اخبار   
 

 درآمد های شهرداری نباید خارج از طرح تفصیلی و جامع باشد

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران گفت: نباید خارج از طرح تفصیلی و جامع شهر، درآمد کسب کرد و طی چهار سال بیش از ۱۵ هزار میلیون تومان از فروش تغییر کاربری‌های عمومی، درآمد ناپایدار کسب کرد...

درآمد های شهرداری نباید خارج از طرح تفصیلی و جامع باشد

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران گفت: نباید خارج از طرح تفصیلی و جامع شهر، درآمد کسب کرد و طی چهار سال بیش از ۱۵ هزار میلیون تومان از فروش تغییر کاربری‌های عمومی، درآمد ناپایدار کسب کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی روز سه‌شنبه با اشاره به دعای هنگام تحویل سال، گفت: آیا نباید ابتدا «احسن الحال» را بشناسیم و سپس در راه تحقق آن گام برداریم. کمال ما انسان‌ها در این است که سوء حال را به «حٌسن حال» و «حٌسن حال» را به «احسن حال» تبدیل کنیم، اما «احسن حال» در مدیریت شهری به چه معناست؟

وی ادامه داد: اگر کمی دقت و تامل کنیم، به راحتی دریافته که احسن حال در اینجا یعنی هدایت قطار مدیریت شهری و مدیریت جهادی به ریل عقلانیت و کارشناسی که مبتنی بر مبانی علمی و فنی است.

حافظی با بیان اینکه یک سال پر تلاش و فعالیت را پشت سر گذاشتیم،‌ گفت: احسن حال یعنی تعقل و تدبر بیشتر در ساخت پیاده‌راه امام حسین (ع) به طوری که موجبات نارضایتی مردم و اتلاف منابع شهر را فراهم نکنیم. احسن حال یعنی کارشناسی دقیق و علمی در ساخت تسویه‌خانه شیرابه پسماند در کهریزک که پس از هزینه کردن دهها میلیارد تومان، بلا استفاده نماند و شیرابه پسماند همچنان به عنوان یک خطر زیست محیطی سلامت منطقه و شهروندان و آب‌های زیرزمینی را تهدید نکند.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه احسن حال یعنی پرداخت به موقع هفت میلیارد تومان مطالبات پیمانکاران داخلی و خارجی در پروژه تولید برق از پسماند، گفت: پس از یک ماه از افتتاح این مجموعه، به جای ۹۰ مگاوات برق، تنها دو مگاوات تولید کرده و با خروج پیمانکار خارجی به بهانه تعطیلات سال نو، عملاً در حالت غیرفعال قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه «حول حالنا» یعنی توفیق و تاکید بیشتر برای اجرای قانون، گفت: در ماده ۱۳ آیین‌نامه اجرایی ماده یک قانون اصلاح حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها مصوب ۲۰ تیر ماه ۸۸ مجمع تشخیص مصلحت نظام چنین آمده است: «وزارت مسکن و شهرسازی و شهرداری‌ها موظفند در جهت حفظ باغات مخصوصا در شهرهایی که سرانه فضای سبز آنها کمتر از استاندارد است، در مطالعات طرح جامع شهرها حتی‌الامکان باغات را در کاربری فضای سبز پیش‌بینی کنند»؛ اما می‌بینیم ۱۲۰ هکتار باغات به هم پیوسته کن در پهنه مسکونی قرار می‌گیرند.

به گفته حافظی، «حول حالنا» یعنی تبیین ساز و کار منضبط برای تحقق و نظارت بر منابع غیرنقد بودجه شهر تهران که در سال ۹۳ بیش از ۵۰ درصد کل بودجه بود.«حول حالنا» یعنی اینکه پسماندهای بیمارستانی تفکیک شده از مبدا را در دل دپوی پسماند دفن نکنیم و فاجعه زیست محیطی ایجاد نکنیم. «حول حالنا الی احسن الحال»؛ یعنی اجتناب از خرید باغ‌های مردم، به‌نام و با قیمت فضای سبز و تغییر کاربری آن به مسکونی و متعاقبا فروش آن به مردم و تعاونی‌های مسکن .

وی اضافه کرد: «حول حالنا» یعنی پایبندی به قانون و پذیرش کامل آن و اجتناب از اعمال نظرات و سلایق شخصی در مصوبات شورای شهر و پذیرفتن باور به این جمله که «حذف قانون، خلاف شهر است»، در حوزه مدیریت شهری صائب است و می تواند رفتارها و عملکرد مدیریتی را به خلاف شهر تبدیل سازد. نباید خارج از طرح تفصیلی و جامع شهر طی چهار سال بیش از ۱۵ هزار میلیون تومان از فروش و تغییر کاربری‌های عمومی، درآمد ناپایدار کسب کرد. «حول حالنا» یعنی تصویب شناسنامه باغات و محدوده تعیین شهر هر پنج سال یک بار با استناد به قانون حفظ و گسترش فضای سبز.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران گفت: «حول حالنا» در شورا نیز یعنی دستیابی به جایگاه واقعی، هدایت، نظارت و حمایت و تحقق بدون قید و شرط کارویژه‌های نظارتی، مقررا‌ت‌گذاری، سیاستگذاری و ایجاد پشتوانه علمی و پژوهشی برای ارتقای کیفی طرح‌ها و لوایح و اجتناب‌ از تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر لابی‌گری‌های اداری و سیاسی.

حافظی در خاتمه گفت: از مقام معظم رهبری که با سخنان اخیرشان در جمع فعالان محیط زیست، بهترین هدیه را به مردم و اعضای شوراهای شهر و روستا به خصوص اعضای کمیسیون سلامت اعطا نمودند، صمیمانه سپاسگذارم و امیدوارم در اولین جلسات کمیسیون بتوانیم طرح‌هایی را در راستای عملیاتی کردن بیانات ایشان به صحن شورا تقدیم کنیم.

  منبع : مهر
  10:35   سه شنبه 19 اسفند 1393  
 نظرات