف معامله مصرف کننده نیستند تا بتوانند این مالیات را از آنها اخذ کنند و اگر هم طرف معامله باشد، مشتری سعی می کند جایی را برای خرید انتخاب کند که کالا ارزانتر به دستش برسد.

رییس اتحادیه سنگبران اصفهان با بیان اینکه 2 هزار واحد سنگبری در اصفهان وجود دارد، گفت: به طور طبیعی بین این تعداد سنگبری برای فروش تولیداتشان رقابت وجود دارد که این رقابت منجر به گرفتن چک های طولانی مدت یا افزایش کیفیت می شود تا مشتری بیشتری جذب شود. به همین علت جایی برای اخذ عدد و رقم اضافی تحت عنوان مالیات بر ارزش افزوده باقی نمی ماند.

وی ادامه داد: از طرفی اگر هم به خریدار اعلام کنیم که این رقم را باید برای اداره دارایی اخذ کنیم، مشتری از خرید منصرف می شود همانطور که تاکنون این امر باعث شده است تا تمام نقدینگی بسیاری از کارگاه ها به سنگ تبدیل شود و به فروش هم نرسد.

احمدی تصریح کرد: این در حالی است که واحدهای سنگبری باید بعد از 3 ماه عدد نگرفته را به دارایی پرداخت کنند در غیر این صورت دفاتر علی الراس و مشمول جریمه های نجومی می شود، در صورتی که هنوز بند "ج" که بعد از واحدهای سنگبری قرار دارد، مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نشده است.

وی ادامه داد: متاسفانه اداره اقتصاد و دارایی، کل فروش سنگبری ها را در نظر می گیرد و نسبت به اعتبارات خرید آنها بی توجه است.

رئیس اتحادیه سنگبران اصفهان با بیان اینکه اجرایی شدن این قانون باعث شد که مشتریان سنگ را از کارگاه ها نخرند، گفت: با توجه به اینکه اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده تاکنون 100 درصد به سنگ اصفهان ضربه زده، قرار است مجمع عمومی تشکیل و کل سنگبری ها به نشانه اعتراض تعطیل شود.

وی تاکید کرد: ما مخالف اجرای این قانون نیستیم البته درصورتی که قانون درست اجرا و از پایین به بالا یعنی از مصرف کننده به بالا گرفته شود.

احمدی با بیان اینکه واحدهای سنگبری هنوز رقم 3 درصد مالیات بر ارزش افزوده اولیه را هم نتوانستند از مصرف کننده دریافت کنند، گفت: متاسفانه اکنون این رقم به 9 درصد رسیده است و هیچکس هم درصدد بررسی این مسئله نیست.

وی افزود: تاکنون برای حل این مشکل از طریق نمایندگان مجلس، استانداری، دارایی و همه ارگان های مربوطه اقدام شده است که متاسفانه هیچکدام پاسخگو نبوده اند و به اجرای این قانون به هر قیمتی و نابودی صنف سنگبری اصرار دارند.

  منبع : ایمنا
  15:04   سه شنبه 16 تیر 1394  
 نظرات