اخبار   
 

 شهرداری تهران زیر بار اجرای بازرسی ساختمان نمی‌رود

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان این که اخیراَ جلسه‌ای با شهردار تهران داشته‌ام و درباره‌ی موضوع آیین‌نامه‌ی کنترل ساختمان با او گفت‌وگو کرده‌ام، تصریح کرد: شهردار تهران گفت زیر بار اجرای بازرسی ساختمان نمی‌رود ...

شهرداری تهران زیر بار اجرای بازرسی ساختمان نمی‌رود
■ آیین‌نامه کنترل ساختمان از دستور کار دولت خارج شد


رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان این که اخیراَ جلسه‌ای با شهردار تهران داشته‌ام و درباره‌ی موضوع آیین‌نامه‌ی کنترل ساختمان با او گفت‌وگو کرده‌ام، تصریح کرد: شهردار تهران گفت زیر بار اجرای بازرسی ساختمان نمی‌رود.

احمد خرم در جریان یک نشست خبری در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار صما مبنی بر اینکه آیا به نظر شما امکان اجرای امر بازرسی ساختمان توسط شهرداری وجود دارد و این دستگاه صلاحیت اجرای این مهم را دارد یاخیر؟ تصریح کرد: بنده با شهردارتهران وهمچنین معاون ایشان صحبت کردم وآنها تاکید کردند که ما قادربه اجرای این مسوولیت نیستیم چرا که مهمترین رکن اجرای بازرسی دارا بودن نیروی انسانی است که ما فاقد آن هستیم.

وی گفت: در همین حال شهردار تهران تاکید کرد که اجرای امر بازرسی نیاز به توسعه و گسترش زیرساختها و همچنین تامین منابع مالی دارد و با توجه به عدم امکان عملیاتی کردن این امور در شهرداری،لذا نمی توانیم زیربار مسوولیت اجرای امر بازرسی ساخت برویم.

تهیه‌ی آیین‌نامه‌ی کنترل ساختمان، بدون مطالعه‌ی تطبیقی

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران افزود:تلقی من این است که آیین نامه کنترل ساختمان در حالی تدوین شده است که بر روی آن مطالعه اصولی صورت نگرفته است و اساسا چهل است که ما عاد ت کرده ایم دور میز بنشینیم و کارشناسان درباره یک موضوع بحث کنند وآخر جلسه اقدام به اخذ تصمیماتی کنند که در دنیا یک قرن است منسوخ شده است

وی در واکنش به سوال دیگر خبرنگار صما مبنی بر اینکه اما دولت مدعی است که برای تدوین آیین نامه کنترل ساختمان ساعت ها کار کارشناسی صورت گرفته است و براساس مطالعه والگوبرداری از چندین کشور این آیین نامه تدوین شده است گفت: مطالعه به صورت تطبیقی نبوده است.به عنوان مثال باید به صورت جامع و تطبیقی چندین کشورترکیبی شامل پیشرفته،همسایه و توسعه نیافته و توسعه یافته مورد مطالعه تطبیقی قرار می گرفت و سپس براساس این مطالعات جامع،اقدام به تدوین و نگارش آِیین نامه می شد.

خرم تصریح کرد: به نظر من در تدوین آِیین نامه کنترل ساختمان به هیچ وجه نظرات بخش خصوصی اخذ نشده است و به دلیل عدم انجام مطالعات جامع دراین زمینه،هیات دولت رسیدگی به این آیین نامه را از دستور کارخارج کرده است.

وی گفت: تدوین این آیین نامه بدون مطالعات کار کارشناسی صورت گرفته است و اگر کسی ادعا دارد که این آِیین نامه با مطالعه تدوین شده است ،بنده حاضرم با وی مذاکره کنم.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
احتمال ابطال بخشنامه‌ی ارجاع نظارت

خرم همچنین در ادامه درباره احتمال ابطال بخشنامه های وزیر راه و شهرسازی به نظام مهندسی، تأکید کرد: طی فرصتی که با یکی از کارشناسان ارشد و یکی از مدیران کل معاونت حقوقی ریاست جمهوری داشتم اعلام کردم که نظر کارشناسی ما این است که بخشنامه وزیر راه و شهرسازی مبنی بر واگذاری سیستم ارجاع کار به کارفرما، محمل قانونی ندارد و اجرای کار به عهده نظام مهندسی است. قراراست این مسئله درهفته های آتی اعلام و بخشنامه مربوطه کان لم یکن اعلام شود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران همچنین در ادامه اظهارات خود گفت:۲۳ سال از عمر راه اندازی سازمان نظام مهندسی ساختمان می گذرد و طی این مدت مقررات ملی ساختمان حاکم شده ،نظارت ها شکل گرفته است،ساخت وساز تا حدود زیادی استاندارد شده است.

خرم با تاکید بر اینکه قبل ازانقلاب بساز بفروشها بزن درویی کار می کردند خاطرنشان ساخت:این درحالی است که در حال حاضر بساز و بفروشها ساختمانهای لاکچری می سازند و بسیاری ازطراحان ازحد آیین نامه هم بالاتر رفته اند.

وی تصریح کرد:ولی فضایی که برای نظام مهندسی ایجاد شده فضای مناسبی نیست این در حالی است که وقتی مقایسه می کنیم می بینیم که وزارت بهداشت با تمام قدرت پشت این سازمان می ایستد که نمونه آن موضوع کارت خوان بوده است.

جو منفی علیه نظام مهندسی به راه افتاده است

خرم با بیان اینکه مچ گیری جزء فرهنگ متداول ما شده است و به جای روشنگری افشاگری می کنیم گفت: ما به جای مذاکره و به جمع بندی درست رسیدن از تربیون همدیگر رامحکوم می کنیم و این مساله سبب می شود که جو منفی ساخته شود و امیدها به یاس تبدیل شود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با یادآوری این موضوع که اصطلاحاتی نظیر دست در جیب مردم کردن فضای منفی علیه سازمان نظام مهندسی ساختمان ساخته است گفت: این درحالی است که اکثر مهندسان به مقررات پایبند هستند .

وی گفت: بنده و ریاست شورای مرکزی خدمت آقای وزیرراه رسیدم و از ایشان خواهش کردیم یک آتش بسی برقرار شود و دور میز بنشینیم و دو گروه پنج نفره از طرفین دور میز گرد بیایند و درباره موارد مناقشه برانگیز با هم مذاکره کنند و به یک توافق اصولی برسند که این پیشنهاد اجرایی و در این راستا این جلسات برگزار شد و تاکنون سه جلسه نیز برگزار شده،اما در حال حاضر حدود دوماه در روند برگزاری این جلسات تاخیر صورت گرفته،این درحالی است که این جلسات باید هفتگی برگزار شود تا حرفهای مهندسان شنیده شود .

خرم افزود: براساس تصویب نامه هیات وزیران،اساسا نظرات بخش خصوصی باید شنیده و لحاظ شود و کمیسیون پنج به علاوه پنج در این راستا تشکیل شده است و من از وزارت راه خواستارم که این جلسات هفتگی برگزارشود تا موارد مناقشه برانگیز رفع شود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران به مساله مبارزه وفساد که به گفته وی مساله عمومی کل کشور است اشاره کرد و گفت: هیچ اراده ای برای مبارزه بنیادی با فساد وجود ندارد و سه قوای کشور فقط همدیگر را محکوم می کنند این درحالی است که مبارزه با فساد به اراده عمومی و طرح وبرنامه نیاز دارد اما در حال حاضر طرح و برنامه مصوبی که تکلیف همه دستگاه ها در آن روشن باشد در این زمینه وجود ندارد.

وی گفت: اولین امری که مانع از بروز فساد می شود و مسیر تخلف را کورمی کند،الکترونیک کردن امور است که دخالت انسان را در فرآِیند کار می کاهد.ما در وزارت راه وترابری سابق دراین زمینه سیستمی را پیاده کردیم وایمنی آن به گونه ای بود که اگر کسی در فرآیند مناقصه مداخله می کرد تمام سیستم آلارم می داد ولی متاسفانه با آمدن دولت نهم بساط این سیستم برچیده شد.

افزایش سرعت سبب کاهش فساد می‌شود

خرم تاکید کرد: دومین روش مبارزه بافساد افزایش سرعت انجام کار است و هر چه فرآیندها کوتاه ترباشد حجم فسادها کاهش می یابد .به عنوان مثال پرداخت حق الزحمه ناظران در سازمان حدود ۵۰ روز طول می کشید و در این روش فساد پیش می آِمد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران گفت: در این شرایط مهندس متاصل و حاضر میشود که مبلغی برای آزادسازی حق الزحمه اش بپردازد که ما تصمیم گرفتیم این زمان را از ۵۰ روز به ۳۰ روزکاهش دهیم و در جلسات بعدی این زمان به دو هفته تقلیل پیدا کرد.

وی گفت: به اعقتاد ما حق الزحمه ای که متعلق به مهندس ناظراست وسازمان فقط خزانه دار است ومربوط به سازمان ودولت هم نیست باید در مراحل مختلف و در اسرع وقت پرداخت شود و بنابراین در جلسه سوم به این نتیجه رسیدیم که باید حق الزحمه مهندسان به روز پرداخت شود و در حال حاضر حق الزحمه به روز پرداخت می شود.

خرم در ادامه اظهارات خود تاکید کرد: ما می توانیم حق الزحمه را به روز پرداخت کنیم و الان سه هفته است که حق الزحمه هابه روز پرداخت می شود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران همچنین استفاده از عوامل سالم را ازدیگر مولفه های کاهش فساد دانست و گفت: در همین حال تامین معیشت از جمله مولفه های این مهم است و اگر این امر برآورده نشود فساد ایجاد می شود.به عنوان مثال وقتی بین دخل وخرج افراد تناسبی نباشد فساد ایجاد میشود.الان حداقل هزینه زندگی مردم ۵ میلیون تومان است و هر کس کمتر از این رقم بگیرد زمینه فساد دارد.

خرم همچنین برخورد با متخلفان را از دیگر موارد کاهش تخلف دانست و گفت: بنده به وزارتخانه اعلام کردم که اگراین وزارتخانه تخلفی در نظارت ساخت ببیند باید فورا اقدام به جریمه کند،همانندآنچه که در راهنمایی رانندگی رخ می دهد و به اعتقاد ما رسیدگی به تخلف اگر زمان دار شود باعث گسترش فساد میشود .

وی گفت: در سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران به دنبال آن هستیم که این موارد را به یک برنامه تبدیل کنیم .

پرونده‌ی تخلف ۴۰میلیاردی در قوه‌ی قضاییه گیر کرده است

خرم درباره تخلفات مالی درنظام مهندسی درپاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه تخلفاتی از چندسال پیش در سازمان نظام مهندسی صورت گرفته و جدیدا هم ظاهرا یک تخلف هفت میلیاردی صورت گرفته است تاکید کرد: تخلف چهل میلیارد در قوه قضاییه دردست بررسی است و برای آن حکمی آن صادرنشده است و چهار سال است در این دستگاه گیر کرده است و این جای سوال است و باید ازاین قوه این مساله را سوال کرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان همچنین درباره تخلف هفت ونیم میلیاردی نیز گفت:ابتدا حدود ۳.۵ میلیارد تومان کشف شد. نایب رئیس سازمان در بانک مستقر شد به همراه حراست و تمام چک‌های بالای ۵۰ میلیون تومان را بازدید کردند که ۷ فقره چک هم در این بازدید کشف شد که مجموعا مبلغ ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تا عصر ۵ شنبه به حساب سازمان برگشت. هم زمان شکایت کردیم منتها با صحبت با متخلفان و برخورد مثبت با آنها اعلام شد اگر پول را برگردانید قطعا تخفیف در مجازات خواهید داشت. تا الان تقریبا همه پول برگشت داده شده است.

خرم بیان کرد: در این اختلاس دو سه نفر از کارکنان دخیل بوده‌اند که هنوز مشخص نیست بانک دخالت داشته یا خیر. در انتهای بازجویی می‌توان در این رابطه قضاوت کرد.وی این را هم گفت که سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در ۵ تا ۶ بانک حساب دارد.

خرم همچنین درپاسخ به سوال خبرنگاری درباره مشکل دوشغله بودنش نیز گفت:بنده ازهفت صبح تا هشت شب در نظام مهندسی مشغول به کارم وپنج شنبه ها هم سرکار درنظام مهندسی ساختمان تهران مشغول به کارم.

رییس سازمان نظام مهندسی تهران همچنین تاکید کرد: دولتها موظف است که به نظام مهندسی کمک مالی وتاسیساتی انجام بدهد ودولت طی این بیست و سه سال حتی یک ریال هم به این سازمان پرداخت نکرده است.

انتخابات در نظام مهندسی تهران الکترونیکی برگزار می‌شود

وی درپایان همچنین گفت: انتخابات در استان تهران کاملا الکترونیکی برگزار می شود و مداخله دستی صورت نمی گیرد.

  منبع : وبگاه صما
  16:30   یکشنبه 11 شهریور 1397  
 نظرات