اخبار   
 

 دغدغه وزیر راه فقط مستحبات مسکن است

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به اظهارنظرهای مکرر وزیر راه و شهرسازی درباره مشکلات شهرسازی اظهارداشت...

دغدغه وزیر راه فقط مستحبات مسکن است

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به اظهارنظرهای مکرر وزیر راه و شهرسازی درباره مشکلات شهرسازی اظهارداشت: باتوجه به اینکه درحال حاضر شکاف عظیمی بین عرضه و تقاضای مسکن وجود دارد، انتظار می رود که دغدغه اصلی آقای آخوندی ایجاد تعادل بین این امر باشد و طرح انتقاد به حوزه شهرسازی در واقع چسبیدن به حوزه مستحبات و غفلت از واجبات مسکن است.

به گزارش خبرنگار ما دکتر بیت الله ستاریان با اعلام مطلب فوق درگفت وگو با خبرنگار اقتصادی صما اظهارداشت: سکوت وزیر راه شهرسازی درباره مشکلات مربوط به مسکن وکسری این حوزه که می رود تا بحران مسکن را رقم می رند واظهارنظرهای متعدد درباره مشکلات شهرسازی ناشی از این است که متاسفانه آقای آخوندی نسبت به معضلات ریشه ای حوزه مسکن اشراف عمیقی ندارد.

این کارشناس باسابقه حوزه مسکن با اشاره به ابلاغ مصوبه مربوط به صندوق های زمین و ساختمان اظهارداشت: این نوع مکانیزم ها تنها درصورتی از اثربخشی لازم برخوردار خواهند بود که درکنارسایر روش های تامین مالی مسکن دیده شوند در غیر این صورت کارآیی خود را ازدست خواهند داد وحتی در آینده کاملا به کنارگذاشته خواهند شد.

وی در عین حال بااشاره به تمرکز وزارت راه و شهرسازی برای تدوین طرح جامع مسکن خاطرنشان ساخت: باید در نظرگرفت که این برنامه می بایست به طور توامان روش های تامین مسکن، فن آوری های جدید ساختمانی و نیز نرم افزارهای مربوط به حوزه مسکن را مدنظر قرار دهد درغیر این صورت اگر برنامه ای تدوین شود و این موارد در آن دیده نشود، کارآیی چنین برنامه ای زیرسوال خواهد بود.

عضوهیات علمی دانشگاه تهران درباره دلایل ضرورت پرداختن به جدیدترین فن آوری های ساختمانی در برنامه های فرادستی مربوط به حوزه مسکن گفت: درحال حاضر علی رغم نیاز به تولید سالیانه یک میلیون و پانصد هزار واحد مسکونی درسال اما مصالح و تکنولوژی های موجود صرفا اجازه تولید 750 هزارواحد مسکونی درسال را می دهد و با این اوصاف لازم است که وزارت راه وشهرسازی درقالب برنامه جامع مسکن به دنبال تکنولوژی هایی باشد که این محدودیت را جبران کند تا با اتکاء به روش های جدید ساخت، بتوان حجم تولید مسکن را ارتقاء داد.

ستاریان درعین حال درباره مشکلات مربوط به شهرسازی که دغدغه اصلی وزیرراه وشهرسازی است گفت: بدون شک نمی توان منکراین امر شد که مساله شهرسازی درکشورما یک مساله بغرنج وپیچیده ای است به طوری که جای سوال است که چرا شهرهای ما به این وضعیت درآمده اند.

وی خاطرنشان ساخت: به عنوان مثال در بسیاری از مواقع نه تنها طرح های جامع شهرها و طرح هادی روستاها از جامعیت لازم برخودار نیستند، بلکه همین طرح های نیم بند نیز در عمل کامل اجرایی نمی شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران حال تاکید کرد: اما با همه این اوصاف مشکلات حوزه شهرسازی مشکلات ثانویه مسکن است که در واقع می توان ازآنها به مستحبات حوزه مسکن تعبیر کرد و واجبات حوزه مسکن نامعادله عرضه و تقاضای مسکن است.

  منبع : خبرگزاری صما
  19:05   دوشنبه 1 اردیبهشت 1393  
 نظرات    
 
خسرو پاکدامن 20:41 آدینه 5 اردیبهشت 1393
0
 خسرو پاکدامن
یک بار نوشتم پاک کرددید