اخبار   
 

 سند آمایش سرزمینی اصفهان آماده ابلاغ شد

استاندار اصفهان از تصویب ویرایش نهایی سند آمایش سرزمین در برش استانی خبر داد و گفت:‌ سند آمایش سرزمین در برش استانی اصفهان پس از حدود ۳ سال فعالیت مستمر نهایی و آماده ابلاغ شد...

سند آمایش سرزمینی اصفهان آماده ابلاغ شد/ بیش از ۴ راهبرد مربوط به موضوع آب

استاندار اصفهان از تصویب ویرایش نهایی سند آمایش سرزمین در برش استانی خبر داد و گفت:‌ سند آمایش سرزمین در برش استانی اصفهان پس از حدود ۳ سال فعالیت مستمر نهایی و آماده ابلاغ شد.

به گزارش ایمنا رسول زرگرپور در آخرین جلسه شورای برنامه‌ریزی استان اصفهان که با حضور معاونان استانداری اصفهان و اعضای شورای برنامه ریزی برگزار شد، اظهار داشت: جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان یکی از اصلی‌ترین جلساتی که توسعه استان را شکل می دهد که طبق آیین‌نامه‌ها جلسات این شورا به صورت ماهانه برگزار می گردد اما به دلیل اهمیت آن تاکنون ۱۵ جلسه در سال جاری برگزار و تصمیمات خوبی گرفته شده است.

وی دستور اجرای ۶۲ طرح و پروژه خدماتی، زیربنایی و عمرانی استان توسط بخش خصوصی و غیر دولتی را از تصمیمات مهم و مؤثر آخرین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در سال ۹۳، عنوان کرد و افزود: یک سری از این دستورات نیاز به تغییر کاربری و تصویب داشت که تعیین تکلیف این دستورات در زمینه اشتغال و سرمایه‌گذاری جدید بسیار مؤثر خواهد بود.

محدوده های آثار باستانی یکی از معضلات استان اصفهان

استاندار اصفهان معضلات محدوده‌های آثار باستانی را یکی دیگر از مشکلات و معضلات استان اصفهان برشمرد و یادآور شد: بر اساس قوانین و مقررات این آثار باستانی در این حریم‌ها، اگر افراد مستغلاتی داشته باشند، هر گونه فعالیت متوقف و نمی‌توانند هیچ اقدامی حتی فروش را انجام دهند.

وی حریم تپه باستانی سیلک کاشان را یکی از این حریم‌های بسیار مهم و بزرگ استان اصفهان دانست و اظهار داشت: برای حفاظت از تپه های سیلک که از قدیمی ترین جلوه های تمدنی است و تمدن آن به حدود ۵ هزار سال قبل بر می‌گردد، مقدار زیادی حریم قائل شده اند که بسیاری از این زمین ها در املاک مردم واقع شده است.

زرگرپور اضافه کرد: بیشتر از ۱۵ سال است که مستغلات اطراف این تپه اعم از خانه، مغازه‌های تجاری، باغات و زمین‌ها مسکوت مانده بود و معاوضه‌ای برای آن در نظر گرفته نشده و مردم را با مشکل مواجه کرده بود.

وی افزود: در جلسه شورای اداری کاشان راه حلی برای این مساله مطرح شد که در آخرین جلسه شورای برنامه ریزی استان مطرح و به تصویب رسید و قرار است در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور نیز مطرح شود که با رفع این مشکل معضل بزرگ معوضات طرح حریم سیلک کاشان پس از ۱۵ سال حل شد.

راه اندازی میدان میوه و تره‌بار شمال منطقه اصفهان

استاندار اصفهان در ادامه به راه‌اندازی میدان میوه و تره‌بار شمال منطقه اصفهان اشاره کرد و افزود: بخشی از این میدان در شاهین‌شهر واقع شده که سرمایه‌گذار آن بیش از سه سال به دلیل مشکلات اجرایی معطل و کار متوقف مانده بود و در این جلسه مقرر شد تا ۲۰ روز آینده مجوزهای آن داده شود و این میدان میوه و تره‌بار با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی آغاز به کار می‌کند.

زرگرپور اصلی‌ترین بحث جلسه شورای برنامه ریزی استان را نهایی شدن سند آمایش سرزمین در برش استانی پس از سه سال فعالیت مستمر عنوان کرد و گفت: این سند آمایش از امروز آماده ابلاغ است.

وی با بیان اینکه بخش بزرگی از مشکلات استان اصفهان به دلیل نبود سند آمایش سرزمینی در استان است، تصریح کرد: سند آمایش سرزمینی فضا، فعالیت و سرمایه‌گذاری را بین افراد یک سرزمین هماهنگ می‌کند.

استقرار ۹۰ درصد صنایع اصفهان در ۶ درصد از خاک استان

مدیر ارشد استان اضافه کرد: اکنون بالای ۹۰ درصد صنایع استان در ۶ درصد از خاک استان آن هم در غرب اصفهان که محل تنفس این استان است قرار گرفته و بخش زیادی از آلودگی به دلیل جهت باد در این ناحیه قرار گرفته است که اگر پیش از این آمایش شده بود این صنایع در نقطه‌ای دیگر متمرکز می‌شدند.

وی با بیان اینکه قرار بود این سند شهریور ماه نهایی شود، تصریح کرد: انجام مراحل تلفیق این سند سبب شد به جای شهریور ماه اسفند ماه به اتمام برسد.

استاندار اصفهان اضافه کرد: بر اساس این سند آمایش، دیگر محور توسعه استان صنعت و کشاورزی نخواهد بود و محور توسعه استان اصفهان گردشگری، فعالیت علمی و تحقیقاتی و امور فرهنگی و هنری است و بیشترین سرمایه‌گذاری در این محورها صورت می‌گیرد که در صحبت‌های اخیر ریاست جمهوری نیز مطرح و تاکید شده است.

وی خاطر نشان کرد: این موضوع به آن معنا نیست که به مقوله صنعت و کشاورزی پرداخته نمی‌شود بلکه این دو مورد، دیگر محور توسعه استان نیستند و توسعه صنعتی و کشاورزی را با رعایت تکنولوژی های نوین و کم آب بر و پاک می توانیم داشته باشیم.

زرگرپور افزود: اکنون می‌توانیم اعلام کنیم استان اصفهان نخستین استانی است که دارای سند آمایش از نوع برش استانی است که تمام فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان را در برگرفته و در ضمانت اجرایی نیز همانند سند بالا دستی است.

وی با بیان اینکه تدوین این سند اتفاق بزرگی برای استان است، افزود: این سند بسیاری از مشکلات استان را برطرف خواهد کرد و مدل تدوین، تلفیق و اجرای این سند به عنوان الگوی سایر استان ها قرار خواهد گرفت.

نگاه به وضعیت مطلوب احیای حوضه‌زاینده رود در سند آمایش سرزمین

استاندار اصفهان یادآور شد: در برنامه ششم توسعه نیز تدوین برنامه استانی در قالب سند آمایش سرزمین مطرح است و این سند اکنون در فصل برنامه ششم توسعه استان اصفهان آماده شده است.

وی به وضعیت آب در سند آمایش سرزمین اشاره کرد و اظهار داشت:‌ در این سند وضعیت موجود آب و وضعیت مطلوب احیای حوضه آبریز زاینده طرح شده است که از ۲۲ استراتژی موجود بیش از ۴ راهبرد برای رسیدن از وضعیت موجود به مورد مطلوب به موضوع آب اختصاص یافته است.

استاندار اصفهان تاکید کرد: رای مثبت اعضا به برش استانی بدین معناست که از این پس تمامی دستگاه های اجرایی استان شرعاً و قانوناً موظفند، فعالیت های اجرایی خود را در راستای اهداف، راهبردها و استراتژی های مشخص شده در سند آمایش سرزمین به انجام رسانند.

  منبع : ایمنا
  07:53   دوشنبه 25 اسفند 1393  
 نظرات