اخبار   
 

 بلوار کشاورز تهران شناسنامه‌دار شد

شناسنامه‌ی «بلوار کشاورز» در قالب تابلویی که توضیحاتِ کوتاهی از معرفی و تاریخچه‌ی آن ارائه می‌دهد، در ابتدای این بلوار و خیابان ولی‌عصر نصب شد. بلوار کشاورز از زمان ساختش در دهه‌ی ۳۰ توسط مهندس سرافراز غزنی، «بلوار آب کرج» یا «الیزابت» نامیده می‌شد، اما با پیروزی انقلاب، از سال ۵۷ به دلیل مجاورتش با ساختمان وزارت کشاورزی به «بلوار کشاورز» تغییر نام داد ...

بلوار کشاورز تهران شناسنامه‌دار شد

شناسنامه‌ی «بلوار کشاورز» در قالب تابلویی که توضیحاتِ کوتاهی از معرفی و تاریخچه‌ی آن ارائه می‌دهد، در ابتدای این بلوار و خیابان ولی‌عصر نصب شد. بلوار کشاورز از زمان ساختش در دهه‌ی ۳۰ توسط مهندس سرافراز غزنی، «بلوار آب کرج» یا «الیزابت» نامیده می‌شد، اما با پیروزی انقلاب، از سال ۵۷ به دلیل مجاورتش با ساختمان وزارت کشاورزی به «بلوار کشاورز» تغییر نام داد.

روی تابلوی نصب شده در ابتدای بلوار کشاورز تقاطع خیابان ولی‌عصر (عج) نوشته شده است: « بلوار کشاورز در ابتدای دوره ناصرالدین شاه، تهران با وسعتی حدود ۱۵کیلومتر مربع و جمعیتی چند ده هزار نفری از طریق ۲۶رشته کاریز سیراب می‌شده است. با ازدیاد جمعیت و بروز مشکل کم آبی «امیر کبیر» به فکر انتقال آب رودخانه کرج به تهران افتاد اما در آن زمان این طرح عملی نشد و تا اواخر دوره ناصرالدین شاه، نهایت اقدامات برای تأمین آب، حفر چند کاریز دیگر بود.

در حدود سال ۱۳۰۰شمسی همزمان با رشد جمعیت و فکر توسعه شهر تهران بار دیگر مساله کمبود آب شُرب مطرح شد و در نهایت فکر انتقال آب رودخانه کرج به شهر تهران در سال ۱۳۰۶با حفر کانالی خاکی به طول ۵۳کیلومتر عملی شد. به دنبال لوله‌کشی آب آشامیدنی تهران در دهه ۱۳۳۰و فکر تأسیس بوستانی در محل میدان اسبدوانی «جلالیه» (بوستان لاله)، نهر «آب کرج» تبدیل به بلوار شد که پس از چندی آن را «بلوار الیزابت» نامگذاری کردند.

شکل‌گیری این بلوار به موازات نهر «آب کرج» به عنوان نخستین بلوار شاخص و به سبک جدید در شهر تهران با امکانات پذیرایی و گردشگری در مجاورت بوستانی بزرگ، این محور را تبدیل به یک نشانه شهری کرد.

عملیات اجرایی پروژه به طول ۱۷۰۰متر که توسط مهندس سرافراز غزنی طراحی شده بود با نظارت وی در سال ۱۳۳۶آغاز شدو در سال ۱۳۳۸به پایان رسید.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.

  منبع : روزنامه‌ی اطلاعات
  12:24   یکشنبه 8 بهمن 1396  
 نظرات