اخبار   
 

 کم‌تر از ۴۰درصد مهندسان بر کارگذاشتن درستِ پکیج نظارت دارند

عضو انجمن انبوه‌سازان گفت: کم‌تر از ۴۰درصد مهندسان بر روند کار گذاشتن و نصب درستِ پکیج در ساختمان‌سازی نظارت دارند...

کم‌تر از ۴۰درصد مهندسان بر کارگذاشتن درستِ پکیج نظارت دارند


عضو انجمن انبوه‌سازان گفت: کم‌تر از ۴۰درصد مهندسان بر روند کار گذاشتن و نصب درستِ پکیج در ساختمان‌سازی نظارت دارند.

مهندس محمدعلی ربانی با گفتن این که مهندسانِ ساختمان‌سازی باید در ساختمان‌های بلندمرتبه پکیج‌های مکش‌دار و لوله‌های با قطر بیش از ۱۵ سانتی‌متر برای تهویه‌ی هوا کار بگذارند، گفت: متأسفانه در کشور ما نظارت‌ها چندان جدی و دقیق نیست و تنها کم‌تر از ۴۰ درصد مهندسان بر این موضوع به خوبی نظارت می‌کنند و بر اجرای آن در ساختمان‌ها پافشاری می کنند.
دبیر انجمن انبوه‌سازان استان قم اظهار کرد: کار گذاشتن پکیج در ساختمان‌های دوطبقه هیچ‌گونه محدودیت قانونی ندارد، اما در ساختمان‌های بلندمرتبه استفاده از پکیج‌های معمولی با ممنوعیت‌های قانونی همراه است. مهندسان ساختمان‌سازی موظف هستند برای ساختمان‌های بیش از دو طبقه به علت کاهش مکش لوله و مشکلات ناشی از انتقال دود و گاز، از پکیج های مکش‌دار استفاده کنند.
وی افزود: استفاده از پکیج های مکش دار باعث می شود پرتاب دود ناشی از سوخت و ساز پکیج به فضای ازاد به راحتی صورت بگیرد. در واقع فقط این نوع پکیج است که می تواند با توجه به ارتفاع بلند ساختمان،گازهای سمی ناشی از احتراق را به درستی و بطور کامل به فضای ازاد پشت بام هدایت کند.
عضو انجمن انبوه سازان در ادامه تصریح کرد: استفاده از پکیج های مکش دار مستلزم این است که مهندسان ساختمان سازی در روند ساخت خانه از لوله هایی استفاده کنند که قطر آن کمتر از ۱۵ سانت و بیش از ۲۰ سانت نباشد زیرا در غیر این صورت مشکلاتی ناشی از انتقال دود و گازهای سمی ایجاد می شود.
ربانی با بیان این که استفاده از لوله های مخصوص پکیج های مکش دار حدود ۸ سال است که مطرح شده ومهندسان ملزم به اجرای آن هستند، گفت: اما متاسفانه در کشور ما بیشتر نظارت ها صوری بوده و واقعی نیست.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه مهندسان ناظر بر خطرات ناشی از عدم استفاده از لوله های استاندارد و مخصوص پکیج های مکش دار برای ساختمان های بلند مرتبه واقف هستند اما کمتر از ۴۰ درصد مهندسان ناظر این موضوع را به خوبی نظارت و رعایت می کنند.
وی افزود: متاسفانه در برخی موارد هم که اندازه قطر لوله ها به خوبی رعایت شد، دیده می شود مردم اصرار بر نصب پکیج معمولی دارند زیرا خرید پکیج معمولی از نظر اقتصادی برای آنها با صرفه تر است.
دبیر انجمن انبوه سازان استان قم خاطرنشان کرد: تمام مهندسان ملزم به رعایت مقرارت ملی ساختمان، به‌ویژه در مواردی که شهرداری تاکید کرده است، هستند.

برگرفته از : www.mehrnews.com

  منبع : ارسال شده توسط گروه رسانه‌ای دیرین
  08:20   دوشنبه 25 خرداد 1394  
 نظرات    
 
م افتخاری 15:09 سه شنبه 26 خرداد 1394
0
 م افتخاری
عدد ارائه شده هم به نظر اغراق آمیز است