اخبار   
 

 نظام مهندسی در حال تبدیل شدن به نهادی دولتی

عضو سازمان نظام مهندسی استان تهران گفت: علیرغم این که قانون نظام مهندسی می‌گوید ساختمان در هر متراژی ۴ مهندس ناظر می‌‌خواهد اما در حال حاضر تنها ساختمان‌های بالای ۱۵۰۰ متر ۴ ناظر معمار، عمران‌، تاسیسات برق و مکانیک دارند و در ساختمان‌های کمتر از ۱۵۰۰ متر از یک مهندس استفاده می‌شود...

استفاده از یک مهندس در ساختمان‌های زیر ۱۵۰۰ متر خلاف قانون است/ نظام مهندسی در حال تبدیل شدن به نهادی دولتی

عضو سازمان نظام مهندسی استان تهران گفت: علیرغم این که قانون نظام مهندسی می‌گوید ساختمان در هر متراژی ۴ مهندس ناظر می‌‌خواهد اما در حال حاضر تنها ساختمان‌های بالای ۱۵۰۰ متر ۴ ناظر معمار، عمران‌، تاسیسات برق و مکانیک دارند و در ساختمان‌های کمتر از ۱۵۰۰ متر از یک مهندس استفاده می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌فرشاد امیرخانی در نشست خبری با بیان اینکه بسیاری از مشکلات به وجود آمده در ساختمان ها به این دلیل است که مشخص نیست آیا کسانی که به ساخت و ساز مبادرت می‌کنند صلاحیت‌های لازم را دارند یا خیر ادامه داد: ساختمان‌های بالای 1500 متر ارجاع کار نظارت توسط سازمان نظام مهندسی به صورت انحصاری انجام شود و خارج از این موضوع خلاف است.

*قانون نظام مهندسی می‌گوید که در هر متراژی که ساختمان احداث شود 4 مهندس ناظر باید حضور داشته باشند

وی ادامه داد: اما در حال حاضر ساختمان‌های بالای 1500 متر 4 ناظر معمار، عمران، تاسیسات برق و مکانیک دارند و ساختمان‌های کمتر از 1500 متر تنها یک مهندس ناظر دارد این در حالی است که قانون نظام مهندسی می‌گوید که در هر متراژی که ساختمان احداث شود 4 مهندس ناظر باید حضور داشته باشند.

امیرخانی تاکید کرد: با این کار در مرحله اول شهروندان از داشتن ساختمانی مدرن محروم می‌شوند و در مرحله بعد مهندسان از ارائه خدمات پس می بینیم این موضوع روی منافع ملی کشور تاثیر منفی دارد.

عضو سازمان نظام مهندسی استان تهران با اشاره به اینکه هم اکنون سازمان نظام مهندسی استان تهران 100 هزار عضو با مدرک تحصیلی لیسانس به بالا دارد گفت: با توجه به افزایش فارغ‌التحصیلان در این رشته و مشکل کمبود کار این افراد تمایل بسیار زیادی برای عضویت در این سازمان دارند، بنابراین سالانه تعداد زیادی از این فارغ‌التحصیلان به سازمان نظام مهندسی اضافه می‌شوند.

*در سازمان نظام مهندسی برای مهندسان شهرسازی و ترافیک هیچ کاری برای انجام دادن نیست

وی گفت: در سازمان نظام مهندسی برای مهندسان شهرسازی و ترافیک هیچ کاری برای انجام دادن نیست به طوری که تا 2 سال پیش برای مهندسان نقشه‌بردار نیز در سازمان نظام مهندسی فرصت شغلی وجود نداشت تا آن که بر اساس یک تفاهم‌نامه برای این قشر نیز فرصت شغلی به وجود آمد.

*سازمان نظام مهندسی در حال تبدیل شدن به یک نهاد دولتی است

امیرخانی با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی در حال تبدیل شدن به یک نهاد دولتی است، گفت: اگر سازمان نظام مهندسی استان تهران تضعیف شود که این روزها از سوی برخی مسئولان ذیربط مورد بی‌مهری قرار گرفته و با برخوردهای شخصی قصد تضعیف این سازمان را دارند باید بگویم که این موضوع باعث می‌شود که سازمان مذکور از رسالت اصلی خود باز بماند.

وی ادامه داد: با توجه به توسعه فعالیت‌های سازمان نظام مهندسی متاسفانه همکاری‌های لازم از سوی برخی نهادهای دولتی و سازمان‌های ذیربط با سازمان نظام مهندسی ساختمان انجام نمی‌شود و برخی مسئولان ذیربط این سازمان‌ها در مواردی به جای در نظر گرفتن منافع اعضای سازمان، روی به برخوردهای شخصی آورده‌اند.

وی با اشاره به اینکه انتخابات سازمان نظام مهندسی در شهریور ماه سال جاری برگزار خواهد شد گفت: مداخله در امور داخلی سازمان نظام مهندسی استان تهران از زمان انتخابات دوره ششم در سال 91 آغاز شد و از 25 نفر هیات مدیره قبلی 20 نفر موفق به حضور دوباره نشدند.

وی افزود: متاسفانه دست‌هایی با استفاده از امکانات دولتی قصد دارند سازمان نظام مهندسی استان تهران را به قهقرا بکشند در حالی که یکی از دغدغه‌های مهندسان این است که قانون نظام مهندسی اجرا شود اما نمونه‌های متعددی از دخالت‌های مغرضانه باعث شده که این سازمان با مشکلات عدیده‌ای مواجه شود.

  منبع : فارس نیوز
  16:22   دوشنبه 31 فروردین 1394  
 نظرات