اخبار   
 

 هویت یک ساختمان با شناسنامه فنی آشکار می شود

در شناسنامه فنی ساختمان تمامی ‌زوایای پنهان و آشکار ساختمان که بازتابش در آن آمده؛ ‌از بخش طراحی گرفته تا ‌اجرا و تا پایان کار درآن آمده است...

هویت یک ساختمان با شناسنامه فنی آشکار می شود

سعید غفرانی گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه شناسنامه فنی‌، هویت یک ساختمان است افزود: در شناسنامه فنی ساختمان تمامی ‌زوایای پنهان و آشکار ساختمان که بازتابش در آن آمده؛ ‌از بخش طراحی گرفته تا ‌اجرا و تا پایان کار درآن آمده است.

وی درادامه توضیح داد:‌ این شناسنامه فنی برای فرد بهره‌برداری که می‌خواهد در آینده ‌ساختمانی را خریداری ‌‌و از آن بهره‌برداری کند، معرفی‌نامه خوبی ‌است.

غفرانی در ادامه افزود: به این ترتیب، خریدار و بهره‌بردار می‌داند‌ چه ساختمانی را با چه مشخصاتی ‌‌می‌خرد‌ و در این ساختمان تا چه اندازه ‌نکات فنی و مهندسی ‌رعایت شده است‌.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در خصوص موضوع ارجاع کار و یا معرفی ناظرین قانونگذار، گفت: به دلیل حساسیت نقش ناظر در رعایت نکات فنی و مهندسی ساختمان‌ها اینگونه چاره‌‌اندیشی‌ کرده که باید رابطه بین مالک و ناظر ‌قطع شود؛ یعنی ‌با تعیین ‌تکلیف برای نظام مهندسی ـ رابطه مالک و ناظر را ـ چه از جهت مالی و چه‌ انتخاب ـ قطع کرده، زیرا وقتی مالک، مهندس ناظر را‌ انتخاب می‌کند و مرحله‌ای حق و حقوقش را ‌‌می‌دهد، در واقع با این کار به گونه‌ای ‌وامدار مالک می‌شود و شاید به آن وظایف و تکالیف فنی و مهندسی خود‌‌ خیلی خوب عمل نکند.

غفرانی درادامه اظهار داشت: در حال حاضر ناظر مستقل از مالک انتخاب می‌شود و کار‌ها را پیگیری می‌کند و در واقع به آن وظایف قانونی خودش ـ که نظارت بر عملکرد ‌درست عوامل ساختمان‌ است،‌ در اجرا و رعایت استاندارد‌ها در استفاده از مصالح همه را کنترل می‌کند و اگر لازم باشد ـ‌‌ رعایت نشود ـ توقف کار می‌دهد و مانع می‌شود که یک ساختمان از ابعاد گوناگون غیر فنی ساخته شود.

  منبع : باشگاه خبرنگاران
  16:37   یکشنبه 30 شهریور 1393  
 نظرات    
 
غلامرضا رزمگیر 21:55 دوشنبه 31 شهریور 1393
0
 غلامرضا  رزمگیر
باکمال تاسف اینگونه نیست در بخش طراحی توسط مهندس محاسب ودر قسمت سازمان کارمندان سازمان در بخش طراحی همه را رعایت شده تنظیم می کنند.در بخش نظارت واجرا در استان ایلام که بیش از 90% ساختمانها با نقشه های دوم احداث می گردند شناسناه طراحی بی ارزش وغیر واقعی است .ساختمانهای اجراشده با نقشه دوم بدون کنترل وطراحی شده توسط مافیای سبک سازی تمام وکمال خوب ارزیابی می گزدد.