اخبار   
 

 چهارباغ معنوی اصفهان؛ از هم‌زیستی ادیان تا خواهرخواندگی با زیباترین شهرهای جهان

در هفته‌ای که «هفته‌ی نکوداشت اصفهان» نامیده شده، هنگامی که از تاریخ اصفهان سخن به میان می‌آید، باید در آن گشت‌وگذار و در تاریخ و هنر آن درنگ و اندیشه کرد؛ چرا که اصفهان امروز نماد هم‌زیستیِ آشتی‌جویانه‌ی کیش‌ها و ادیان است و با زیباترین شهرهای جهان پیوند خواهرخواندگی دارد ...

چهارباغ معنوی اصفهان؛ از هم‌زیستی ادیان تا خواهرخواندگی با زیباترین شهرهای جهان

در هفته‌ای که «هفته‌ی نکوداشت اصفهان» نامیده شده، هنگامی که از تاریخ اصفهان سخن به میان می‌آید، باید در آن گشت‌وگذار و در تاریخ و هنر آن درنگ و اندیشه کرد؛ چرا که اصفهان امروز نماد هم‌زیستیِ آشتی‌جویانه‌ی کیش‌ها و ادیان است و با زیباترین شهرهای جهان پیوند خواهرخواندگی دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، اصفهان زیبا، همواره محل زندگی ملیت‌های گوناگون و مذاهب و دین‌های مختلف به شمار می‌آمده و در مهاجرت‌های معتقدان دین‌های گوناگون نیز جز شهرهای بزرگ مهاجر‌پذیر است، بعدها با ورود اسلام به ایران و قبول آن دین از سوی ایرانیان، در اصفهان نیز معتقدین به اسلام، مسیحیت، یهودیت و پیروان دین زرتشت، در کنار هم می‌زیستند.

آتشگاه اصفهان، کلیسای وانک، کنیسه‌های یهودیان از بناهای تاریخی اصفهان و از یادگارهای ایران باستان در اصفهان زیبا هستند که آثار تاریخی به‌جا مانده از حضور ادیان مختلف در این سرزمین است.

آتشگاه اصفهان از بناهای تاریخی اصفهان و از یادگارهای ایران باستان است و ساخت آن را به دوران ساسانی یا پیش از آن نسبت داده‌اند. آتشگاه اصفهان یکی از سه اثر قدیمی به‌جا مانده از دوران باستان و از نظر بزرگی سومین اثر موجود در شهر اصفهان است و یکی از ۷ آتشکده بزرگ ایران در زمان قباد ساسانی است.

کلیسای وانک در محله جلفای اصفهان قرار دارد این کلیسا در زمان شاه عباس دوم ساخته شده‌است. وانک در زبان ارمنی به معنی جامع است.کلیسا وانک به نام‌های سن سور و آمنا پرکیچ نیز نامیده می‌شود و در سال ۱۶۰۵ میلادی در اراضی باغ زرشک احداث شد.

این کلیسا دارای گنبدی عظیم و دیوارهای رفیع و طاق‌های بلند و زیباست. دور تا دور گنبد داستان خلقت آدم و حوا است که به‌وسیله نقاشان ارمنی ترسیم شده‌اند. بر محراب بسیار زیبای کلیسا نیز تصاویری از جمله تصویر حضرت مسیح (ع) نقاشی شده و در گوشه حیات کلیسا برج ناقوس زیبا و بزرگی ساخته شده که بر ۴ ستون سنگی استوار است.

example-image

شهردار اصفهان با اشاره به تاریخ غنی و بسیار قوی اصفهان می‌گوید: اگر از تاریخ اصفهان سخن به میان می‌آید، سرگذشت آن تا اعماق اساطیر و افسانه‌ها ریشه دارد و حتی به سلیمان و نوح نبی متصل می‌شود.

مهدی جمالی‌ن‍ژاد با بیان این‌که در سفرنامه‌های اکثر جهانگردان از شکوه ظاهری و باطنی اصفهان نگارش‌ها شده است، افزود: اصفهان همواره محل زندگی اقلیت‌های مختلف و ادیان الهی بوده است.

وی تصریح کرد: وجود صفاخانه‌ها حول محور گفت‌وگوی ادیان الهی در بیش از صد سال گذشته نشانگر ارتباط دوستانه پیروان ادیان مختلف و زندگی مسالمت‌آمیز آنها با همدیگر بوده است.

اصفهان، خواهرخوانده زیباترین شهرهای جهان

شهر گنبدهای فیروزه‌ای اصفهان با تمام زیبائی‌های پنهان در خود، به واسطه زمینه‌های تاریخی فرهنگی مشترکی که دارند، سعی در حفظ و حراست از آنها داشته و در این راستا نسبت به ایجاد یک رابطه غیر متمرکز از طریق انعقاد قراردادی موسوم به خواهرخواندگی اقدام کرده است.

شهر اصفهان به عنوان نخستین گام در این زمینه با شهر تاریخی شیان از جمهوری خلق چین رابطه خواهرخواندگی برقرار و پس از آن یادداشت تفاهم دیگری با شهر کوالالامپور در کشور مالزی منعقد کرد، براساس قرارداد خواهرخواندگی این شهرها در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، عمرانی با یکدیگر همکاری می‌کنند.

شهر اصفهان نیز تاکنون پذیرای هیئت‌های زیادی از شهرهای خواهرخوانده اش بوده است که حاصل این دیدارها تحولات به وجود آمده در این شهر تاریخی است.

اصفهان را هم‌گام به شهر تاریخی و گنبدهای فیروزه‌ای آن می‌شناسند، اصفهان با تاریخ بسیار کهن و آثار باستانی بی‌شمار، از شهرهای نمونه جهان است و بنا به گفته آندره مالرو نویسنده و پژوهشگر فرانسوی، فقط دو شهر فلورانس و پکن در دنیا با آن قابل مقایسه هستند.

شهردار اصفهان پیرامون تعامل با شهرهای خواهرخوانده اصفهان گفت: بحث خواهرخواندگی یک کار نمادین است و تقاهم‌نامه‌هایی در این زمینه با شهرهای خواهرخوانده اصفهان نوشته شده است و در حال حاضر دبیرخانه شهرهای خواهرخوانده در اصفهان راه‌اندازی شده است.

جمالی‌نژاد بیان کرد: هدف از راه‌اندازی دبیرخانه شهرهای خواهرخوانده در اصفهان ارتقای جایگاه ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی شهر اصفهان، گسترش، شناساندن همه‌جانبه ظرفیت‌ها، تحکیم و گسترش روابط دوجانبه با شهرهای خواهر‌خوانده، توسعه دیپلماسی شهری است که در تلاش هستیم ارتباط فرهنگی خود را با شهرهای خواهرخوانده افزایش دهیم.

شهرهای شیان چین، کوالالامپور مالزی، فلورانس ایتالیا، بارسلون اسپانیا، یاش رومانی، ایروان ارمنستان، کویت، فرایبورگ آلمان، هاوانا کوبا، لاهور پاکستان، سن پترزبورگ روسیه، داکار سنگال و بعلبک لبنان شهرهای خواهرخوانده اصفهان زیبا هستند.

مرمت آثار تاریخی، بررسی ظرفیت‌های مختلف هر شهر، آگاه‌کردن شهروندان از ارتباط و هدف بین شهرها، روش‌های نوین کشاورزی، بالا بردن سطح هنر و هنرمند، برنامه‌‌‌ریزی برای پیشرفت دانشگاه‌ها و دانشجویان، به‌دست آوردن تکنولوژی برتر از جماه همکاری‌های دوجانیه این شهرها با این کهن‌شهر فیروزه‌ای است.

به گزارش تسنیم، هفته نکوداشت اصفهان که فرصتی برای نمایش تجلی شکوه نصف جهان به شمار می‌رود از ۳ تا ۷ اردیبهشت‌ماه در اصفهان برگزار می‌شود.

  منبع : خبرگزاری تسنیم
  14:22   سه شنبه 7 اردیبهشت 1395  
 نظرات