اخبار   
 

 افزایش بهره‌گیری از توان علمی و فنی ساختمانی با رفع تحریم‌ها

چهره ماندگار ایران در مهندسی راه و ساختمان گفت: بدون تردید برطرف شدن تحریم‌هایی که بطور ظالمانه نسبت به کشور اعمال شده، می‌تواند امکان بهره‌گیری بیشتر از توان علمی و فنی کشور را در زمینه ساختمان و به تبع آن در زمینه مسکن فراهم کند...

افزایش بهره‌گیری از توان علمی و فنی ساختمانی با رفع تحریم‌ها/ متولی گری معماری مطلق نیست

چهره ماندگار ایران در مهندسی راه و ساختمان گفت: بدون تردید برطرف شدن تحریم‌هایی که بطور ظالمانه نسبت به کشور اعمال شده، می‌تواند امکان بهره‌گیری بیشتر از توان علمی و فنی کشور را در زمینه ساختمان و به تبع آن در زمینه مسکن فراهم کند.

پروفسور محمود گلابچی در گفتگو با «صما» با بیان این مطلب اظهار داشت: طی سالیان گذشته، به خاطر تحریم‌ها کمتر امکان بهره‌گیری کافی از بعضی یافته‌ها یا پیشرفت‌ها در سطح بین‌المللی را داشتیم و کمتر توانستیم امکان مشارکت و فعالیت‌های مشترک در زمینه‌های فنی و مهندسی را به دست بیاوریم.

وی در ادامه افزود: اگر بخواهیم به آن جایگاه واقعی که در حوزه مسائل معماری و مهندسی در جهان داشته‌ایم و داریم برگردیم، می‌توانیم به خوبی از این فرصت و از این امکان برای نشان دادن توانایی‌های خود هم در زمینه مهندسی و هم در زمینه مسکن استفاده کنیم و در حوزه مسکن از فرآورده‌ها و مشارکت‌های بیشتری برای رسیدن به یک مسکن مناسب و مطلوب بهره‌ بگیریم.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه رفع تحریم‌ها، ارتباطات بین‌المللی ما را مجامع علمی جهان، دانشگاه‌ها و حتی با سازندگان و تولیدکنندگان تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین در جهان بیشتر خواهد کرد، ادامه داد: طبیعتا این موضوع تاثیراتی بر بخش مسکن و مهندسی ساختمان و نیز معماری کشور خواهد گذاشت.

معماری و شهرسازی مطلوب، نیازمند قوانین یکپارچه

گلابچی همچنین در پاسخ به اینکه آیا معماری نیاز به متولی دارد و آیا حاکمیت و مجلس باید در توسعه حوزه معماری ورود پیدا کنند یا خیر، گفت: معماری یک حوزه وسیع و گسترده و دارای ابعاد متنوعی است و حرکت معماری به سمت یک هویت و استقرار به لحاظ تفکر و اندیشه و مبانی طراحی، نیازمند یک کار فرهنگی است که با قوانین و مقررات به نتیجه نمی‌رسیم.

وی ادامه داد: یعنی دانشگاه‌ها باید در مسیر تدریس و آموزش معماری و اساتید نیز در راه توسعه معماری متناسب با اقلیم و فرهنگ و تاریخ و ویژگی‌های جغرافیایی کشور گام بردارند تا دانشجویان معماری اینگونه دانش‌آموخته شوند و در عمل هم چنین معماری در کشور شکل بگیرد تا معماری و شهرسازی ما به یک جایگاه مطلوب برگردد.

گلابچی با تاکید بر اینکه البته در ابعادی از طراحی و معماری و شهرسازی نیازمند مقررات هستیم تصریح کرد: یعنی حتما باید قوانینی بر ساخت و ساز کشور حاکم باشد، وگرنه سیمای بدون هویت شهرهای ما به سامانی نخواهد رسید. لذا اگر شهرداری، دستگاه‌های نظارتی، وزارت راه و شهرسازی و نظام مهندسی ساختمان الزامات کافی در طراحی برای معماری و شهرسازی وضع نکنند، نمی‌توانیم به معماری و سیمای مطلوب شهری دست پیدا کنیم.

وی افزود: بنابراین اینگونه نیست که ما به طور مطلق این تفکر را بپذیریم که معماری نیازمند یک متولی در سطح کشور است یا خیر. درواقع ما نیازمند قوانین مناسب و یکپارچه برای رسیدن به یک معماری و شهرسازی مطلوب هستیم.

سازنده پاسخگو قوانین و مقررات می‌خواهد

به گفته این مدرس دانشگاه، ما برای حفظ سیمای شهرها و رسیدن به معماری مطلوب و ساختمان‌های دارای کیفیت‌ لازم و عمر مفید بالا و نیز برای رسیدن به یک سازنده پاسخگو و معماری و مهندسی ساختمان با کیفیت مطلوب، نیازمند قوانین و مقررات هستیم.

گلابچی با تاکید بر اینکه این قوانین، از مقررات ملی ساختمان که بحث کیفیت و بایدها و نبایدهای این حوزه را تعیین می‌کند تا مقررات ساخت و ساز در کشور را شامل می شود، عنوان کرد: البته بخشی از معماری تابع این قوانین نیست و ما باید اندیشه معمار و مبانی شکل‌گیری یک طرح معماری را در فضایی علمی، آموزشی، پژوهشی، فرهنگی جستجو کنیم.

وی خاطرنشان کرد: امروز ما باید به معمار و استاد معماری خود این ویژگی و توانایی‌های معماری را به گونه‌ای نشان دهیم که خود مردم و طراحان علاقه‌مند و در صدد رسیدن به معماری مطلوب در ابعادی باشند که ما به لحاظ تاریخ و فرهنگ و گذشته خود بیان می‌کنیم و آنجا جایی است که باید از مسیر دیگری به این هدف دست پیدا کنیم.

  منبع : صما
  08:39   یکشنبه 23 فروردین 1394  
 نظرات