اخبار   
 

 کاهش سود بانکی، جرات سرمایه‌گذاری در بخش مسکن را می‌دهد

طی روزهای اخیر مسئولان بانک مرکزی، خبر از کاهش تدریجی و واقعی شدن نرخ سود سپرده‌ها با توجه به منافع سپرده‌گذاران و تسهیلات‌گیرندگان و اقتضائات اقتصاد کلان و تعادل بازارهای دارایی داده‌اند...

کاهش سود بانکی، جرات سرمایه‌گذاری در بخش مسکن را می‌دهد/ در برنامه ششم، از سپرده‌ها مالیات می‌گیریم

طی روزهای اخیر مسئولان بانک مرکزی، خبر از کاهش تدریجی و واقعی شدن نرخ سود سپرده‌ها با توجه به منافع سپرده‌گذاران و تسهیلات‌گیرندگان و اقتضائات اقتصاد کلان و تعادل بازارهای دارایی داده‌اند. در همین راستا کارشناسان و مسئولان بخش مسکن، عملیاتی شدن این طرح را حرکت بسیار اثربخشی برای خروج بخش مسکن از رکود تلقی می‌کنند.

در همین رابطه عضو کیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز با ارزیابی مثبت از کاهش نرخ سود بانکی گفت: به لحاظ اینکه در حال حاضر هیچ کسی جرات ندارد که پول خود را در بازارهای ریسک‌پذیر مثل مسکن سرمایه‌گذاری کند، از همین رو کاهش نرخ سود بانکی می تواند عامل قدرتمندی برای ترغیب افراد به سرمایه گذاری در بخش ساخت و ساز باشد.

علیرضا خسروی در گفتگو با خبرنگار «صما» ادامه داد: متاسفانه اخیرا مشاهده می‌کنیم که تعدادی از فعالان عرصه ساخت و ساز ترجیح می‌دهند که به جای درگیر شدن با مشکلات ناشی از ساخت نظیر مسائل تامین اجتماعی، شهرداری‌ها و مباحث مالیاتی در جریان ساخت یک پروژه، با فروش زمین خود به بانک‌ها، سودهای هنگفت میلیونی کسب کنند تا اینکه اقدام به ساخت و ساز کنند.

وی در ادامه افزود: این افراد با دریافت سودهای کلان ضمن کسب درآمد بالا امکان سرمایه گذاری در بازارها و محل های دیگر را نیز پیدا می کنند.

سود بالای بانکی، عامل اصلی رکود اقتصادی و تولیدی

این نماینده مجلس تاکید کرد: به نظر می‌رسد آنچه در حال حاضر عامل اصلی رکود در بخش های اقتصادی و تولیدی نظیر بازار مسکن است، بحث سود بالای بانکی است که بر همین اساس باید هرچه سریعتر در این حوزه تصمیم گیری شود و نرخ سودهای بانکی کاهش یابد.

خسروی در عین حال پیامد کاهش رقم سود بانکی را ورود سرمایه گذاران و سازندگان به حوزه ساخت و ساز دانست و اظهار داشت: لازم است که حتما این اتفاق بیفتد و در صورتی که بانک ها مایل به کاهش نرخ سود خود نباشند، بر اساس برنامه‌ای که در اصلاح برنامه ششم در دستور کار داریم، حداقل باید اخذ مالیات از سپرده‌ها را اجرایی کنیم.

وی با بیان اینکه سپرده‌گذاران باید به ازای سودهای بدون زحمتی که از بانک ها دریافت می کنند، باید مالیات پرداخت کنند، عنوان کرد: این پول باید در بخش تولید به کار گرفته شود تا افراد راغب به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف باشند و بتوانند از این امتیاز بهره مند شوند.

عضو کیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: ما در برنامه ششم به طور جدی اصلاح این موضوع را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و دریافت مالیات از سود سپرده‌ها را به طور جدی پیگیری می‌کنیم تا امکان تقویت بازارهای دیگر را فراهم و بخش‌های بانکی را در این حوزه محدود کنیم.

خسروی با ابراز امیدواری از عملیاتی شدن این موضوع و همکاری دولت در این حوزه ادامه داد: با توجه به اینکه در حال حاضر با نرخ بانکی 28 درصدی امکان سرمایه‌گذاری فراهم نیست و افراد با وجود تمایل به سرمایه‌گذاری، توجیه اقتصادی در این زمینه مشاهده نمی‌کنند، اقدام جدی در این خصوص الزامی است.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون در جریان اصلاح برنامه ششم در مجلس گرفتن مالیات از سپرده‌ها را دنبال می‌کنیم و نیازمند کمک بخش‌های دیگر نظیر شورای پول و اعتبار و دولت در این زمینه هستیم.

  منبع : صما
  10:03   شنبه 22 فروردین 1394  
 نظرات