اخبار   
 

 کاهش نرخ سود بانکی به نفع بازار مسکن است

یک کارشناس حوزه مسکن با اشاره به کاهش نرخ سود بانکی، تاثیر آن بر بازار مسکن را از دو منظر کوتاه‌مدت و بلندمدت مورد بررسی قرار داد و خاطرنشان کرد: در نهایت کاهش نرخ سود بانکی آثار مثبتی بر بازار مسکن به جای خواهد گذاشت...

کاهش نرخ سود بانکی به نفع بازار مسکن است

یک کارشناس حوزه مسکن با اشاره به کاهش نرخ سود بانکی، تاثیر آن بر بازار مسکن را از دو منظر کوتاه‌مدت و بلندمدت مورد بررسی قرار داد و خاطرنشان کرد: در نهایت کاهش نرخ سود بانکی آثار مثبتی بر بازار مسکن به جای خواهد گذاشت.

فرهاد بیضایی ضمن اعلام خبر فوق در گفتگو با «صما» اظهار داشت: با توجه به اینکه کاهش نرخ سود بانکی، سبب خروج بخشی از نقدینگی‌ها از سیستم بانکی می‌شود، بنابراین قابل پیش‌بینی است که بازار مسکن جاذب بخشی از این نقدینگی‌ها باشد که این امر ممکن است تا حدودی افزایش قیمت نسبی مسکن را به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه کاهش سود بانکی باعث می‌شود فشارهای ناشی از سوددهی‌های کلان از روی دوش سیستم بانکی برداشته شود خاطرنشان ساخت: با توجه به اینکه بانک‌ها به امر بنگاه‌داری در حوزه املاک و مستغلات مشغول هستند از عناصر تاثیرگذار در افزایش قیمت مسکن هستند، با این رویکرد چنانچه دولت همزمان با کاهش نرخ سود بانکی مانع از بنگاه‌داری بانک‌ها در این حوزه نشود، این سیاست در حوزه مسکن محکوم به شکست خواهد بود.

بیضایی در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه کاهش نرخ سود بانکی قطعا سبب خروج بخشی از نقدینگی‌های مردم از سیستم بانکی می‌شود تصریح کرد: با توجه به وجود چندین بازار موازی شامل بورس، سکه و مسکن، هر کدام از این بازارها که کشش بیشتری داشته باشند، نقدینگی‌ها به آن سمت جذب خواهند شد.

وی گفت: اما بدیهی است که قطعا بخشی از این نقدینگی‌ها به بازار مسکن جذب خواهد شد و برای اینکه نقدینگی‌های کاذب و سرگردان وارد بازار مسکن نشوند، دولت حتما باید از ابزارهای مالیاتی استفاده کنند.

بیضایی در پایان گفت: اما به طور کل تجربه ثابت کرده است کاهش نرخ سود سپرده بانکی به نفع بازار مسکن است.

  منبع : صما
  11:27   شنبه 5 اردیبهشت 1394  
 نظرات