اخبار   
 

 ابلاغ طرح مصوب ابلاغ شده به 6 منطقه شهرداری اصفهان توسط استاندار

سرپرست مدیریت طرح های تفصیلی و نقشه برداری شهرداری اصفهان گفت: تاکنون ابلاغ طرح بازنگری در طرح جامع 6 منطقه از 15 منطقه شهرداری اصفهان از سوی استاندار اصفهان انجام شده است...

ابلاغ طرح مصوب ابلاغ شده به 6 منطقه شهرداری اصفهان توسط استاندار

سرپرست مدیریت طرح های تفصیلی و نقشه برداری شهرداری اصفهان گفت: تاکنون ابلاغ طرح بازنگری در طرح جامع 6 منطقه از 15 منطقه شهرداری اصفهان از سوی استاندار اصفهان انجام شده است.

به گزارش ایمنا، برنامه‌ها و طرح‌های توسعه شهری اصفهان، مربوط به صدها سال قبل می شود که مهمترین و تأثیرگذارترین آنها، در دوره صفویه بود که اوج تکامل شهرسازی در ایران محسوب می‌شود که اقدامات موثر در این دوران موجب ایجاد و شکل‌گیری «مکتب شهرسازی اصفهان» گردید.

شیوه و روال طرح‌های توسعه شهری مرسوم و در دوره معاصر، شامل: طرح کوکس، طرح جامع اول ( ارگانیک ) ، طرح تفصیلی اول ( ارگانیک ) ، طرح جامع دوم ( طرح تجدیدنظر در طرح جامع ) ، طرح تفصیلی دوم و طرح بازنگری طرح تفصیلی از طرح های توسعه شهری در دوران معاصر است.

ششمین طرح توسعه شهری اصفهان، طرح بازنگری طرح تفصیلی شهر است که بر اساس توافقنامه فی‌مابین وزارت مسکن و شهرسازی وقت ، شهرداری اصفهان و شورای اسلامی شهر اصفهان در سال ۷۹، مسئولیت تهیه آن به عهده شهرداری اصفهان قرار گرفت . این طرح که به عنوان سومین طرح تفصیلی شهر اصفهان محسوب می‌شود برای اولین بار توسط شهرداری تهیه شده است.

تهیه این طرح در ابتدای سال ۱۳۸۱ و توسط شش مهندس مشاور ذیصلاح، آغاز و نهایتاً در سال ۱۳۸۵ به تأیید و تصویب شورای اسلامی شهر اصفهان و طی سالهای حدفاصل ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۸ به تصویب کمیسیون ماده پنج رسید و برای تایید نهایی به شورایعالی شهرسازی و معماری کشور ارسال گردید طرح بازنگری طرح تفصیلی شهر اصفهان نهایتاً در سال ۱۳۹۰ به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری کشور رسید و به استان اصفهان ابلاغ شد.

قرار است طرح جامع و تفصیلی جدید و به‌دنبال آن طرح‌های موضعی- موضوعی در شهر، اصلی‌ترین سند توسعه شهر اصفهان باشد. این طرح یک بسته کامل از اسناد و نقشه‌های مختلف برای شهر اصفهان بوده که ویژگی‌های هر منطقه و محدوده را لحاظ کرده و بر اساس آن هدایت و کنترل ساخت‌ و ساز در این شهر صورت خواهد گرفت.

این طرح به عنوان بخشی از طرح جامع شهر اصفهان بوده که تحقق آن هم اکنون به یکی از اولویت های مهم شهرداری اصفهان تبدیل شده و از همین رو، تحقق چشم انداز توسعه شهر اصفهان در طرح جامع که شهری با اصالت و هویت ایرانی اسلامی، ‌دانش پایه و هوشمند،‌سرسبز و زیبا و شاداب با فضاهای عمومی گسترده و متنوع،‌ امن و مقاوم، ‌پایدار و منسجم با ساختاری مناسب برای سکونت، ‌فعالیت و فراغت را نوید می دهد می بایست محور همه برنامه ها و اقدامات شهرداری اصفهان قرار گیرد.

پس از طرح جامع ، طرح تفصیلی به تعداد مناطق شهرداری و همسو با مقیاس بزرگتر برای هر منطقه تهیه شد که این طرح به بن بست ها ، کوچه ها و حتی کوچکترین دسترسی ها می پردازد.

در طرح تفصیلی جدید شهر ، تمام ابعاد کالبدی، شهرسازی و حتی توجیهات اقتصادی لازم در نظر گرفته شده و با مشارکت حداکثری مهندسان، کارشناسان، مشاوران و شهرسازان تدوین شده است.

به طور کلی ، طرح تفصیلی که به عنوان سند قانونی توسعه فضایی - کالبدی شهر محسوب می گردد ، دارای چهار مؤلفه و رکن اصلی می باشد که عبارتند از شبکه معابر، کاربری اراضی و ارتفاعات و ضوابط شهرسازی که در این راستا ، مسئولیت و وظیفه اصلی و محوری مدیریت طرحهای تفصیلی و نقشه برداری ، کلیه موارد مربوط به شبکه معابر و کاربری های طرح تفصیلی و ضوابط شهراصفهان است .

سرپرست مدیریت طرح های تفصیلی و نقشه برداری شهرداری اصفهان در این باره با اشاره به اینکه اولین طرح جامع اصفهان مربوط به سال ۱۳۵۰ تحت عنوان طرح "ارگانیک" بوده است ، گفت: در سال ۱۳۶۷ طرح تجدید نظر در طرح جامع شهر اصفهان به تصویب رسید ، یعنی شهر را به صورت جامع بررسی کردند و کلا محدوده شهر را با نگاه بزرگ می بینند و وارد جزییات نمی شوند و فقط کلیات را در نظر می گیرند.

سعید جوانبخت تصریح کرد: پس از طرح جامع ، طرح تفصیلی به تعداد مناطق شهرداری و همسو با مقیاس بزرگتر برای هر منطقه تهیه شد که این طرح به بن بست ها ، کوچه ها و حتی کوچکترین دسترسی ها می پردازد .

وی با بیان اینکه در طرح تفصیلی تک به تک پلاک هایی که در محدوده شهری قرار دارند ، باید دارای کاربری مشخص باشند، اظهارداشت: از این رو آخرین طرح تفصیلی که به نوعی ملاک عمل است، از سال ۷۲ تا ۷۶ به مرور به شهرداری اصفهان ابلاغ گردید.

سرپرست مدیریت طرح های تفصیلی و نقشه برداری شهرداری اصفهان ادامه داد: ارباب رجوع پس از مراجعه به شهرداری ابتدا مالکیت خود را باید احراز کند ، سپس توسط مسؤولان بازدید ، بازدیدهای مورد نظر انجام می شود و گزارش این بازدید به مسؤولان طرح تفصیلی و نقشه برداری مناطق که زیر مجموعه این حوزه در مناطق هستند ، ارجاع می شود .

جوانبخت با اشاره به اینکه این حوزه ۱۵ مسؤول در ۱۵ منطقه شهرداری دارد، افزود: مسؤولین اسناد مالکیت را با وضع موجود ، کاربری پلاک ، گذربندی پلاک ، ارتفاعات محدوده و پهنه پلاک را بررسی و اعلام نظر می کنند .

وی تصریح کرد: پاسخ شهرداری تحت عنوان استعلام یا پروانه در دفتر طرح های تفصیلی شکل می گیرد .

مسؤولین اسناد مالکیت را با وضع موجود ، کاربری پلاک ، گذربندی پلاک ، ارتفاعات محدوده و پهنه پلاک را بررسی و اعلام نظر می کنند.

سرپرست مدیریت طرح های تفصیلی و نقشه برداری شهرداری اصفهان اظهارداشت: در پاره ای از مواقع مغایرت هایی وجود دارد که ما این مغایرت ها بین طرح بازنگری و طرح تفصیلی را برای کمیسیون ماده ۵ که بالاترین مرجع تصمیم گیرنده است ،ارسال می کنیم و آنجا تصمیم گیری نهایی انجام می شود که این تصمیم به مثابه قانون برای شهرداری لازم الاجرا می شود.

وی ادامه داد:امروزه طرح های بالادستی شهری شامل "طرح جامع" و تفصیلی است و مابقی طرح ها از جمله طرح های موضعی، موضوعی یا طراحی شهری، زیرمجموعه این طرح ها قرار می گیرند، یعنی هر طرحی که بخواهد تهیه شود ، طرح بالادستی آن طرح جامع و طرح تفصیلی هر شهر به شمار می رود که این طرح ها توسط مشاورین با کارفرمایی اداره کل مسکن و شهرسازی وقت که اکنون به وزارت راه و شهرسازی تبدیل شده است ، بود اما در حال حاضر به دلیل اینکه شهرداری اشرافیت بیشتری به مباحث و مشکلات اجرایی طرح های شهری دارد ، به کارفرمایی شهرداری تهیه می شود.

جوانبخت یادآور شد: طرح بازنگری در طرح تفصیلی شهر اصفهان یا همان "طرح جامع"طرحی است که شهر را به صورت جامع بررسی و پس از آن طرح تفصیلی مناطق هر شهر را بررسی می کند به نحوی که هر پلاک کاربری ، گذربندی ، ارتفاع و ضوابط آن مشخص شود.

وی با ارایه گزارشی از ابلاغ طرح بازنگری در طرح جامع به مناطق شهرداری اصفهان نیز اظهارداشت: تاکنون ابلاغ طرح بازنگری در طرح جامع ۶ منطقه از ۱۵ منطقه شهرداری اصفهان انجام شده که شامل ابلاغ طرح تفصیلی مناطق ۷ و ۱۴ در تاریخ ۲۴/۱/۹۳ و مناطق ۴، ۱۰، ۸ و ۱۲ در تاریخ ۶/۱۲/۹۳ می باشد و به روایتی دیگر در حال حاضر ۶ طرح مصوب ابلاغ شده توسط استاندار داریم.

سرپرست مدیریت طرح های تفصیلی و نقشه برداری شهرداری اصفهان گفت: مدیران ارشد استانداری اصفهان در حال ابلاغ تدریجی طرح های تفصیلی حوزه غرب هستند. وی تصریح کرد: در ابتدا پیشنهاد این بود که ابلاغ طرح همه مناطق به صورت همزمان انجام شود اما به خاطر وجود حساسیت ها بر روی برخی مناطق مخالفت کردیم چون احتمال اینکه اینکه زمان بر شود، بسیار زیاد بود.

جوانبخت در ادامه تاکید کرد: استعلام ها از شهرداری برای کمتر آسیب دیدن مردم بسیار مطلوب است و توصیه می شود شهروندان قبل از هر گونه معامله ملک ، از شهرداری منطقه مربوطه استعلام به عمل آورند.

وی با اشاره به اینکه استفاده از طرح جامع در شهر اجتناب ناپذیر است ، گفت: مدیریت ارشد استان برای ابلاغ باقیمانده طرح بازنگری در طرح تفصیلی شهر اصفهان تلاش می کند.

  منبع : ایمنا
  12:00   سه شنبه 25 فروردین 1394  
 نظرات