اخبار   
 

 رئیس شورا اجازه ایجاد زیرساخت‌های نظارتی را نمی‌دهد

دشواری نظارت بر عملکرد شهرداری یکی از مشکلاتی است که در طول عمر شورای شهر تهران برای آن راهکاری پیدا نشده است. نبود یک ساختار منسجم برای نظارت بر شهرداری باعث شده شورای شهر نتواند به درستی رفتارهای شهرداری را رصد کند...

انتقاد حافظی از شیوه اداره شورای شهر تهران

رئیس شورا اجازه ایجاد زیرساخت‌های نظارتی را نمی‌دهد

دشواری نظارت بر عملکرد شهرداری یکی از مشکلاتی است که در طول عمر شورای شهر تهران برای آن راهکاری پیدا نشده است. نبود یک ساختار منسجم برای نظارت بر شهرداری باعث شده شورای شهر نتواند به درستی رفتارهای شهرداری را رصد کند. اما چرا این زیرساخت‌ها ایجاد نمی‌شود؟ رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر معتقد است که رئیس شورا اجازه ایجاد چنین زیرساختی را نمی‌دهد.

نظارت شورای شهر تهران بر شهرداری یک نظارت موردی است. یعنی هر کدام از اعضا در برخورد با مواردی که به نظر آنها تخلف محسوب می‌شود با تذکر دادن به شهرداری سعی در اصلاح امور دارند.

این شیوه به اعتقاد رحمت‌الله حافظی شیوه درست و مطلوبی نیست. او در گفتگو با CHN معتقد است نظارت باید همه‌جانبه و کل‌‌نگر باشد. اینکه یک عضو شورا به صورت موردی درباره یک موضوع خاص تذکر دهد مشکلات را حل نخواهد کرد.

به گفته رئیس کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای شهر تهران برای رسیدن به نظارت همه‌جانبه به زیرساخت نیاز است که «این آقای رئیس شورا» اجازه ایجاد چنین زیرساختی را نمی‌دهد و «این آقای شهردار» از ایجاد این نوع زیرساخت‌ها استقبال نمی‌کند.

پیش از این هم بارها اعضای شورای شهر تهران از شیوه اداره شورا توسط مهدی چمران گلایه کرده‌اند اما این بار حافظی از زاویه دیگری به این موضوع می‌پردازد و می‌گوید: بارها گفته‌ایم که اعضای شورای شهر باید بتوانند به صورت سیستمی پروژه‌های شهرداری را رصد کنند و بارها آقای رئیس اعلام کرده است که این سامانه وجود دارد اما آقایان کلمه عبور را به اعضای شورا نمی‌دهند و فقط در اختیار خودشان نگه داشته‌اند.

او درباره اینکه آیا به وسیله آن سامانه می‌توان بر پروژه‌های شهرداری نظارت بیشتری داشت هم می‌گوید مشخص نیست که آنچه درباره آن سیستم ادعا می‌شود همان چیزی است که شورا به آن نیاز دارد یا خیر و تنها بعد از دسترسی به این اطلاعات می‌توان درباره اینکه این سیستم همه انتظارات اعضا را پوشش می‌دهد یا نه تصمیم گرفت.

حافظی باز هم تاکید می‌کند که نظارت باید «مکانیزه و سیستمیک» باشد و ابراز امیدواری می‌کند که اوایل امسال بتواند کلمه‌های عبور ورود به سیستم نظارت را به دست بیاورد. او مشکلاتی که بر سر راه نظارت وجود دارد را نه به هیات رئیسه شورا بلکه به «شخص رئیس شورا» نسبت می‌دهد. به گفته او «آقای رئیس» در اداره شورا تخلفاتی را انجام می‌دهد و به آن را به شورا تحمیل می‌کند.

به اعتقاد این عضو شورای شهر تهران وقتی هیات رئیسه تخلف می‌کند و به قانون احترام نمی‌گذارد قطعا شهرداری هم خلاف قانون انجام می‌دهد و اینگونه می‌شود که «شتر با بارش در شهرداری جابجا می‌شود» بدون اینکه کسی اعتراض کند.

او رویه مدیریت چمران بر شورای شهر تهران را «پسندیده» نمی‌داند و معتقد است وقتی آقای رئیس شورا حرمت شورا را نگه نمی‌دارد از دیگران هم نباید انتظار داشته باشیم. همین نوع اتفاقات باعث می‌شود شهرداری هم به راحتی به خود اجازه می‌دهد باغی که مساحت‌اش 7 هزار 600 متر است را در صورت جلسه کمیسیون باغ‌ها هزار و 990 متر درج کند تا به مراجع بالادستی برای اخذ مجوز ارسال نکند.

حافظی در پایان ابراز امیدواری می‌کند که این رویه مدیریت شورا اصلاح شود که البته به گفته او «تا امروز این اتفاق رخ نداده است». او معتقد است مبانی فکری کسانی که جلسه را اداره می‌کنند باید تغییر کند و برای قانون احترام قائل شوند و خودشان را مبنا و محور قرار ندهند. هرچنداعضای شورا هم نسبت به این مسائل بی‌تفاوت‌اند.

  منبع : میراث فرهنگی
  11:45   شنبه 22 فروردین 1394  
 نظرات