اخبار   
 

 رعایت ضوابط مناسب سازی برای اخذ پروانه ساخت الزامی می شود

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با بیان این که نیاز است تا مناسب سازی شهری برای معلولان و ناتوانان جسمی به یک دغدغه همگانی تبدیل شود، گفت: به زودی رعایت ضوابط این مهم برای اخذ پروانه ساخت و مجوز پایان کار الزامی خواهد شد...

به گزارش ایمنا، مسعود نریمانی از تدوین ضوابط جدید مناسب سازی با همکاری مشاوران معلول و کم توان جسمی سخن به میان آورد و تاکید کرد: با تکمیل این ضوابط و تصویب کمیسیون ماده ۵ در آینده ای نزدیک لزوم اجرای این دستور العمل همانند لزوم رعایت الزامات فنی، ظوابط آتش نشانی و ایمنی و ضوابط سیما و نمای شهری برای اخذ مجوز پایان کار همچنین کسب پروانه ساخت ضروری می شود.
وی یادآور شد: با قانونی شدن این ضوابط، دستور العمل اجرایی مناسب سازی شهری به یک ابزار کنترلی برای شهرداری تبدیل می شود و در این صورت به اماکن عمومی مناسب سازی نشده مجوز پایان کار تعلق نخواهد گرفت. نریمانی به قانون حمایت از حقوق معلولین مصوب سال ۸۳ مجلس شورای اسلامی اشاره و اضافه کرد: طبق این قانون کلیه اماکن عمومی اعم از بیمارستان ها، ادرات دولتی، مدارس، مجتمع های تجاری، هتل ها و غیره می بایست مناسب سازی شوند این در حالی است که در حال حاضر تعداد بسیار معدودی از این اماکن برای عبور و مرور راحت تر معلولان و افراد ناتوان جسمی مناسب سازی شده است.
وی با تاکید بر این که برای رسیدن به شهری مناسب برای معلولین نیاز است تا همه ارگان و حتی همه شهروندان در این خصوص دغدغه داشته باشند، اذعان داشت: بستر سازی فرهنگی در این رابطه بسیار ضروری است.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری مناسب سازی را یکی از مولفه های توسعه شهری در قالب عدالت اجتماعی خواند و تصریح کرد: همه با هم باید در زمینه مناسب سازی تلاش کنیم چرا که آینده ما نیز قابل پیش بینی نیست.
وی با بیان این که در سال جاری اعتبار خوبی برای مناسب سازی در هر منطقه در نظر گرفته شده است، یادآور شد: مناسب سازی هر چه بیشتر معابر، پارک ها و ساختمان های عمومی در دستور کار شهرداری قرار دارد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری استفاده‌ی یک معلول یا ناتوان جسمی از فضای شهری بدون کمک دیگران را تعریف صحیح مناسب سازی شهری دانست و اظهار داشت: این افراد حق دارند مانند دیگر شهروندان از فضاهای شهری استفاده کنند.
وی با بیان این که شهرداری تا کنون به سهم خود اقدامات خوبی را در جهت مناسب سازی اماکن عمومی انجام داده است، گفت: احداث پارک ویژه معلولین در خیابان مشتاق دوم همچنین در نظر گرفتن ضوابط مناسب سازی در ساخت اماکن عمومی از جمله فرهنگسرا ها، کتابخانه ها و پارک ها از جمله‌ی این اقدامات بوده است همچنین مناسب سازی محور های اصلی شهر و پارک ها و بوستان های محلی در اولویت کاری این نهاد قرار دارد.
نریمانی از تهیه طرح جامع بهینه سازی پیاده رو ها برای نابینایان توسط سازمان طراحی شهرداری اصفهان خبر داد و تصریح کرد: به تازگی متوجه شدیم اقداماتی که تاکنون برای مناسب سازی معابر و ساختمان ها انجام شده کیفیت لازم را نداشته است از این رو برای این که بتوانیم اقدامات موثری در جهت سهولت بیشتر این قشر انجام دهیم برآن شدیم تا از تعدادی از معلولین به عنوان مشاور کمک بگیریم تا علاوه بر این که از نزدیک شاهد مشکلات این افراد هستیم بتوانیم گام های موثرتری جهت مناسب سازی معابر و ساختمان ها برداریم.
وی اظهار داشت: پس از اینکه متوجه شدیم بهترین کارشناسان در این زمینه خود معلولان هستند با مراجعه به مرکز آسیب دیدگان نخاعی از تعدادی از معلولان این مرکز خواستیم تا در این امر ما را یاری کنند و در حال حاضر تعدادی از معلولان در ساختمان حوزه شهرسازی فعالیت خود را شروع کرده اند همچنین در نظر داریم در آینده در شهرداری هر منطقه از شهر اصفهان یک فرد معلول کارشناسی اقدامات مناسب سازی را بر عهده بگیرد.
  منبع : ایمنا
  13:21   چهارشنبه 12 مرداد 1390  
 نظرات    
 
م خلیلی 00:00 آدینه 14 مرداد 1390
6
 م خلیلی
موضوع الزام به رعایت مقررات خیلی خوبه اما مشکل اینجاست که اغلب ضوابطی که شهرداری در نظر داره به صورت مدون در اختیار نیست و ضوابط معلولین هم تا انجا که من میدونم مربوط به سال 74-75 است.حداقل اونی که من میدونم.....شاید هم من به منیع خوبی دسترسی ندارم...به هرحال ممنون می شم اگر از همکاران محترم کسی بتونه راهنمایی کنه که علاوه بر مباحث2خگانه چه منبع مدونی وجود داره. باتشکر