اخبار   
 

 ساز و کار حساب امانی نزد بانک‌ها برای پیش خرید مسکن نهایی شد

ساز و کار و الگویی که بر اساس آن متقاضیان مسکن بتوانند حساب امانی برای پیش خرید مسکن در نزد بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند، نهایی شده و به زودی ابلاغ می‌شود...

ساز و کار حساب امانی نزد بانک‌ها برای پیش خرید مسکن نهایی شد

ساز و کار و الگویی که بر اساس آن متقاضیان مسکن بتوانند حساب امانی برای پیش خرید مسکن در نزد بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند، نهایی شده و به زودی ابلاغ می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مشکلات ناشی از پیش‌خرید واحدهای مسکونی سالهاست که گریبان اکثریت قابل توجهی از متقاضیان مسکن را که با امید و آرزو برای خانه‌دار شدن دست به این کار می‌زنند را گرفته است، چرا که اکثر متقاضیان خرید مسکن گروهی هستند که امکان تهیه و پرداخت تمام بهای یک واحد مسکونی را ندارند.

این متقاضیان با امید به اینکه بتوانند ظرف یکسال یا بیشتر این پول را فراهم کرده و نیز وامی دست و پا کنند، اقدام به خرید واحدهای پیش‌فروش شده از سوی انبوه‌سازان می‌کنند، اما همواره شنیده می‌شود که برخی از سازندگان نه تنها از تحویل به موقع واحد مسکونی سر باز می‌زنند، بلکه برای کاهش قیمت تمام شده برخی از مواد توافق از قبیل نصب شیرآلات مناسب و حتی استفاده از مصالح ساختمانی با کیفیت را انجام نمی‌دهند.

بنابراین گزارش، برخی از انبوه‌سازان به دلیل تغییر قیمت‌ مصالح و لوازم ساختمان، امکان ادامه کار و پایان پروژه را پیدا نکرده و کار ساخت و ساز را در نیمه راه رها می‌کنند و برخی دیگر با نوعی کلاهبرداری یک واحد را به چندین نفر می‌فروشند.

گروهی نیز با توجه به افزایش هزینه‌های ساخت یا نوسان بازار مسکن حاضر به تحویل آپارتمان بر مبنای قرارداد پیش‌فروش نیستند.

گزارشها حاکی از این است که آئین نامه‌ای در هیات وزیران به تصویب رسیده که بر اساس آن تمام مراحل پیش فروش مسکن تعیین تکلیف شده است، تا این موارد به حداقل برسد، بنابراین متقاضیان مسکن می‌توانند حساب امانی برای پیش خرید مسکن در نزد بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند.

بر اساس این الگو و ساز و کار پول پیش خرید مسکن در حسابی که متقاضی نزد بانک باز خواهد کرد، قرار می‌گیرد و بانک باید به عنوان امین خریدار بر ساخت و ساز نظارت کند و براساس پیشرفت کار، پرداخت‌ها را به تدریج انجام دهد.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی اوایل ماه جاری با بیان اینکه براساس آیین نامه‌ای که به تصویب هیئت وزیران رسیده، همه مراحل پیش فروش تعیین تکلیف شده است، گفت: بخش عمده تخلفات در حوزه پیش فروش مسکن بوده، چرا که افراد خانه ها را پیش فروش می کردند، ولی برخی سازنده ها به تعهدات عمل نمی کردند و خریدار خسارت می دید.

وی نکته بسیار مهم را محل پول پیش خرید دانست و افزود: الگویی که ما پیش بینی کردیم که در اکثر کشورهای دنیا هم اجرا می‌شود، یک حساب امانی در نزد بانک است که با گشایش آن،‌پول پیش خرید در این حساب قرار می‌گیرد و بانک باید بر ساخت و ساز به عنوان امین خریدار نظارت کند و براساس پیشرفت کار پرداخت ها را به تدریج انجام دهد.

  منبع : فارس نیوز
  11:45   شنبه 29 فروردین 1394  
 نظرات