اخبار   
 

 جای خالی کارگروه ساختمان در اتاق بازرگانی

حدود یک هفته دیگر انتخابات اتاق‌ بازرگانی تهران آغاز خواهد شد. درحال حاضر گروه‌ها و طیف‌های مختلف برای تصاحب کرسی صندلی‌های این اتاق به رقابت گسترده‌ای با یکدیگر پرداخته‌اند...

جای خالی کارگروه ساختمان در اتاق بازرگانی

حدود یک هفته دیگر انتخابات اتاق‌ بازرگانی تهران آغاز خواهد شد. درحال حاضر گروه‌ها و طیف‌های مختلف برای تصاحب کرسی صندلی‌های این اتاق به رقابت گسترده‌ای با یکدیگر پرداخته‌اند. در این بین آنچه که سایت «صما» به عنوان یک رسانه تخصصی در حوزه ساختمان دنبال می کند، بررسی نقش اتاق بازرگانی در ارتقای صنعت ساختمان است.

پرواضح است بررسی نقش مذکور باتوجه به سهم بسیارمهم صنعت ساختمان به عنوان یکی از بخش‌های اقتصادی پیشرو و اولیه وارتباط آن با 130 بخش اقتصادی ونیزسهم این صنعت درتولید ناخالص ملی ازاهمیت بالایی برخورداراست.

به گزارش «صما» اتاق بازرگانی و صنایع معادن ایران همانند سایر اتاق‌های شهرستان‌ها دارای بخشی تحت عنوان کمیسیون سرمایه‌گذاری‌ها است. این بخش نهادی است که می‌تواند نقش سازنده‌ای در جذب سرمایه‌گذاری و سازندگی در صنعت ساختمان داشته باشد. اما تحقق آن مشروط به آن است که از پویایی، استقلال لازم برخوردار باشد و در عین حال همزمان نیز اتاق به عنوان نماینده واقعی بخش خصوصی ایفای نقش کند. در حال حاضر شرکت‌های بزرگ و با تجربه‌ای وجود دارد که کارت بازرگانی دارند و به نوعی عضو اتاق هستند که می‌توانند نقش تاثیرگذاری در هدایت بازار مسکن و منابع مالی موجود در بازار و تعامل بین بانک‌های تخصصی و توسعه انبوه‌سازی داشته باشند که قطعا استفاده بهینه از ظرفیت این شرکت‌ها و سازماندهی موثر آنها می‌تواند در تقویت بازار ساخت وساز و نیز خروج بازار مسکن از رکود نقش بسزایی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ما، بسیاری از ناظران بر این باورند علی رغم ظرفیت‌های بالقوه ای که متوجه کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق وجود دارد اما این کمیسیون تاکنون عملکرد ضعیفی در این زمینه داشته است که ریشه این امر به عوامل متعددی از جمله محدودیت‌های اتاق و کمیسیون‌ها در تدوین برنامه‌های سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه خارجی نهفته است. کارشناسان معتقدند وقتی سیاست‌های کلی اتاق بر این محور استوار باشد که به نوعی تحت الحمایگی دولت را برای خود کسب کند، این امر باعث می شود که استقلال اتاق و زیرمجموعه ‌های آن از بین برود.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که اتاق بازرگانی تاکنون آمار شفاف و مشخصی درباره عملکردش در حوزه صنعت ساختمان و جذب سرمایه‌های خارجی ارایه نکرده است، این درحالی است که اصولا اتاق‌های بازرگانی در تمام دنیا به نوعی روان‌کننده و تسهیل‌کننده رابطه اقتصادی بنگاه‌های فعال در بخش خصوصی هستند. تاکنون بارها بسیاری از متخصصان و فعالان بخش خصوصی نسبت به ضرورت راه‌اندازی کارگروه اختصاصی صنعت ساختمان که از پتاسیل خوبی برای جذب سرمایه برخوردار است تاکید کرده اند اما بنا به دلایل نامشخصی این امر تاکنون محقق نشده است.

بدون شک فعالیت کارگروه صنعت ساختمان برای اتاق بازرگانی نقش موثری را در جذب سرمایه‌های خارجی و سرمایه گذاری‌های داخلی، تعامل با بانک‌ها و ایجاد فضای مناسب برای روان‌سازی اخذ تسهیلات برای بازار مسکن و ساخت و ساز خواهد داشت که انتظار می‌رود در دوره بعدی نمایندگان بسترهای لازم را برای تحقق این امر فراهم کنند.

  منبع : صما
  16:17   چهارشنبه 13 اسفند 1393  
 نظرات